/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Lejekontrakt minimum 10 år
Fra : nosunshine5
Vist : 920 gange
30 point
Dato : 19-05-13 21:15

Er det lovligt at lave en lejekontrakt, der holder lejer i lejemålet minimum 10 år?

Kan lejer sige op uden represalier fra udlejer inden for de 10 år?
Det er en bolig som er til salg og dem der er interreseret købere, vil indføje dette i lejekontrakten.
Dem der sælger, vil af økonomiske årsager, hellere leje.

Det er en almindelig privat bolig, ikke erhverv.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-05-13 21:20

Rodet formulering.

Prøv lige at forklare yderligere.

Hvem ønsker hvad, og hvilken af perterne er du?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-05-13 21:21

Perterne=parterne

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-05-13 22:23

det kommer fuldstændig an på hvordan lejekontrakten er udformet, men hvorfor alle disse krumspring. udlejer kan jo kun opsige lejemålet hvis lejekontrakten misligholdes, og der kan ske tusind ting der gør, at lejer ønsker at opsige lejemålet, og så er det sgu ikke ret sjovt at stå med en lejekontrakt man ikke kan komme ud af

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-05-13 22:49

Citat
Det er en bolig som er til salg og dem der er interreseret købere, vil indføje dette i lejekontrakten.
Dem der sælger, vil af økonomiske årsager, hellere leje.

Mon det ikke er sælger der af økonomiske (forventet prisstigning efter krisen) årsager vil leje ud i 10 år ?

Ingen udlejer er vel interesseret at binde folk til et lejemål de misligholder både økonomisk og husets stand iøvrigt, for i sidst ende at stå med et tab der aldrig kan inddrives hos lejere der flyttet i nattens mørke

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-05-13 22:56

I stedet for, at vi gætter, var det så ikke bedre, at vi fik en korrekt, fyldestgørende forklaring på, hvad det hele går ud på?

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 30 point
Dato : 20-05-13 11:01

Det er helt legalt, at indgå en lejeaftale om udlejning af lejemålet minimum 10 år. Når de 10 år er gået kan lejer vælge at fraflytte boligen, og har udlejer IKKE henvendt sig omkring udlejningen inden for én måned, fortsætte udlejningen på alm. betingelser efter lejeloven, med én måneds opsigelse fra lejers side og uopsigelig fra udlejers side - med mindre lejer misligholder aftalen som fx undlader at betale husleje.

Det vil dog være interessant, at høre hvordan udlejer vil forholde sig hvis lejer misligholder aftalen?

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 20-05-13 20:04

Tak for svaret alka.

Det er et familiemedlem der gerne vil sælge sit hus. Og leje.
Og den der vil købe har et par huse som de lejer ud.

Og hvad der skrives omkring misvedligeholdelse af kontrakt ved jeg ikke. Da huset ikke er solgt endnu. Og derfor er en kontrakt ikke lige at læse.

Jeg undrede mig om man kan skrive i en bolig-leje-kontrakt at den binder i 10 år lovligt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-05-13 08:22

I Danmark er der aftalefrihed, dvs. alt kan aftales inde for lovenes rammer. Selv tak nosunshine5

Kommentar
Fra : Annehundepigen

Dato : 20-04-22 13:16

Du kan downloade en gratis lejekontrakt herinde: https://boligskift.dk/
Rigtig god dag

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-04-22 14:23

Annehundrpigen.
Jeg kan desværre ikke besvare dit dp. Jeg er i dag folkepensionit, og har intet medlem lejerforening eller lovgivning at gøre mere. Sorry.