/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskæring / smøring af birketræer
Fra : Eyvind
Vist : 528 gange
100 point
Dato : 31-05-13 19:35

Hej fra en ikke gartner.

Jeg har en hængebirk som jeg kortede af i toppen for et par år siden om efteråret.
Der blev smurt med noget træbeskyttelse, der hvor der var skåret.
Snittet var skråt.
Nu ser det ud til at rådne et stykke ned fra afskæringen.

Jeg kan huske noget om at smøre tjære på der hvor snitte blev lavet. Er det godt.

Ps. Jeg prøvede lige for et par måneder siden at skære noget mere, men hold da op hvor det blødte.
Saften væltede op af afskæringen på en gren på 4-5 cm.
Det blev pakket ind i plast og bundet godt, men blev ved med at løbe et stykke tid.
En der var rigtig glad og som sluprede saften i sig...............var vores spisende gæst - et egern

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 110 point
Dato : 31-05-13 20:04

Luk øjnene, og lad naturen gå sin gang. Det kan sagtens rådne 1/2 eller 1 m ned, men så holder det, når saftspændingen bliver stærk nok.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-13 21:26

Tak for svaret katekismus. OK så gør jeg det.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-05-13 21:32

Træbeskyttelse er gift for plante-, alge- og svampevækst. Det er altså ikke noget, der beskytter levende træer. Du skulle bare have beskyttet såret mod flyvende svampe sporer, men gjort er gjort! til efteråret lige før eller efter løvfald kan du save af et stykke (½ meter) under det rådne, binde en plastpose om med noget der ikke snærer - elastik. næste forår har såret lukket sig, elastikken er rådnet og plastposen er mørnet af sollys og falder af af sig selv.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-06-13 13:32

Fint nok pbp_et - jeg skal nemlig skære lidt mere af til efteråret, også prøver jeg din metode.