/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Den kloge narrer den mindre kloge
Fra : EA_HS
Vist : 1036 gange
500 point
Dato : 07-06-13 10:48

Er der nogle af jer der ved hvorfra udtrykket, eller ordsproget stammer, ?

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 07-06-13 17:56

Hej EA_HS.

Umiddelbart har jeg ingen svar på det spørgsmål. – Til gengæld mener jeg at der er noget
om snakken!

Men der er jo det ved det, at den der tror at det lykkes, kan man sagtens tage fejl.

Mange tror fx. at man kan narre eller misbruge Naturen, ved fx. at drive ”rovdrift” på forskellige produkter i Naturen, uden at det giver nogle negative konsekvenser.

Og når man tror det, så mener jeg, man er meget dummere end Naturen tillader,
netop på grund af, at vi små mennesker, ligesom alt andet på Jorden, er et Naturprodukt,
og som følge deraf, er vi nødt til, at rette os efter Naturens love, hvis vi vil overleve,
længst og bedst muligt!

Med venlig hilsen DkwM327

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 500 point
Dato : 07-06-13 21:00

Stammer muligvis fra Gustav Esmanns skuespil "Den kære familie".

"Hans største succes, Den kære Familie (1892), er opført 152 gange på Det Kongelige Teater og filmatiseret to gange. Handlingen udgøres af det spinkle spørgsmål, om den rige direktør og aktiespekulant Friis' yngste datter Ida skal giftes med en greve for at tilfredsstille familiens snobberi, med en af faderens forretningsforbindelser eller med sin solide fætter og barndomskammerat. Men morskaben består i samspillet mellem de forskellige typer i de tre akters situationer, en familiemiddag hos Friis, forretningsmøder på Friis' kontor og intrigens opløsning under en fornyet familiesammenkomst hos Friis. Idas dels forslagne, dels konventionelle søstre, deres dels dovne, dels kedsommelige ægtemænd, den medgiftssøgende greve, den smarte forretningsforbindelse, en uduelig praktikant og den forkælede lillebror, der til faderens irritation besvarer alle hans inkvisitoriske spørgsmål med et „muligvis“, karakteriseres i enkle replikker, hvis pointe Friis udtrykker som sin livsvisdom: „De mere kloge narrer de mindre kloge“."

http://www.denstoredanske.dk/Dansk_litteraturs_historie/Dansk_litteraturs_historie_3/F%C3%B8ljetonister_og_teaterskr%C3%A6ddere/Teaterliv_-_Gustav_Esmann

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-06-13 00:25

DkwM327

Ja,.. emnet har i hvert fald været skrevet og diskuteret i mange år,
der er dog flere der praktisere alternative levevis som er bedre mod naturen,

for nylig læste jeg at el bilen 'Better Place' desværre var opgivet, (midlertidig)
det så ellers lovende ud,

det må vel være noget med at det ikke er så vigtigt
når det drejer sig om at skal have penge op af lommen, ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-06-13 00:29

Citat
Stammer muligvis fra Gustav Esmanns skuespil "Den kære familie".

.. Ja,. den er Go',..
så er 'man' åbenbart ikke blevet meget klogere siden (efter 1892)

jeg tænker på reklamens magt,

hver uge reklamerer Bilka,.. som om deres varer er billige,
og der er da også mange der 'hopper på den'
til trods for at det tager ganske få muse-klik, at finde samme produkt
billigere andre steder,..... især inden for elektronik,

og der er endog dem der hårdnakket påstår at Bilka er billigere end lavpris butikker,
som fx. Netto, Rema osv.
også selvom div. forbrugerundersøgelser viser noget andet,

men det må vel være fordi reklamefolket er dygtige til at 'narre' forbrugerne,
omtrent som politikerenes Spindoktorer 'narrer' vælgerne...!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-06-13 01:06

Helt enig med dkwM327. Vi mennesker tror tit,vi er nogle helvedes ka`le. Men vi laver en "ris til vores egen røv". Naturen lader sig ikke narre. Og den "slår igen",når det passer den.

Med hensyn til reklamer: De må jo åbenbart tro,folk er total hjernedøde.
For tiden kører der een med visitkort,på tv. Har forresten kørt i flere måneder. Vistnok noget med 250 kort for 50 kr. Forhen 149,95.????? Spar: bla.bla. Utroligt hvad de tror,de kan bilde os ind.

M.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-06-13 11:04
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 08-06-13 12:15

Der findes jo et hav af gode gamle ordsprog som det kan være svært at finde oprindelsen til

eks.

Bed om råd, men brug din egen sunde fornuft
Bedre et ærligt nej end et falsk ja
Bedst at udstå, hvad man ikke kan undgå
Skomager bliv ved din læst
Det er for sent at kaste brønden til, når barnet er druknet
Det er hård kost at æde sine egne ord
Det er ikke de smukke vi elsker, men dem vi elsker, som er smukke…
Gammel kærlighed ruster ikke
At undervise er at lære en gang til
At forsvare en fejl er at fejle igen
Det, der kommer let, går let
Dit liv er, hvad dine tanker gør det til
Der findes ikke noget du ikke kan – kun ting du ikke har lært endnu
Helbred er hvordan man har det – modstands kraft er hvordan man tar’ det
I morgen er første dag i resten af dit liv
Et smil åbner mange døre

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-06-13 12:32

Citat
De må jo åbenbart tro,folk er total hjernedøde.

Tja,.. når man ser på hvad den Danske befolkning bruger penge på,
så må der vel være noget der er 'dødt'

det gælder næsten alt,..
lige fra (betaling for) Vurdering af brugte biler,
- Anti-rynkecreme, som for nylig blev testet i DR1 Kontant,
til Vanish, og div. Slankemidler osv.

man skulle virkelig ikke tro at computeren og internettet allerede var opfundet,
endda i lommeformat, så det aldrig tager mere end et par 'museklik',.. at
kontrollere / sammenligne et produkt / vare.

Citat
måske kan du finde mere om det her
http://www.sjove-billeder.dk/index.php?p=theme&t=sjove-ordsprog

sjov side ...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 08-06-13 20:58

Jeg mente faktisk, at udtrykket stammer fra eventyret om Lille Claus og Store Claus, men jeg skal ikke kunne sige 100%, om det er rigtigt

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 08-06-13 21:59

Peter Plys har sin egen filosofi:

"jo mere han tænkte, des mere følte han, at der slet ikke findes noget rigtigt svar"

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 09-06-13 00:10

Tak for svaret vith.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 09-06-13 00:24

Selv tak