/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Førtidspension, fra gl. til nye Regler ?
Fra : EA_HS
Vist : 816 gange
240 point
Dato : 29-05-13 17:29

i dag modtog jeg brev fra 'Udbetaling Danmark'
som får det til at lyde som noget i retning af at den store gevinst ligger 'lige om hjørnet' :

Citat
-" Du kan nu skifte til udbetaling efter nye regler "-

(efter 2003)

det får 'man' til at lyde som et 'slagtilbud'
og henviser til at der kan findes mere info på
https://www.borger.dk/ - og skrive - omvalg - i søgefeldtet
(måske lidt overbelastet til tider)

men det er lidt svært at overskue fordele og bagdele,

Fordelen (som jeg kan se den) er et højere beløb pr. mdr.

Bagdelen er at det ser ud til (måske kunne)
blive problemer med at søge personlig ydelser som fx.
Ældrecheck
Helbredstillæg
Medicintilskud
Tandpleje / behandling
Kiropraktor
Fodbehandling
Boligydelse
Varmetilskud
osv... hvad der ellers findes af ydelser / tillæg

altså ..... muligvis er det ikke så 'rosenrødt' som det lyder,..

efter gamle regler er det let at finde info,
https://www.borger.dk/Sider/Personligt-tillaeg.aspx?MicroArticleId=97d8c90d-3706-4750-a180-c7969427e129#97d8c90d-3706-4750-a180-c7969427e129

(også overbelastet til tider)

Citat
Læs om personligt tillæg
Fold alle ud
Kan jeg få personligt tillæg?
Du kan søge kommunen om personligt tillæg, hvis du er folkepensionist. Du kan også søge, hvis du modtager førtidspension efter de gamle regler, dvs. reglerne fra før 2003. Du skal være særligt vanskeligt stillet økonomisk for at kunne få personligt tillæg.

Kommunen foretager en konkret vurdering af dine samlede økonomiske forhold, når den vurderer, om du kan få personligt tillæg. I vurderingen indgår din formue, den sociale pension og alle andre indtægter.

Kommunen vurderer din formue og indtægt i forhold til den udgift, som du ønsker dækket af det personlige tillæg.

Kommunen kan anvende vejledende formuegrænser og rådighedsbeløb, når den vurderer, om du er i en økonomisk vanskelig situation.

Personligt tillæg til dansk pension i udlandet (nyt vindue)

det er lidt vanskeligere efter NYE regler,..

nogen der har kendskab til / er inde i sagerne,. ?

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 250 point
Dato : 29-05-13 17:46

På at stille spørgsmålet på www.k10.dk dette forum er næsten kun om pension, førtidspension m.m der sidder der. Flere sagsbehandler

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-05-13 18:59

For mit vedkommende, holder jeg mig til det 'gamle', selvom jeg vil få mere på den nye ordning.
Jeg er bange for at miste visse rettigheder, når og HVIS jeg får brug for det.
Samt de 2/300.- mere om måneden er ikke den ændring værd = nej tak.

Citat
Bagdelen er at det ser ud til (måske kunne)
blive problemer med at søge personlig ydelser som fx.
Ældrecheck
Helbredstillæg
Medicintilskud
Tandpleje / behandling
Kiropraktor
Fodbehandling
Boligydelse
Varmetilskud
osv... hvad der ellers findes af ydelser / tillæg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-05-13 19:01

Citat
(også overbelastet til tider)

Og vist heller ikke for 'normale' mennesker/pensionister.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-05-13 19:11

NB: tvivler på at Danmark laver regler og love (mere), der ligefrem forbedrer samfundet og det´s befolkning, så jeg tager det som et foreslag til en forringing af en vis gruppe i samfundet - igen.

Men følg med på linket oven-over, der skal nok komme masser af svar og spørgsmål.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 29-05-13 21:45

Måske bør du også være opmærksom på dette:

Når du får førtidspension efter de gamle regler, kan du ikke få frakendt din førtidspension.

Vælger du at skifte til de nye regler, kan din førtidspension blive frakendt, hvis din arbejdsevne bliver væsentlig bedre.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 29-05-13 22:35

Citat
Samt de 2/300.- mere om måneden er ikke den ændring værd = nej tak.

- Mm,.. For mit vedkommende er det omkring 3.000 kr/mdr.
altså FØR skat,....

så opstår der en masse hvis'er,.. som gør det svært (meget svært)
at udregne den præcise fordel / bagdel ved at skifte 'model'

når jeg googler .. "Udbetaling Danmark"
så fremgår det tydeligt at det er en 'ny' offentlig myndighed,......

og jeg har ærlig talt lidt svært ved at forestille mig, at det offentlige
ligefrem sender et brev for at forbedre MIN tilværelsen,
medmindre det er noget der står skrevet et sted de SKAL gøre,.. !

men det var mere for at høre om andre har fået et lign. brev,
og evt. blevet rådet eller vejledt af en Advokat el. lign. for at tyde loven.
og hvad der er 'op og ned' i den historie... ?

Citat
Måske bør du også være opmærksom på dette:

Når du får førtidspension efter de gamle regler, kan du ikke få frakendt din førtidspension.

joo,.. tak,. det har jeg godt læst,.. men det bliver nok ikke aktuelt i mit tilfælde,
medmindre jeg vinder den store gevinst i lotto,
men nu spiller aldrig lotto, eller andet hasard,... såå...

PS... Hvorfor F.. pokker laver man et indviklet kodesystem,
der skal indtastes, på www.k10.dk
- altså et site for "syge mennesker der er kommet i klemme i systemet" (som der står)
en bogstav / tal kode som skal indtastes af de syge og ældre,
http://peecee.dk/upload/view/412782

som måske har store problemer bare med at tænde, og 'finde ud af' en computer,..

regner man ikke med at evt. hackere kan finde ud af 'koden',.....

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-05-13 07:54

Citat
joo,.. tak,. det har jeg godt læst,.. men det bliver nok ikke aktuelt i mit tilfælde,
medmindre jeg vinder den store gevinst i lotto,
men nu spiller aldrig lotto, eller andet hasard,... såå...

Det handler ikke om din økonomi, men om di arbejdsevne.

På den gamle ordning kan du tage et "lille" job, og tjene lidt ekstra.
Det kan du også på den nye, men det er med risiko for, at kommunen vurderer, at du har en arb.evne, som gør, at du kan bestride et fleksjob, som nu kan bevilges på ganske få timer pr. ugen.

Citat
PS... Hvorfor F.. pokker laver man et indviklet kodesystem,
der skal indtastes, på www.k10.dk
- altså et site for "syge mennesker der er kommet i klemme i systemet" (som der står)
en bogstav / tal kode som skal indtastes af de syge og ældre,
http://peecee.dk/upload/view/412782

som måske har store problemer bare med at tænde, og 'finde ud af' en computer,.. [Meget forvirret]

regner man ikke med at evt. hackere kan finde ud af 'koden',.....

Sådan er det vist på de fleste sider, når man vil oprette sig som bruger.

Og eftersom der dagligt kommer nye brugere, så må det jo være til, at finde ud af, også for syge mennesker. ;)

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 30-05-13 12:31

de håber at nogen hopper på den og på den måde spare man penge i en S regering, jeg er ved at brække mig,
alan57

Kommentar
Fra : vith

Dato : 30-05-13 13:07

I de fleste tilfælde vil den nye førtidspension se højere ud end den gamle, men det er vigtigt at være opmærksom på, at en del af højeste og mellemste førtidspension faktisk er skattefri, og at en større skattepligtig indtægt kan påvirke andre ydelser.

og

”Udbetaling Danmark” tilbyder i perioden 1. juni – 31. december 2013 at foretage en sådan beregning, før man træffer sin beslutning.

Snuppet herfra:
http://www.muskelsvindfonden.dk/Handicappolitik/Sider/Fragammeltilnyf%C3%B8rtidspension.aspx
hvor der står en masse interessant

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-05-13 14:08

Mange Tak for interessant link - vith - ....

læser det lige lidt grundigere senere,.. er på vej ud og nyde solen,.....

også Tak til - rotw - for linket til www.k10.dk .....

@vith jeg hæfter mig især ved :

Citat
Som en del af skatteaftalen mellem regeringen, Venstre og Konservative ændres pensionsloven i løbet af 2013, så alle med førtidspension efter de gamle regler (før 2003) i stedet kan vælge førtidspension efter de nye regler (efter 2003).

LOL,...

Super,.. det er trods alt skønt at se, det ikke er S eller RØD blok der har 'brokket' dén aftale igennem,..

Til - alan57 -
også Tak for deltagelse,..

måske skulle du også lige kaste et blik på sitet og hæfte dig ved ovennævnte citat,
så du ikke går hen og bliver 'BLÅ' i hovedet,... !

og ved et 'uheld' kommer til at flytte krydset ved næste valg,
hvis både arbejds-givere og arbejds-tagere sætter kryds ved samme blok, er det vel ikke svært at regne ud hvordan tilværelsen bliver for ikke arbejds-givere,...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-05-13 14:12

Sakset fra vith's link til muskelsvindsfonden:
Citat
En tommelfingerregel er, at det som regel vil kunne betale sig at sige ja tak til tilbuddet, hvis man modtager almindelig førtidspension eller almindelig forhøjet førtidspension.

Her skal man nok lige være obs på, at dem som modtager almindelig førtidspension eller almindelig forhøjet førtidspension, de har på tilkendelsestidspunktet haft en arbejdsevne (ellers ville de være tilkendt en højere fp), og dermed kan jeg frygte, at de kan være i fare for, at få deres fp frataget, og blive sat over på fleks i stedet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-13 18:18

Citat
PS... Hvorfor F.. pokker laver man et indviklet kodesystem,
der skal indtastes, på www.k10.dk
- altså et site for "syge mennesker der er kommet i klemme i systemet" (som der står)
en bogstav / tal kode som skal indtastes af de syge og ældre,
http://peecee.dk/upload/view/412782

Det er en eengangskode der skal bruges for at komme videre, den kan en hacker ikke bruge til noget som helst.
Er der besvær med at læse den så luk siden og åbn igen, så kommer der en ny.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 30-05-13 18:56

Citat
Her skal man nok lige være obs på, at dem som modtager almindelig førtidspension eller almindelig forhøjet førtidspension, de har på tilkendelsestidspunktet haft en arbejdsevne (ellers ville de være tilkendt en højere fp), og dermed kan jeg frygte, at de kan være i fare for, at få deres fp frataget, og blive sat over på fleks i stedet.

Dette er IKKE rigtigt, jeg har fået alm. fp siden 2000 uden at have nogen arbejdsevne!!!

Jeg har regnet på det, jeg ville kunne få 800 kr mere pr mdr. og der står på Borgers hjemmeside, at de vil være skattefri - når noget lyder for godt til at være sandt, er det for godt til at være sandt. Jeg vil følge med på K10, men tror jeg bliver på den gamle ordning, den ved jeg da hvad er.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-05-13 20:43

Citat
Dette er IKKE rigtigt, jeg har fået alm. fp siden 2000 uden at have nogen arbejdsevne!!!

Så må du have været over 60 år på tilkendelsestidspunktet, og dermed nu på folkepension.

Citat
Stk. 3. Forhøjet almindelig førtidspension eller almindelig førtidspension kan tilkendes

1) personer i alderen fra 18 år til folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, hvis erhvervsevne er nedsat på grund af helbredsmæssige forhold med mindst halvdelen,

2) personer i alderen fra 18 år til folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, hvis erhvervsevne er nedsat med mindst halvdelen, uden at nedsættelsen alene skyldes helbredsmæssige forhold, og

3) personer i alderen fra 50 år til folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, når sociale og helbredsmæssige forhold taler for det.

Stk. 4. Pension efter stk. 3 tilkendes som forhøjet almindelig førtidspension til personer under 60 år og som almindelig førtidspension til personer over denne alder.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132870

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 30-05-13 22:34

Troldepigen, jeg er idag 62 år, så der er noget der ikke stemmer

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-05-13 23:48

Citat
Det er en eengangskode der skal bruges for at komme videre, den kan en hacker ikke bruge til noget som helst.

Joo,... det anede mig faktisk,... !
men hvorfor bruge nogen kode overhovedet,.. ?

'man' må vel have en idé om at koden beskytter mod misbrug, og spam,...
dvs. man regner med at spammere er dummere end,

gamle syge,
Citat
"syge mennesker der er kommet i klemme i systemet"

altså syge og ældre, der måske både lider af dårlig / nedsat hørelse, og syn,
måske tillige har hjemmeplejen / hjemmehjælpen, til at tænde / starte 'putteren'

men ikke nok med at adgangskoden skal indtastes,

senere bliver man minsandten udfordret,.. igen,... !
denne gang går 'opgaven' ud på at 'gætte' hvilket bogstav der er det første i deres logo
altså logo ; K10 ................... umiddelbart en uoverkommelig opgave,

jeg gættede (lidt vovet) på K .. eftersom det var det eneste bogstav i logoet,
og minsandten om ikke det virkede,... !

for som der står,.. vi forsøger at forhindre 'spammere',.. her på siden,...
Jooo,.. han er sgu ikke helt uden evner,.. ham webmaster.... ..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 30-05-13 23:55

Olesen-50
og
Troldepige

Jeg mener at kunne huske tilbage sidst i 90,erne,..
ang. førtidspension satserne, (gl. regler)
den 'lille' og 'mellemste' var langt de mest anvendte,

den højeste var nærmest beregnet til dem der kom 'kravlende',
- i kørestol,.. eller i det mindste var så syge / dårlige,
at de max havde 1 - 2 år tilbage at leve i,... i praksis uopnåelig for alm. syge pensionister,

bortset fra det,
så ser det ud til at 'tilbuddet' om overgang til 'Nye Regler',
vil være en meget dårlig idé for mit (og temmelig mange andres) vedkommende,

men det er vel hvad man kan forvente når 'tilbuddet' er udarbejdet af BLÅ blok. !

altså en hvad en arbejdsgiver-venlig regering
prøver at pådutte en forhenværende arbejder,..

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-05-13 07:13

Citat
Troldepigen, jeg er idag 62 år, så der er noget der ikke stemmer

Ja, det er der da godt nok.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 31-05-13 07:16

Citat
Jeg mener at kunne huske tilbage sidst i 90,erne,..
ang. førtidspension satserne, (gl. regler)
den 'lille' og 'mellemste' var langt de mest anvendte,

Det har du vist helt ret i.

Når man var i arb.prøvning i de år, så var de "magiske ord", i kassetænkningens navn, at "vi vurderer ikke, at din arbejdsevne er nedsat med min. 50%".

Min far fik en hjerneblødning og fik den højeste i en fart.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-05-13 09:56

Citat
for som der står,.. vi forsøger at forhindre 'spammere',.. her på siden
Fordi der i udlandet findes mennesker der har glæde af at smide links og diverse reklamer ind på forum´s og det kan de ikke med såkaldt captcha, da deres programmer ikke kan læse den tekst.
Hvis du selv har haft en hjemmeside med et af de gratis cms systemer, har du sikkert før eller senere oplevet fænomenet med spam.
Citat
Jeg har regnet på det, jeg ville kunne få 800 kr mere pr mdr. og der står på Borgers hjemmeside, at de vil være skattefri

Da jeg var derinde og regne, stod der FØR skat.. ellers ville jeg også have fået knap 1800.- mere pr måned.
Men bliver stadig på den gamle ordning, ingen forbedring for Danskere er godt nyt = mere.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 31-05-13 11:32

Citat
og det kan de ikke med såkaldt captcha, da deres programmer ikke kan læse den tekst.

Nå,.. ja,. der kan man bare se,.. så er der alligevel en mening med 'galskaben'
det var jeg ikke klar over,....... men man skal jo lære så længe man lever, siges der,.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 31-05-13 18:38

EA_HS, sorry da vi er under en S regering gik jeg ud fra at det var den der igen havde lavet en forringelse.
Jeg kommer ikke til at sætte mit x forkert ved næste valg, da jeg ikke kan finde et parti som jeg ville stemme på, før havde det været S, men nu vil min seddel være blank.
Jeg mener at man har pligt til at stemme, men man behøver jo ikke at sætte et x ved noget parti.
alan57

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-06-13 04:04

Citat
Jeg kommer ikke til at sætte mit x forkert ved næste valg, da jeg ikke kan finde et parti som jeg ville stemme på, før havde det været S, men nu vil min seddel være blank.

jeg er faktisk enig alan57
der er heller ikke noget parti der efter min mening / opfattelse,
er det perfekte parti, med den perfekte politik,

så når jeg sætter mit kryds,.. gør jeg det ved det parti der harmonerer bedst mulig
med den måde jeg lever,.. og er opvokset på, og det er som ganske alm. arbejder,

det er normalt S,.. sjældent SF,... meget sjældent EL,... langt sjældnere R
når man ikke kan få det bedste,.. må man som bekendt nøjes med det næst bedste,

den nuværende regering bliver som bekendt IKKE styret (kun) af S,
S,. må (fordi de ikke har stemmer nok) indgå en masse aftaler og kompromisser med andre partier,
i høj grad R og EL,
læs fx. :
http://www.bt.dk/politik/vestager-kompromisser-er-regeringens-styrke

det betyder naturligvis at det IKKE er en 'ren' S politik der føres ud i livet,...
men en blanding af hovedsagelig S-R-SF-EL (men aldrig ren S politik)

muligvis fordi en helt masse 'alan57',ere 'glemte',.. at støtte op om partiet,...
ved sidste valg,

så længe landet er delt op i grupper,
*de dårligst stillede
*arbejdere
*dem der gerne vil være rige (måske fordi de har sat sig i gæld, og tror de er rige)
*dem der er rige,.. og betaler skat,
*dem der er rige,.. og IKKE betaler skat

så er der omtrent et parti til hver gruppe,

hvis arbejderen begynder at stemme på de riges parti,
bliver der 'kludder i regnskabet',.... og goderne bliver fordelt (endnu mere) skævt,
det går normalt ud over samfundets svage, (de stærke (rige) skal nok klare sig)
evt. med hjælp fra en dygtig revisor,

så når du,.. alan57,.. stemmer blankt,.. eller helt undlader at stemme,
forærer du i virkeligheden en stemme til - S, og RØD BLOK.s rivaler / konkurrenter,
- normalt BLÅ BLOK,.. !

vi laver lige en nem lille opstilling,

S,.. og RØD BLOK,.. har 100.000 stemmer (x,er)
V / K og BLÅ BLOK, har 100.000 stemmer (x,er)

de kan altså begge vinde valget,
men når - alan57 - (til næste valg) undlader at stemme,.. får S (RØD BLOK) én (1) stemme mindre,

nu kommer stemmeoptællingen til at sådan ud :

S,.. og RØD BLOK,.. får nu kun 99.999 stemmer (fordi alan57 ikke stemte)
mens V / K og BLÅ BLOK, stadig har alle 100.000 stemmer,

dvs. V / K og BLÅ BLOK,... vinder valget,. fordi alan57 ikke stemte, eller stemte blankt.
trist at se på for en arbejder,.. ikk',...

så begynder en ny periode med BLÅ politik,
som fx. at lokke / narre fattige pensionister til at sige ja-tak til en forringelse af deres pension,
ved at få 'tilbuddet' til at lyde som en økonomisk fordel (så det glider nemmere ned)

-- 'SMART' ikk',... ja,.. gu virker det,
omtrent som da Jacob Haugaard lovede medvind på alle cykelstier,.. LOL,..

eller sælge anti-Rynkecreme uden virkning,

eller Vanish der garanteret fjerner pletter,..

de sparrede penge bliver så sat ind på de,.. i forvejen rige.s bankbog,..
så alt i alt bliver de rige,.. rigere,
mens de fattige bliver fattigere,..........

når de fattige er blevet,.. 'trådt og trampet på',.. i en kortere eller længere årrække,..
tager de sig (måske) sammen til at stemme på S igen.

jo jo,.. vi Vil snydes,... og det bliver vi,. så 'vandet driver',...

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 04-06-13 03:00

Tak for godt link,. Rotw,... super site / forum,..
med super søde, og hjælpsomme mennesker,..

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-06-13 03:06

Og selvfølgelig tak for alle input / deltagelse,..

det endelige blev, at jeg ikke har 'råd' til at sige ja til 'tilbuddet'.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-06-13 07:21

Det lyder fornuftigt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-06-13 06:42

Det var så lidt

Kommentar
Fra : alexj979

Dato : 29-03-15 16:31

Hold op det er også svært at finde rundt i!!! Jeg får nærmest helt hovedpine!!