/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Data-Simkort i Mobiltelefon?
Fra : Moggi
Vist : 763 gange
300 point
Dato : 12-06-13 20:25

Hej..
Jeg står og skal på ferie i Italien, hvor jeg vil have min bærbare pc med.
Jeg har her hjemme kunne få den på 3G-nettet via min - nu aflagte - HTC-telefon (HTC som hotspot).

I Italien har jeg tænkt mig at købe et simkort (hos et italiensk teleselskab) med en mængde data som jeg så vil sætte i HTC'en og bruge den som hotspot.

Er der en her på Kandu, der med sikkerhed, ved om jeg kan bruge et simkort i min HTC som det man kan få til tablets?
Altså et simkort kun med data og uden tale, SMS osv..?

Eller er jeg tvunget til at skal have et med både data og telefoni for at det kan fungere i HTC'en?

Håber i forstår spørgsmålet...

Mvh.

Accepteret svar
Fra : fitphone

Modtaget 310 point
Dato : 12-06-13 20:47

Hej!

Du kan sagtens bruge et data SIM-kort i din HTC. Det behøves altså ikke være et "telefoni" sim-kort som du taler om, men det kan sagtens bare være et data/Mobilt bredbånd SIM-kort du sætter i telefonen. Rent teknisk er der ikke forskel på de 2 typer kort, udover at der er spærret for tale på et mobilt bredbånd sim-kort.

Det er i øvrigt en rigtig god idé at gøre det på den måde du har påtænkt dig det. Husk også at alle McDonalds, StarBucks osv. også typisk set har gratis WiFi.

Ha' en god tur ,-)

mvh. fitphone

http://fitphone.dk

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-06-13 00:10

Mange hoteller ,campingpladser mv har gratis eller billigt Wifi. På ekelte hoteller kan det dog være ret dyrt. Så vent med at beslutte dig for at købe datasimkort, til du kender de lokale forhold ,hvor du skal bo. Du skal heller ikke regne for sikkert med at få 3G forbindelse alle steder.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-06-13 02:19

Citat
I Italien har jeg tænkt mig at købe et simkort (hos et italiensk teleselskab) med en mængde data som jeg så vil sætte i HTC'en og bruge den som hotspot.

Det kan du gøre i stort set hele den civiliserede verden,
jeg bruger selv metoden i et så forholdsvis teknisk tilbagestående land som Thailand,
der har man længe været på 3G 'bølgen',.. og 4G,.. er påbegyndt,.. dog mest i Bangkok området,

men det var nok værd lige at læse lidt mere om Italien
inden du drager af sted, så du ikke får for mange 'økonomiske øretæver'
http://wikitravel.org/en/Italy

fx.

Citat
Internet access
[edit]WiFi
By law all public-access internet points must keep records of web sites viewed by customers, and even the customer's ID: expect to be refused access if you don't provide identification. Hotels providing Internet access are not required to record IDs if the connection is provided in the guest's room, although if the connection is offered in the main public hall then IDs are required.
Publicly available wireless access without user identification is illegal, so open Wi-Fi hotspots (like the ones you might expect to find in a mall or cafée) all have some form of (generally one-time) registration.
Certain internet activities are illegal. Beside the obvious (child pornography, trading in illegal products like drugs and weapons), copyright infringement is technically illegal even if no profit is made. However enforcement of copyright laws against P2P users is lax and cease&desist letters from providers are unheard of, unless using a University's WiFi. Certain websites (mostly related to online gambling and copyrighted material) have been blocked in Italy following court rulings.
[edit]Mobile
Mobile (3G or HDSPA) internet connectivity is available from all major Italian carriers. Beware though that internet plans are generally much more expensive than in other European countries.
Also, contracts often contain little-publicized usage limitations, e.g. a plan that is advertised as 3 GB per month but actually has a daily limit of 100 MB.
Retailers will often fail to mention these limitations and quite often are themselves ignorant that they exist, so it is advisable to double check on the carrier's website.
Also keep in mind that, generally speaking, internet plans only include connectivity when under a specific carrier's coverage. When roaming, internet costs can be very high. Coverage of major carriers is widespread, but it would be wise to check whether your carrier covers your area.
[edit]Telephone
Both the fixed and mobile phone systems are available throughout Italy. Telephone numbers of the fixed system used to have separate prefixes (area codes) and a local number. In the 1990s the numbers were unified and nowadays, when calling Italian phones you should always dial the full number. For example you start numbers for Rome with 06 even if you are calling from Rome. All land line numbers start with 0. Mobile numbers start with 3. Numbers starting with 89 are high-fee services. If you don't know somebody's phone number you can dial a variety of recently-established phone services, the most used being 1240, 892424, 892892, but most of them have high fees.
To call abroad from Italy you have to dial 00 + country code + local part where the syntax of the local part depends on the country called.
To call Italy from abroad you have to dial international prefix + 39 + local part. Note that, unlike calls to most countries, you should not skip the starting zero of the local part if you are calling an Italian land line.

Citat
Italians use mobile phones extensively, some might say excessively. The main networks are TIM (Telecom Italia Mobile, part of Telecom Italia, formerly state controlled), Vodafone, Wind, and 3 (only UMTS cellphones). Note that cellphones from North America will not work in Italy unless they are Tri-band. Nearly all of the country has GSM, GPRS and UMTS/HDSPA coverage. If you arrive from abroad and intend making a lot of calls, buy a pay-as-you-go SIM card (termed prepagato for "prepaid" and ricaricabile for "rechargeable") and put it in your current mobile (if compatible and if your mobile set is not locked). You need to provide a valid form of identification, such as a passport or other official identity, to be able to purchase the SIM card................ bla,.. bla,.. bla..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-06-13 04:59

Citat
Det kan du gøre i stort set hele den civiliserede verden,
jeg bruger selv metoden i et så forholdsvis teknisk tilbagestående land som Thailand,
der har man længe været på 3G 'bølgen',.. og 4G,.. er påbegyndt,.. dog mest i Bangkok området,

Ja, U-landene er hurtigt kommet med, selv i yderområderne, men de har jo heller ikke været tynget af omkostninger, måske endda stor udlandsgæld, af ældre kobber-infrastruktur, så de starter så at sige fra bunden med noget der er billigt og let at bruge

Godkendelse af svar
Fra : Moggi

Dato : 13-06-13 09:23

Skal være på ferie ret længe, så jeg kan se fordelen i at kunne tilgå det mobile net via mit "hotspot" med et par forskellige enheder.
Regner med at jeg vil opsøge Vodafone der nede, som jeg antager er en af de største udbydere og som jeg regner med er en af dem med bedst dækning (Ihvertfald omkring de største byer).
God Info, den der med at roaming kan være meget dyrt.. Jeg vil da så lige være OBS på at forbindelsen holdes til den udbyder jeg køber kortet hos. Ligeledes vil jeg være OBS på vilkårene mht. dataforbrug pr. dag osv..

Tak for svaret fitphone.