/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
sokkelpuds
Fra : kskjærulff
Vist : 2224 gange
50 point
Dato : 16-05-13 21:21

nå så er jeg kommet til pudsning af min sokkel af lecablokke. hvilken sokkelpuds er den rigtige har læst lidt på det men der er mange meningerne og jeg vil gerne undgå at lave det om de næste mange år. Har læst at kalkmørtel trækker vand og cement + sand 1:3 er for stærk (revner)
og at et eller andet produkt fra havet uden kalk med 4 kantet sten skulle være sagen????
har kigget på et produkt ATLAS PUDSEMØRTEL men ved ikke om det er ok ????
har læst at man skal have 2 stk. lecablokke oven på hinanden for at undgå kuldebro men man skriver også at man skal lægge lecablokkene lige under jordniveau 3-5 cm. og så skriver de at man ender normalt 15 til 20 cm over jordniveau men med 2 stk. lecablokke af 19 cm går det ikke kan jeg nøjes med en sten???
jeg bygger et værelse til knægten samt værksted og garage i en bygning 15m lang og 4,5m bred

hilsen kjærulff

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 17-05-13 02:11

Citat
sokkel af lecablokke
du mener vel lecablokke oven på soklen? En sokkel af lecablokke er en dårlig løsning, leca suger vand fra jorden og du får svært ved at få noget til at holde på en skiftevis fugtig og tør overflade for ikke at nævne frostskader, Atlas pudsemørtel er et udmærket (dyrt) produkt, men den blanding 1-3 med cement og sand som du selv nævner er ok og meget billigere, den blanding brugte jeg selv da byggede for 30 år siden,jeg har ikke set revner endnu men det var også en sokkel bygget af sokkelblokke med en 10 cm lecablok ovenpå over jordniveau, og fugtspærre mellem sokkel og lecablok

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-05-13 08:28

Der er mange muligheder for selv at blande med
Netop disse færdigblandinger som findes er special specifikt sammensat til dette arbejde så det er klart det mest anbefalede at bruge

Godkendelse af svar
Fra : kskjærulff

Dato : 18-05-13 08:42

Tak for svaret o.v.n..