/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Autolak til havemøbler ????
Fra : BerndJ
Vist : 534 gange
100 point
Dato : 11-06-13 08:42

Har to gamle, flotte og velholdte havebænke, som jeg kun har stående udenfor fra maj til september (okt. til april er de indenfor, tør og frostfri). Overvejer at få dem sprøjte-lakeret med autolak og lade dem stå udenfor hele året.
Er det en god ide?? Kan autolak beskytte træet tilstrækkelig mod fugt, sne, is og blæst året rundt?? Fordele ved autolak?? Ulemper ved autolak??

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 11-06-13 10:01

Autolak er et vidt begreb. Der findes flere forskellige typer. Mest udbredt i dag er acryl tokomponent lak, som ofte skal have en klar tæt og uv absorberende overlak for at holde.

Til stålmøbler ville det være meget fint, men kræver en forbehandling og grunder /sander som er forenelig med lakken. Jeg har selv brugt autolak til en stål låge ihaven. Det har holdt bedre end noget andet.

Til træmøblerer det mere tvivlsomt om autolak er godt. Alverdens lak kan ikke hindre at træets fugtindhold og dimension ændres med årstiden. Det er et spørgsmål om laktypen, om den kan følge med uden at krakkelere. Da autolak er fuldt dækkende, vil du alligevel ikke kunne se træet igennem.

Derfor tror jeg en fuldt dækkende træbeskyttelse er bedre. Den minder lidt om maling. Husk en oliegrunder med fungisid nedenunder, som skal hærde et par dage.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 11-06-13 10:05

Tak for svaret transor.