/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fald på badeværelsesgulv
Fra : frank_hvad
Vist : 645 gange
20 point
Dato : 10-06-13 10:53

Jeg har netop renoveret mit badeværelse med nyt toilet, ny håndvask, klinker på væg og gulv. Badeværelset måler 0,9 meter X 1,1 meter, så der er ikke meget plads. Der er installeret bruser.

Gulvet er plant, så der er ikke noget fald mod afløb.

Jeg har til gengæld opsat en gummiliste på dørtrin, som måler ca. 3 cm i højden. Jeg er blevet fortalt, at en sådan liste, kompenserer for manglende fald mod afløb.

Er det korrekt, at der ikke behøver, at være fald mod afløb, når der er opsat en høj plasticliste på dørtrin?. Bemærk: meget lille badeværelse

Jeg er klar over, at der som udgangspunkt, skal være fald mod afløb.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-06-13 12:28

Det 11. bud siger:"Du må ikke blive opdaget". Men du bliver straffet alligevel! Du skal være over det gulv tidlig og silde, hvis du ikke vil have små selvgroende landminer på ubevogtede steder. Så vidt jeg husker, står der i SBI-anvisning (eller hvad de hedder nu om stunder - B&B?) nr. 200, at der skal være fald mod afløb.
Jeg fik selv for mange år siden lavet et badeværelsegulv af en såkaldt murer"mester". Det havde hældning i alle mulige retninger. Der var gulvvarme, så om vinteren var der ingen problemer. I sommersæsonen derimod, når centralvarmen var lukket, skulle vi være over det gulv med skraber og klud for ikke at få grå, grønne og sorte gevækster i hjørner og fuger. En klud med Rodalon og vand en gang om ugen kunne holde det symptomfrit.
I dyb medfølelse
pbp

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-06-13 14:11

I så lille badeværelse, vil man betegne hele rummet som brusenice, og der skal være fald mod et eller flere afløb.
http://www.bolius.dk/alt-om/badevaerelse/artikel/gulve-i-badevaerelser/
http://www.eksperten.dk/spm/648084

At der så også skal være en opkant, ud til tilstødende rum eller badeværelse, er også et krav.
Http://boligejer.dk/byggeskadedatabase/315331/30
VH Palle

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-06-13 19:32

Gummilisten er da god at have. Men det er alligevel en fejl at der mangler fald mod afløb.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 10-06-13 21:58

om igen ved salg af huset engang skal gulvet have fald har du husket vådrumssikring ellers er den helt gal

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-06-13 22:38

der skal være fald mod gulvristen og min. 2 cm højdeforskel fra overkant gulv ved døren og til overkant gulv ved gulvafløb