/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
krydsfiner plader med spor
Fra : ljtma
Vist : 657 gange
85 point
Dato : 20-05-13 11:18

Er der nogen der ved om der er nogen forskel på de der krydsfiner plader med spor. Jeg ved godt de findes i forskellig tykkelse (regner med at jeg skal bruge 9mm), men der er meget forskellige priser i byggemarkederne. Der er nogle hvor der står de er af lærk eller andre træsorter, og ved nogle billige nogen står der "østen" . De plader der sidder på nu er "gået op i limningen" for neden, men nogle af de ældre plader er helt ok stadigvæk. Derfor regner jeg med der er forskel på hvilken slags træ der er brugt til krydsfineren. Ved en forhandler står, at de ikke må behandles med olie ell lign. produkter !! Jeg mener ellers, at de plader der blev sat på for en del år siden skulle smøres over med olie inden de blev malet (med vandopløselig maling) Håber på en go vejledning

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-05-13 11:48

Kender ikke dine plader, men alt det træ jeg har udendørs, har altid fået træbeskyttelse
(hjemmelavet bruger jeg Linolie med Atemon iblandet)

Hvis træet IKKE må få den slags behandling, kunne man tro at det ville gå op i limningen, billigt træ.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-05-13 11:48

De fleste plader er lavet af Lærk, og de finske har ord for at være de bedste.
Alle plader er limet med vandfast lim, men kan alligevel gå op i limningen ved længere tids fugtpåvirkning. Det er specielt vigtig at lukke afsavede ender, med oliemaling eller andet velegnet.
Pladeender bør holdes fri af betongulv.
Pladerne må godt behandles med et tyndt lag træolie, men aldrig et for tykt lag, da overfladen bliver fedtet, og dækmalingen får dårlig vedhæftning.
http://www.bygmax.dk/finetex-krydsfiner-med-10-cm-spor-1220x2440-mm.html
VH Palle

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-05-13 12:09

Nye miljøregler til lim og behandling samt prispres gør jo at tingene ikke holder så længe som i gamle dage.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-05-13 15:04

en plade med østenfiner er generelt den pæneste, men en douglasplade er den der holder længst.
og hvis du starter med at give den en gang gori 22 på terpentinbasis, og derefter den farve du vil have, holder de i mange år.
jeg er udmærket klar over, at douglaspladen ikke er den billigste, men på lang sigt bliver den det.

Annuller spørgsmålet
Fra : ljtma

Dato : 26-06-13 16:43

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
ingen af svarene kunne bruges