/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Kamera fra udlandet
Fra : miss-tk
Vist : 704 gange
50 point
Dato : 08-06-13 21:43

Vil man kunne købe et kamera hjem fra udlandet, og bruge det som var det købt herhjemme? (sproget har intet at sige, mere om man vil kunne købe et på amazone, ebay eller lign. )

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 08-06-13 22:09

Ja, i princippet.

Men, hvis det er købt uden for EU så kan det blive fanget i tolden - og så er det told + gebyrer.

Derudover er der problemer med garantien. I EU er der 2 års garanti - det er ikke sikkert det gælder i udlandet.

Så er der problemet med stik/forbindelser. Du kan være uheldig at det ikke passer med EU standarder og at det ikke er sådan lige til at få det forbundet til TV/computer m.v.

Derudover kan der være problemer med strømoplader f.eks. 110 v - men for det meste burde det være fint alligevel - måske med en adapter.

Så svaret er ja - det kan godt lade sig gøre, MEN...

Kommentar
Fra : miss-tk

Dato : 08-06-13 22:57

Citat
Ja, i princippet.

Men, hvis det er købt uden for EU så kan det blive fanget i tolden - og så er det told + gebyrer.

Derudover er der problemer med garantien. I EU er der 2 års garanti - det er ikke sikkert det gælder i udlandet.

Så er der problemet med stik/forbindelser. Du kan være uheldig at det ikke passer med EU standarder og at det ikke er sådan lige til at få det forbundet til TV/computer m.v.

Derudover kan der være problemer med strømoplader f.eks. 110 v - men for det meste burde det være fint alligevel - måske med en adapter.

Så svaret er ja - det kan godt lade sig gøre, MEN...

Hvad hvis man køber det fra den engelske amazone, er der så garanti på, fordi det er indenfor eu?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 08-06-13 23:05

Hvorfor ikke købe det hos en fotoforhandler i EU - prøv evt. at se denne side: http://www.fotokoch.de/

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 50 point
Dato : 08-06-13 23:38

Der er meget rigtigt i det,.. Thomas_Mygind,. skriver,
altså når det gælder køb fra DK i udlandet,

er du derimod,.. eller skal til udlandet,.. også uden for EU
kan du bla. få momsen tilbage,.. hvis du rejser hjem indenfor 30 dage,

det er i det hele taget en masse kringlede regler,

jeg købte et Objektiv (Tamron ) i Thailand,
for det første var prisen højere end i DK,

- MEN garantien er som på mange andre kamera produkter (Nikon - Canon) verdensomspændende,.. dvs. hvis jeg får problemer, henv. jeg mig til nærmeste forhandler af produktet medbringende det stemplede garantibevis,.. og får udført garantien ..
uanset hvor i verden jeg befinder mig

den høje / højere pris gælder forøvrigt for alt IT (99%),.. både på Ebay, i lufthavne osv.
Danmark er slet ikke så dyrt endda,.. som mange vil gøre det til,

har du prøvet at søge på den ønskede kamera-model på fx.
http://www.pricerunner.dk/
og
http://www.edbpriser.dk/

jeg tror du vil blive forbavset,
næsten alle lande er samme pris - eller dyrere end DK,
dertil kommer så den Danske menu / manual som forøger gensalgsværdien.

USA. / Canada, er billigere end DK (måske som de eneste)
men der skal du medregne en,.. for at sige det lige ud (svingende) pris til Told Moms, import-afg, + moms af samme, + moms /afg. af forsendelses omk.
altså nogle regler du skal kende for ikke at betale mere for en ikke DK vare.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-06-13 19:33
Godkendelse af svar
Fra : miss-tk

Dato : 10-06-13 09:03

Tak for svaret EA_HS.