De keramiske skivebremser i sådan en Porsche er tilpasset samme bil's motorkraft, vægt og topfart.
Bremserne skal optage lige så meget effekt ved nedbremsning, som motoren skal yde ved acceleration til samme hastighed, som derbremses ned fra, på samme tid som nedbremsningen.
varer.
Der er dog bare den væsentlige forskel, at man som regel ønsker en perfekt nedbremsning hver gang, for at hindre man ramler ind i andre objekter; det er jo som regel derfor man bremser ...
Under acceleration, har det ikke samme fatale konsekvens, hvis man taber et par 10.de dele.
Min pointe er, at man kan ikke gå på kompromis i en bil, som i alt væsentligt er designet kompromisløst. Så ødelægger man selv grundlæggende hele bilens koncept og dermed sikkerheden i den.
Man ville jo aldrig drømme om at køre OpelKadett kørsel i Porschen, fordi man hele tiden må tænke over økonomi reparationer.
Sagt på 4kantet dansk : bordet fanger.
Som almindelig lønmodtager, vil jeg aldrig nogensinde få muligheden for at opleve at eje/køre, selv en brugt, Porsche.
Men jeg har som autodidakt hjemmemekaniker lært mig selv, hvor man må betale hvad det koster, hvis man vil undgå at udfordre sikkerheden for én selv og familien.
Et sæt bremseskiver til en husmandsbil, kan godt løbe op i en ubehagelig udgift hér og nu, på et stramt familiebudget. Er man heldig, kan der spares en pæn slat på reservedele, hvis man kan finde gode brugte dele.
Men ikke desto mindre er valget lige så klart som til Porschen :
enten skifter du bremseskiverne, eller også må du tage cyklen eller toget eller Kadetten.
Du må lære at tage konsekevensen af at bruge dit dejlige legetøj : det koster at lege på 1.ste klasse, specielt at anvende bilen til trackdays, hvor der altid er en risko for totalskade.