/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kolonihave-bøf
Fra : Troldepige
Vist : 1112 gange
200 point
Dato : 28-05-13 07:36

En lille gåde.

I går kom jeg til at tænke på en afdød kammerat, som engang lavede en joke med nogle familiemedlemmer.

På den baggrund fik jeg lyst til, at spørge herinde, om nogen af jeg ved, hvad en kolonihave-bøf er?

Jeg tjekkede lige Google, og der findes svaret ikke.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 28-05-13 07:51

Kunne det tænkes at være en Rødbedebøf?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-05-13 07:57

Citat
Kunne det tænkes at være en Rødbedebøf?

Nej.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 210 point
Dato : 28-05-13 08:06

På en mindeside står der "Når de spiste kolonihavebøffer (kartoffelmadder) hi hi."

Kært barn har mange navne, en Rødbedebøf lyder som et godt bud.

Jeg vil prøve at kigge i Kaj Boms gamle slang-ordbog, når jeg kommer hjem, udtrykket virker rimelig gammelt, jeg tror de får kød i kolonihaverne nuomstunder

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-05-13 09:29

Det er jo en kolonihave hvor man måske mangler halvdelen af det der skal bruges til sauce m.m.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-05-13 12:50

Kolonihavefolket er jo kendt for at være et meget socialt folkefærd, der holder nogle råvilde fester, der fungerer som sammenskudsgilder. Hver person medbringer kød til en bøf, alle disse bøffer bliver lagt i en stor gryde og marineret med Gammel Dansk. Så bliver det hele blandet, måske skåret lidt i stykker, men endelig ikke hakket, og til slut formet til bøffer igen. Derpå griller man bøfferne til de er tilpas sorte udenpå og rå inden i. (Hardcore kolonihavefolk branker dem over brændende bildæk.) Se det er kolonihavebøf.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-05-13 14:48

Det er da kartoffelmadder!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-05-13 15:12

Citat :
Kan du huske alle de dejlige dage hvor han og Glenn var hos dig og mor i Kolonihaven. Når de spiste kolonihavebøffer (kartoffelmadder)
Det er kartoffelmadder

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-05-13 16:22

Kode
Det er da kartoffelmadder!

Ikke dumt når det er med spegepølse, mayonaise og rødløg

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 28-05-13 18:31

Tak for svaret vagnr.

Der er jo flere, som er kommet med det rigtige svar, så pointene må vel gå til den, som kom først.

Ja, en kolonihavebøf er en kartoffelmad.

Det var i starten af firserne, at denne her kammerat inviterede sin fætter og kusine på kolonihavebøf, i hans kolonihave.

Fætteren og kusinen havde sædvanlig vis en god humoristisk sans, men kunne også blive voldsomt fornærmede.

Og jeg ved, at vi er flere, som gerne ville have været en flue på væggen, da det gik op for dem, at de ikke skulle grille en god rød bøf.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-05-13 19:07

Selv tak, en sjov historie