/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Blomberg induktion registrerer ikke gryd
Fra : heseda
Vist : 2444 gange
200 point
Dato : 30-05-13 21:09

Er lige kommet hjem efter 3 ugers ferie og inden ferien var der ikke noget galt med kogepladerne (ned fældet i køkkenbord).
Blomberg induktions kogeplade registrerer ikke når der er sat gryde eller plade på. Der er 4 plader hvoraf de 2 i højre side virker OK.
De 2 i venstre virker/føler som om der ingen gryde er på, men dioder blinker som når man tager en gryde af.
Der er ikke gået nogen sikring?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-05-13 22:44

Er du helt sikker på at der ikke er gået en sikring?

Hvis det er smeltesikringer med en perle som indikering, kan de godt snyde, så perlen bliver siddende, selv om sikringen er gået.

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 31-05-13 00:22

transor, Ja jeg er helt sikker - alle sikringer er skiftet ud

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 31-05-13 04:09

Citat
de 2 i højre side virker OK.
De 2 i venstre virker/føler som om der ingen gryde er på, men dioder blinker som når man tager en gryde af.

Citat
Ja jeg er helt sikker - alle sikringer er skiftet ud

Jamen så er det bare at måle om der er strøm helt ud til pladerne
(spænding hedder det vidst når det skal være rigtig fint)

det kan gøres med et simpelt multimeter til 69,- kr.
http://www.harald-nyborg.dk/p2424/digital-multimeter

skru evt pladerne / overpladen af,.. og få dem udmålt / testet hos en el. mand / hårde hvidvare,

hvis du ikke selv har mod på opgaven,
bliver du nok nødt til at betale andre for det.

https://www.youtube.com/watch?v=qphg4Z_wHlg

ellers er det vel bare at købe en ny / ny brugt i DBA m.fl.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-13 10:06

Citat
det kan gøres med et simpelt multimeter til 69,- kr.
http://www.harald-nyborg.dk/p2424/digital-multimeter

Pas lige på, for den kogeplade er tilsluttet med 2 faser = 400 volt og det instrument kan kun måle op til 250 volt (eks. stikkontakt)

Men prøv lige at slukke gruppen til din kogeplade, ude ved måleren .................10 min
Og prøv så igen.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 31-05-13 11:37

Citat
400 volt og det instrument kan kun måle op til 250 volt (eks. stikkontakt)

ja,.. ganske vist er der en fase mere,.. men stadig max 230 - 240 volt, !

http://da.wikipedia.org/wiki/400_volt

så 69 kr. instrumentet kan fint bruges,. !

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 31-05-13 14:20

Eyvind: det har jeg prøvet 1/2 time.
Der kommer/er strøm til pladerne. Det ser ud som om at den ikke kan " mærker/føler" der er gryde på. Magnettismen bliver ikke registreret, vil ikke slå induktionen til

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-05-13 18:45

Apropos måleinstrument, så jeg og købte et hos Jemogfix 99 kr.....................op til 600 ~volt

EA_HS - du kan ikke være bekendt at lokke nogen til at bruge et instrument beregnet for 250 volt, når der er stor mulighed for at sætte målepindende på 400 volt. (De 2 faser som er tilsluttet pladen)

heseda - Jeg havde en ATAG kogeplade som også svigtede på den ene halvdel som om der ikke var nogen gryde på.
Desværre måtte jeg købe en ny fin kogeplade.
Da jeg tog den gamle ud og skilte den ad. Ombytning af den lille følerdims hjalp ikke.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 31-05-13 23:30

Citat
EA_HS - du kan ikke være bekendt at lokke nogen til at bruge et instrument beregnet for 250 volt, når der er stor mulighed for at sætte målepindende på 400 volt. (De 2 faser som er tilsluttet pladen)

Nej,.. du har helt ret Eyvind,

jeg skulle aldrig have blandet mig, når jeg ikke er Aut. El installatør,
så jeg trækker mine forslag tilbage,.. eller beder spørger se bort fra det / dem.

det må være mere betryggende for spørger, med rådgivning fra en virkelig ekspert på området.

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 01-06-13 00:19

Eyvind: du er nok inde på det rigtige, der sidder nok en føler der er gået i "u-du". Spørgsmålet er nok hvad/hvor eller hvem der kan klare det.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-06-13 10:34

Citat
Desværre måtte jeg købe en ny fin kogeplade.
Da jeg tog den gamle ud og skilte den ad. Ombytning af den lille følerdims hjalp ikke.

Skal det forstås sådan, at selveste Eksperten 'Him self'
har 'kastet håndklædet i ringen',...

og i virkeligheden ikke aner en skid om, hvad det er for 'dimser og dippedutter'
han har brugt en mindre formue på, at finde ud af alligevel ikke reparere induktionspladen,

for til sidst at indse,.. en 'fin ny kogeplade' var løsningen,..

nu vil Eksperten så,.. 'med sin nyhøstede erfaring',..
lokke en ny uheldig bruger til at gøre samme dumhed,..

altså købe / investere i ukendte 'dimser og dippedutter'
blot for at finde ud af det ikke løser problemet,....
fremfor at købe en ny / ny brugt kogeplade der med sikkerhed er i orden.

det må jeg sgu nok sige,... det overgår selv en 'ikke Aut. Ekspert' på området,..
i sandhed et - Ekspert - svar- af format.... dippedut, dut, dut...........

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-13 12:15

EA_HS
http://www.kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=167562
For det er ikke sikkert at "heseda" har brug for .....................................

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-06-13 16:03

heseda, ja hvis der er 2 kogeplader som ikke virker er det nok ikke kogepladerne som er problemet men det print (føler) som de er tilsluttet, for det skulle ikke undre mig de to som ikke virker er tilsluttet samme print, og de 2 som virker er tilsluttet et andet print. Eller har en Ledning/Sikring tilfældes.

Dit ekstra problem er dette er Stærkstrøm hvorfor du ikke må rode med det selv, et du kan kommer slemt tilskade eller andre kan senere hvis du har lavet noget galt, og to ingen forsikring dækning (eks. huset brænder ned)

Hvis du vælger at prøve selv alligevel så 1. tag strømmen af, 2. åben og se om du kan finde ud af om det to som ikke virker har noget til fælles, som de 2 som ikke ikke har.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-06-13 16:11

JegErHer > Min ATAG kogeplade var opdelt i to med hver sin fælles styring og på hver sin fase og nul.
Blev alle fire kogezoner sat til skiftedes de parvis til at køre på højeste strømstyrke. Men ellers havde det heller ikke været nok med 2 x 16 Amp sikringer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-06-13 17:57

snakker vi om Blomberg eller om ATAG, og hvis det er ATAG er det så denne model HI3271M du har 2 af ?

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 03-06-13 18:02

JegErHer: Det er Blomberg (Mis 608) med 4 plader.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-06-13 18:25

Den er svært at finde diagram til, dog fandt jeg denne -> http://www.nettoparts.se/shop/elektronik-styrning-blomberg-11791p.html
Citat
Styring som passar till höger eller vänster sida.

Og hvis det er rigtigt er der 2 af disse meget dyre print i, og et af dem kan så være gået i stykker.

Via dette link http://www.hvidevaredele.dk/shop/elektronik-til-kogeplade-3839p.html
kan jeg se der sidder en sikring på printet, og hvis du er heldig skal denne bare skiftes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-06-13 19:49

JegErHer - Jeg fortalte bare at min ATAG havde to styringer til de fire kogezoner.
Det var kun for at ilustrere, at Blomberg så nok også kørte med to styringer.
Jeg har ikke nogen ATAG mere, for den flippede ud på de to af zonerne.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-06-13 21:41

Eyvind & heseda, beklager det med ATAG/Blomberg, over så hvem som skrev.
Men nu fik vi da modellen, og jeg vil klart anbefale at tage strømmen af og kigge om det ikke er rigtigt der er 2 styrringer, og hvis muligt uden at pille/rører inden i, så se om sikringen er gået.

Husk dette er Stærk Strøm og der sidder flere kondensator i den, så der kan være strøm på selv lige efter man har taget strømmen af (så vent lidt efter strømmen er taget fra), plus husk StærkStrømsLoven (bare så du ikke kommer tilbage og siger jeg ikke flagede dette)