/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Kan jeg bruge et Samsung ue40es6900
Fra : lyhne1
Vist : 560 gange
300 point
Dato : 14-05-13 22:49

Hejsa

Jeg har fundet mig et TV, jeg gerne ville købe, men da det er lavet til det europæiske marked, er jeg i tvivl om det vil fungere optimalt på Dansk kabel-tv.

Det er et Samsung UE40es6900

Er der nogen af jer, der ved om det kan skabe problemer at slutte det til herhjemme? én fortalte mig, at der kunne være problemer med EPG, eller lignende..??

Lyhne1

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 14-05-13 23:27

køb du bare det, jeg har selv et magentil og der er ingen problemer
epg er den indbyggede tv guide og samsung benytter sin egen samt rovi der er fridt valg mellem de to og begge virker uden problemer
hilsen fox

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 15-05-13 07:57

Hej Fox_Mulder

Det lyder perfekt. Har du kabel-tv? Jeg studsede over at der stod på Redcoons hjemmeside, at den ikke havde DVB-c-HD tuner (men til gengæld havde den dvb-c2, som så vidt jeg ved er det samme?)
Er du tilfreds med kvaliteten ellers?

Lyhne1

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-05-13 10:47

man kan undrer sig over at 3 af de største webshops,
IKKE har eller sælger den omtalte model,......................

http://www.proshop.dk/Fladskaerms-TV.htm
http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/TV/Samsung/40-45-Tommer/
http://www.dustinhome.dk/page/4106/tv/

heller ikke
http://www.bilka.dk/

eller El-giganten
http://www.elgiganten.dk/catalog/tv-radio/dk_tv/fladskarms-tv?SearchParameter=%26%40QueryTerm%3D*%26CategoryUUIDLevel2%3D164KeQuvBfsAAAEo0OtewBal%26ManufacturerName%3DSamsung%26TV-sk%25C3%25A6rmst%25C3%25B8rrelse%2B%2528tommer%2529%3D40%2B-%2B49%26discontinued%3D0%26online%3D1%26%40Sort.SoldQuantity%3D1

da jeg i sin tid køte et Samsung LED TV
var der stor halløj ang om TV'et kunne modtage Dansk tekst, (havde Dansk tuner)
på det tidspunkt var det betinget af at modelnummeret var efterfulgt af **** - XXE

-XXE- i modelbetegnelsen var en garanti for at det var produceret til det Danske market,

i samme periode var det 'IN' at importere billige udenlandske TV,.. altså uden betegnelsen XXE
det betød en masse problemer for ejerene,..

om de nogensinde fik løst problemerne,.. vides ikke
personligt ville jeg nok betinge købet (skriftligt) af at TV'et kan modtage Dansk TV
incl. Dansk tekst, og support i tilfælde af fejl / mangler.

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 15-05-13 16:29

man skal ikke være så bekymret om model numre idag, de fleste kæder får deres egne numre af producenterne for så er det nemmere at spore paralel import, mit tv fungerer glimrende og vil kunne virke i det meste af verden.
hilsen fox

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 15-05-13 16:38

Fox: Hvilke overvejelser har du gjort dig i forbindelse med service/reklamationer på dit TV?
Som jeg forstår vil Samsung Danmark ikke servicere på et parallelimporteret tv?

EA-HS: tak for det lange svar.
Jeg ved ganske udemærket at de ikke forhandler det tv, derfor er jeg tvunget til nettet. Jeg er bare ude efter et godt 40" til en god pris (max 6000,-) og dette virkede som det bedste tilbud, hvis jeg vil have en 6'er serie, der også har Micro-dimming. jeg er nu blot i gang med at undersøge konsekvenserne ved at købe et tv, fra et andet marked.

Dog er es6900 nu udsolgt og kun 6800 tilbage, men spørgsmålet er stadig aktuelt

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 15-05-13 16:45

de skal servisere tv¨'et da samsung har verdens service osse vis vi flytter til japan, saudi arabien eller afrika serevisen kan de ikke komme udenom.
så det bekymrer mig ikke
hilsen fox

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-05-13 16:49

Citat
Som jeg forstår vil Samsung Danmark ikke servicere på et parallelimporteret tv?

det var bla. dét jeg ville gøre opmærksom på,
men det lader til du allerede ved det,. !

måske fox_mulder kan linke til nogle klare regler på området,. ?

der er åbenbart noget der har ændret sig.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 15-05-13 16:52

ja, det er jeg kommet frem til, i min søgen

jeg kan dog ikke gennemskue om Samsung tilbyder verdensomspændende/europæisk garanti? (jeg tager ikke mit tv med i en flyver alligevel)

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 15-05-13 17:04

jeg har ikke umidelbart så mange link til noget
men kan sige at købeloven selvfølgelig kun gælder vis producktet er købt i dansk butik eller dansk netbutik, men selve garantien det vil sige at reparere produktet vis det er i stykker det skal de, du kan der imod ikke få et erstatnings produkt vis det ikke kan repareres, så er det bare riktig riktig træls.
hilsen fox

du har kun den garanti der står i det garanti hæfte der følger produktet evt fra samsung eller anden leverandør

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 15-05-13 17:09

der følger et hæfte med samsung tv som er proppet med adresser og telefon nr på service steder i hele verden, og det er selvfølgelig fordi de vil og skal hjælpe vi der er et problem med dit aparat, det er jo ikke så usandsynligt idag at folk bliver sendt til udlandet for at arbeide og ofte tager de jo hele deres indbo med.
personligt har jeg haft et fjernsyn købt i norge repareret i england det gav ingen problemer og ingen udgifter, men synes lidt historien her er apple om igen man vil skræmme kunderne så de køber et produkt til den pris der er aftalt lokalt i et land leverandører immelem, det er bare ikke lovligt....

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-05-13 17:09

Citat
(jeg tager ikke mit tv med i en flyver alligevel)

Det behøver man skam heller ikke for at gå glip af 'noget'

men man skulle måske overveje om man er godt tilfreds med den
tvungne garanti vs. den normale garanti,

den ser ikke ud til at være ikke ens,
derfor kan den sagtens være 'tilfredsstillende',.. bare man ved hvad man 'går ind til'
måske skulle 'man' også overveje om der er andre 'mangler'
lige som der var tidligere,
måske betyder det ikke noget i dag,.. bare for at være sikker,

Citat
Basta fortæller om en kunde, der kom i klemme med den manglende garanti, da han købte fladskærm på nettet hos Getmore.dk.

Han reklamerede over en pixelfejl, der ellers straks ville have betydet et nyt tv,
men fordi det var parallelimporteret, afviste Sony Danmark at have noget med fejlen at gøre.

Getmore.dk havde hverken på sin hjemmeside eller på fakturaen fortalt,
at der var tale om parallelimport og den deraf følgende begrænsede garanti.

Efter kunden kontaktede Basta, har Getmore repareret hans tv.

Forhandlerne er ikke forpligtet til at fortælle, at de sælger parallelimporteret varer.
Og derfor er det bedste råd ifølge Forbrugerstyrelsen selv at spørge, inden man køber varen,
hvilke garantier der følger med eller man eventuelt kan komme til at mangle.

'sakset' fra :
http://programmer.tv2.dk/basta/article.php/id-10055257:fladsk%C3%A6rm-med-begr%C3%A6nset-garanti.html

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 15-05-13 17:12

det er sikkert fordi getmore har fået hans fladskærm ombyttet ved deres leverandør eller sony danmark, en pixelfejl kan nemlig ikke repareres, og deraf osse hans problem sony danmark skal reperere hans tv men ikke udskifte det pga pixel fejl

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-05-13 17:21

Så kan man kun håbe for spørger at der ikke er pixelfejl,
eller han opdager den / dem inden ombytningsretten (normalt 14 dage)

pixelfejl KAN være svære at opdage inden for 14 dage
nogle gange kan det tage mdr...

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 15-05-13 17:23

hejsa

Jeg synes stadig debatten er relevant, men da jeg er så langsom har de nu hverken 6900 eller 6800 på lager længere så hvis I falder over et godt tilbud, skriver I bare

jeg planlagde egentlig også at benytte de 14 dage til at kigge efter pixelfejl

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-05-13 17:24

derfor kan det sagtens være et godt køb,
jeg overvejede selv noget lign. dengang,.. men fortrød pgra. reglerne -- dengang

bare man ved hvad man går ind til,.. så man ikke føler sig snydt.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-05-13 17:27

jeg har selv købet en del elektronik i udlandet,
bla. et kamera,.. ganske udmærket til prisen,

eneste ulempe,.. hvis man kan kalde det en ulempe,
er at menuen ikke kan blive Dansk.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-05-13 17:55

men som helhed er det ikke de store besparelser på elektronik i udlandet,
i mange tilfælde dyrere.

jeg købte et objektiv i Thailand, (fordi jeg skulle bruge det 'nu og her')
i DK var prisen 800 - 1000 kr. lavere. (surt)

prøv at tjekke på ebay.

det til trods for at DK beskyldes for at være 'afgiftplaget',.. og dyrt at handle / leve i.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 15-05-13 17:57

Ja, mine erfaringer er også at Danmark er et af de billigere lande. I Kina er der afgift på importerede varer, så eksempelvis Apple er dyrere end ehrhjemme. Dog er der en del at hente i Hong Kong, hvis man alligevel skal deroverad

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-05-13 18:14

Citat
I Kina er der afgift på importerede varer, så eksempelvis Apple er dyrere end ehrhjemme.

det er der også i Thailand
også på varer fra Kina, og andre Asiatiske lande,
og ikke kun elektronik / IT

fx. koster en motorbike (Scooter) ca. 50 - 60.000 thb (10.000 kr)
i DK,.. hos Jem og Fix kan den (en Scooter) købes til ca. det halve,

ganske vidst er Thai-modellen på ca 115 ccm
man alligevel,...
DK,.. Verdens højeste afgifter på motorkøretøjer,..