/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havetraktor Texas 12/39 - ingen gnist
Fra : hojriiskim
Vist : 1240 gange
100 point
Dato : 20-05-13 15:39

Hej.

Arbejder på en havetraktor texas 12/39 for min far. Den vil ikke starte. Jeg kan ikke få den til at gnistre. Jeg sætter gashåndtaget op i "hare", sætter klipper-koblingen på "off", sætter mig på sædet og træder koblingen ned. Den drejer fint starteren rundt men inden gnist når jeg kigger på tændrøret. Har prøvet et tændrør der virker i en anden plæneklipper. Hvad kan det være? Jeg har prøvet at følge ledningen fra tændrøret ind til, hvad jeg gætter på, er tændspolen, som sidder ved den krans på motoren som drejer rundt, hvorpå der er to små (1 cm brede ca.) magneter. De er begge lidt rustne, men ellers ser det fint nok ud efter min begrænsede viden. Det skal siges at klippebordet er afmonteret, hvis det kunne have betydning.
Hvad kan der være galt? Nogle typiske fejl?

Samtidig har jeg kigget på en anden havetraktor af samme model. Sælger siger at remmen til klipperen er sprunget - kan det give problemer? eller er det bare en ny rem?
Han siger også at den starter og køre fint, men når man slår klipperen til, så går motoren ud. Hvad kan det være? Større/dyrere reparation?

På forhånd tak for jeres inputs!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 20-05-13 16:12

Du må nok lige pudse på svinghjulet ( der hvor de 2 magneter sidder næsten indtil) prøv og pudse det med lidt smergel lerred, el fint sandpapir,til rusten er væk. Vend sandpapiret og slib lidt på magneterne. Lad papiret gå ind imellem svinghjul og magneterne.. Så tænker jeg du har gnist igen

Mvh

sverola

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-05-13 16:16

det kan også være den not der holder svinghjulet på plads der er knækket, så svinghjulet har flyttet sig. det giver de samme symptomer.
prøv at tage svinghjulet af eller bare løsne det og se om det kan drejes på akslen. det må det ikke kunne.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-05-13 16:19

med hensyn til den anden traktor, er det sansynligvis lejerne i klippebordet der er færdige. der kommer ofte vand ind i lejehusene og det er ikke ret godt til kuglelejer.
når de er blevet godt rustne skal der sgu en seriøs motor til at trække klipperen rundt.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 20-05-13 20:44

Er vi enige om at svinghjulet er den krans hvor de tænder som starteren også går i indgreb med sidder på. Som jeg ser den krans (svinghjul) hvis jeg snakker om det rigtige, så er det en cirkel, men hvor der er et sted der ligesom er skåret et stykke af cirklen så der bliver en plan flade (5 cm bred). Derudover er der 2 magneter som sidder fast på den krans der drejer rundt. De er ca 1 cm bredde og så lige så lange som kransen er tyk. Jeg vil mene de er plane med overfladen på kransen/svinghjulet. Derudover er der en spole, indpakket i plast, viklet om et U-formet stykke metal. Enderne af U-et sidder helt tæt på kransen som drejer. Fra spolen, som er indpakket i plast, går ledningen til tændrøret.

Okay, det lyder som en dyrere reparation at skifte lejer i den.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 21-05-13 09:42

Her er en der har samme problem, det kan være at det kan hjælpe dig.
http://www.guloggratis.dk/forum/traad/10123

Jes