/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Hvidt loddent udtræk på en pudset væg.
Fra : bakthygesen
Vist : 857 gange
20 point
Dato : 30-05-13 10:10

Kan nogen hjælpe mig med at få klarhed over hvad et hvidt loddent udtræk på en væg, som blev pudset for et år siden i min stald er? der står et skab foran og også til det smittede dette udtræk. Er det skimmel/ svamp? hvad kan jeg gøre ved det?
venlig hilsen Kirsten

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 30 point
Dato : 30-05-13 11:06

Salpeter
Velkendt fra fugtigt nyt murværk

Kommentar
Fra : grow

Dato : 30-05-13 12:39

Det er rigtigt som transor angiver at salpeter giver hvide pletter men lodden? Jeg tror det er skimmelsvamp. Flyt skabet og giv muren en omgang rens.

Godkendelse af svar
Fra : bakthygesen

Dato : 30-05-13 13:47

Tak for svaret transor. Jeg troede ikke, at salpeter var loddent, men krystal agtigt?og det samme lodne ? er også på skabet? Vil du så stadig sige at det er salpeter Transor? jeg håber det, for så kan jeg sætte tingene på plads, har ikke turdet af frugt for at det er noget skimmel.Hilsen Kirsten

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-05-13 15:47

Nej salpeterudblomstring er låddent og helt hvidt. Det fjernes med en stiv børste.

Hvis det var skimmel, ville det være svært at fjerne.

Skimmel er ikke hvidt, undtagen på hvidskimmelost.

I fordums tid var krudt meget kostbart,fordi ingredienserne var svære at skaffe.
Man lavede ligefrem fugtige mure ,for at kunne skaffe sig salpeter, som er en af de vigtigste ingridienser i sortkrudt.

Kommentar
Fra : bakthygesen

Dato : 30-05-13 19:37

tak for uddybning af svar Transor, så ved jeg hvad jeg skal gøre. venlig hilsen Kirsten