/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Pakkerejseloven og rejsegarantifonden
Fra : sirenita
Vist : 1001 gange
200 point
Dato : 26-05-13 22:04

Definition af pakkerejseloven:

Et dansk bureau der f.eks. arrangerer et ophold for en gruppe eller enkeltpersoner i et andet eu land, paa hotel, herberg eller andet og som servicerer med guider/busser, museums entreer i paagaeldende land, lufthavnstransfers etc.
Men som paa INGEN maade arrangerer transporten Danmark-EU land-Danmark, hvilket gruppen/enkeltpersonerne selv arrangerer.
Ville denne form for "produkt" gaa under lovgivningen om pakkerejser?

Jeg har kigget paa dette link, og jeg mener at mit eksempel er en pakke rejse, men er lidt i tvivl:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=59467
Kapitel 2.

Og hvis det er en pakkerejse SKAL bureauet saa ved lov vaere medlem af rejsegarantifonden?

Paa forhaand tak!

Kommentar
Fra : poten

Dato : 26-05-13 22:30

Dette er hvad der står i dit link:

Citat
Kapitel 2

Definitioner

Pakkerejse

§ 2. Ved en pakkerejse forstås en kombination af mindst to af følgende elementer, såfremt de af arrangøren udbydes samlet eller har været udbudt på forhånd og sælges samlet, og såfremt den samlede ydelse har en varighed på over 24 timer eller omfatter overnatning:

1) Transport,
2) indkvartering,
3) anden turistmæssig ydelse, der ikke er direkte knyttet til transport eller indkvartering, men som udgør en væsentlig del af pakkerejsen.
Stk. 2. Særskilt fakturering af de i stk. 1 nævnte elementer medfører ikke, at kombinationen af disse falder uden for loven.

Arrangør og formidler

§ 3. Som arrangør anses enhver, der tilrettelægger pakkerejser og udbyder eller sælger disse direkte eller gennem en formidler, medmindre denne virksomhed alene udøves lejlighedsvis.

Stk. 2. Som formidler anses enhver, der udbyder eller sælger en pakkerejse i arrangørens navn.

Kunde

§ 4. Som kunde anses enhver, der køber, eller i hvis navn der købes en pakkerejse. Overdrager kunden pakkerejsen, anses tillige den, der får overdraget pakkerejsen, som kunde.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-05-13 00:15
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-05-13 00:17
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-05-13 08:36

Du skriver modsigende ting.
Lufthavnsafgifter?
Skal selv stå for transporten til landet? Så er Eks. Lufthavsafgifterne er jo ikke med?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-05-13 17:50

Det nemmeste ville da være at forespørge hvor du køber rejsen om det er det ene eller det andet, så er du da ude over spekulationerne...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-05-13 17:20

Citat
Men som paa INGEN maade arrangerer transporten Danmark-EU land-Danmark, hvilket gruppen/enkeltpersonerne selv arrangerer.
Ville denne form for "produkt" gaa under lovgivningen om pakkerejser?

Nej det er ikke en pakkerejse.