/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Kan mit fjernsyn brænde
Fra : Gypige
Vist : 461 gange
50 point
Dato : 20-05-13 14:02

Hej,

Jeg har et fjernsyn JVC fra 2003 (de gamle slags), og nu er det begyndt at brumme højere og højere når et er tændt. Nu er det så jeg vil høre om der kan risiko for at det pludselig kan begynde at brænde ?

Ville nemlig gerne vente med, at købe et moderne fjernsyn til vi er flyttet

Håber nogen kan svare mig.

Mange hilsner fr Gypige

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-05-13 14:23

Ja,.. gu kan det brænde det skidt,...
det er endda en hyppig årsag til brand i hjemmet,...

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&ie=UTF-8#hl=da&gs_rn=14&gs_ri=psy-ab&pq=brande%20i%20fjernsyn&cp=5&gs_id=2i&xhr=t&q=ild+i+fjernsyn&es_nrs=true&pf=p&sclient=psy-ab&oq=ild+i+i+fjernsyn&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.46751780,d.Yms&fp=1d92832f3b1bbb34&ion=1&biw=1163&bih=778

FX.
http://www.fyens.dk/article/1157025:Odense--Stoevsug-fjernsynet-og-undgaa-brand

Citat
Selv i standby- funktion kan fjernsynet pludselig stå i flammer
ODENSE: Hvert år er der cirka 25.000 brande i de danske hjem og mange af dem skyldes fjernsynet.

- Fjernsynet er en meget hyppig brandårsag, viser vores statistik, og det er der nok ikke mange, der tænker på i hverdagen, skriver forsikringsselskabet If på sin hjemmeside.

Forleden nat var det en beboer i Skt. Knuds Gade, som oplevede, hvordan fjernsynet brød i brand. Det skete, selvom det var slukket og i standby-funktion.

- Det er bestemt ikke første gang, vi har set et tv på standby, som er brudt i brand. Så det bedste er at slukke på stikkontakten i væggen eller hive stikket ud, siger vagtchef Erik Halkjær, Fyns Politi.

Det er de gamle billedrørs-fjernsyn, som udgør en risiko. I fjernsynet sidder en højspændingsenhed og når først den har suget støv til sig gennem mange år er der risiko for kortslutning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-05-13 14:23

Prøv at støvsug det - indvendigt eller giv det engang trykluft, det er helt sikkert støv der ligger og giver den lyd eller en dårlig tranformater/ strømforsyning.
Om der ligefrem går ild i det? så skal der ligge masser af fnullermænd og støv inde i det.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-05-13 14:24

Det kan sagtens brænde, men det er der nu nok ikke den store fare for at det gør,
men hvis det lugter "svedent" ville jeg da skynde mig at smide det ud!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-05-13 14:25

Jo, det kan da sagtens brænde, det har man da hørt om før...

En anden ting er om det gør det på grund af brummeriet.

Hav en pulverslukker inden for rækkevidde når flimmeren er tændt for en sikkerheds skyld.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-05-13 14:28

Tilbage i 90´rne var der tv (Phillips/ Dux) der selv antændte uden grund og samtlige tv blev tilbage kaldt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-05-13 14:31

NB: er du sikker på det er selve elektronikken der knurrer, det kunne jo være dine højtalere der leverer lyden, og så er det sikkert bare en kondensator/ eller en spole, der ikke har det så godt mere.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-05-13 14:59

hvis du kaster et blik på den blå avis eller gul og gratis, er der flere hundrede fjernsyn som du kan få stort set for at hente dem. så hvorfor løbe nogen risiko med det gamle.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-05-13 15:05

Det kører nok på de sidste vejrtrækninger.

Mit lige så gamle Panasonic fik en vandret hvid stribe der blev bredere og bredere hver dag i en uge, og så døde det.

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 20-05-13 16:17

Hej,
Det kunne godt lyde som om det måske ville være mere smart at købe et nyt fjernsyn

Er der nogle der kende et Philips 39" Smart LED-TV 39PFL4208T eftersom der er det jeg havde tænkt på at købe ? Vi har nemlig ikke plads til et der er større

Mange hilsner fra Gypige

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-05-13 17:34

Citat
Er der nogle der kende et Philips 39"

Ikke den model med Smart, men mit ret nye Philips har en langt bedre lyd end det Samsung jeg mistede ved et indbrud.
Min svoger købte fornyligt et Samsung trods min advarsel......og fortryder netop grundet lyden.

Medfølgende manual om digital kanalsøgning er dog elendig, men Du får en perfekt vejledning hos Philips Kundeservice DK, bedre end ved udbyderen, og vejledningen sender de gerne på mail.

Hent også en manual i PDF samme sted, den er tykkere end den der følger med, der er mange nye ting i farvestyring m.m. som ikke er på "tykskærmen".

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-05-13 18:56

Har et Phillips 42* og ingen problemer med det - det skulle dog opdateres, for at virke OK
Og jeg hoppede fra et Phillps 26* billedrør og til ? moderne, dog er menu´en ikke den bedst tænkelige, måske skulle jeg prøve at opdatere igen.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 20-05-13 20:58

Gypige - de sidste 4 år har du stillet 15 spørgsmål, som en masse Kandu'er har forsøgt at hjælpe dig med et svar på!

Alligevel er alle spørgsmålene blevet annulleret.

Er det ikke at gå i for små sko?

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 20-05-13 21:12

Hej,

Hvad mener du ?

Jeg har hvergang jeg har fået et svar på et tidspunkt taget "acceptere" er det ikke det man gør når man er tilfreds med svaret ?

Jeg ved ikke hvad du mener med, at jeg har annulleret det (ligner et spørgsmålstegn lige nu).

Hvad taler du om ?

Jeg er altid rigtig glad når der er nogen der svarer mig.

Så som sagt, aner ikke hvad du snakker om

Hilsen Gypige

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-05-13 21:20

Citat
Så som sagt, aner ikke hvad du snakker om

Spørgsmål
- Ubesvarede   1
- Besvarede   13
- Annullerede   21
- Slettede   0
Ialt   35

Læs grundigt og bliv klogere: http://www.kandu.dk/faq.aspx

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 20-05-13 21:26

Hej,

Jeg prøver en gang til.

JEG HAR IKKE ANNULLERET NOGEN SPØRGSMÅL . . . . .

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 20-05-13 21:27

hEJ. jEG KAN GODT SE, AT DER STÅR DET, MEN JEG HAR SOM SAGT IKKE GJORT DET.

Kommentar
Fra : Gypige

Dato : 20-05-13 21:29

Jeg ved ikke engang hvordan jeg skulle gøre det, hvis jeg havde villet.

(kom til at sende det for hurtigt før )

Hilsen Gypige

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-05-13 21:34

Gentager:

Læs grundigt og bliv klogere: http://www.kandu.dk/faq.aspx

Kommentar
Fra : prio

Dato : 20-05-13 23:23

Citat
JEG HAR IKKE ANNULLERET NOGEN SPØRGSMÅL . . . . .

OK, jamen så er annulleringerne vel sket ved, at du ikke har fået lukket spørgsmålet inden 3 måneder, for så annulleres spørgsmålet automatisk.

Hvis du selv vil lukke spørgsmålet, skal det ske inden 3 måneder.

Du kan så vælge enten at annullere det ved at trykke på "annuller" under dit spørgsmål - eller ved at acceptere et svar, ved at trykke på "accepter" under et af svarene.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-05-13 00:35

Citat
eller ved at acceptere et svar, ved at trykke på "accepter" under et af svarene.

Aah,.. det kræver lige lidt mere,.. måske det er dét der er 'problemet' !

du skal faktisk acceptere svaret 2 gange,

1. gang vælger du hvilken besvarelse (hvis der er flere) du ønsker at accepterer,
http://peecee.dk/upload/view/411773

derefter accepterer du for 2. gang,.. !
her kan du samtidig vurdere hvor god / mindre god,.. du mener besvarelsen er,
ved at tildele X antal stjerner,
og evt. tilføje mere tekst,.. herefter klik - SEND
http://peecee.dk/upload/view/411774

derefter skulle det gerne se sådan ud,.. for at være endelig accepteret / godkendt....
http://peecee.dk/upload/view/411775

bøvlet,.. ?
Tjaa,.. hvis der er noget du er i tvivl om,.. så spørg,..

Kommentar
Fra : prio

Dato : 21-05-13 12:04

Citat
Aah,.. det kræver lige lidt mere,.. måske det er dét der er 'problemet' !

Det var sandelig en god og udførlig vejledning, EA_HS.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-05-13 21:21

Normalt 'selvantændes' svigtende elektronik ikke.
Heller ikke selvom det "brom'er"
Dette skyldes at elektronikken er behandlet med brandhæmmere som f.eks. grundstoffet Brom:

http://da.wikipedia.org/wiki/Bromeret_flammeh%C3%A6mmer

..men bedre løsninger er undervejs:

http://ing.dk/artikel/kemiingenior-udvikler-miljorigtig-brandhaemmer-134837
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klaudi