/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan ikke få varmt vand i vandhanerne?
Fra : mostmighty
Vist : 694 gange
100 point
Dato : 14-05-13 20:06

Jeg kan ikke få meget mere end lunkent vand i mine vandhaner i huset. Har ellers stillet "styringen"/"pinden" til varmt vand højere end fyren fra varmeselskabet mente var det rigtige. Alligevel viser temperatur måler på varmt vand kun ca 30 grader, mens den vel burde ligge omkring de 45-50 grader?

Har stillet termostaten der styrer hvor varmt vandet "der ligger klart til st komme ud af hanen" på 3 ud af 4.

Har for et halvt års tid siden fået udskiftet omløbsventil på vandvarmer, så det er ikke det, der er galt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-05-13 08:54

Hvornår har du fået renset vandvarmeren?
Er der gas el eller fjernvarme?
Er der godt tryk på det kolde vand?

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 15-05-13 09:48

Er lige flyttet ind for et år siden, så ved ikke hvornår vandvarmer er renset. Hvordan kan man kontrollere om der er behov for det?

Det er fjernvarme.

Synes er ok tryk på.

Accepteret svar
Fra : morten75

Modtaget 100 point
Dato : 15-05-13 15:38

Det er næsten helt sikkert din varmeveksler som er kalket til, det er nok en gammel termex 20 der sidder der nu, som nok er 20/25 år gammel. havde selv samme problem, skiftede den og bum varmt vand igen. det kan ikke betale sig at rense den. en ny koster ca 4-5000 kr.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 15-05-13 16:39

Gør det en forskel, at huset kun er 12-13 år gammelt?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-13 16:43

Uanset hvor meget den er tilkalket, skulle det forbrugsvand der står i vandvarmeren/veksleren jo blive den temperatur der svarer til indstilling, feks. 50 grader. Og fjernvarmevandet skulle jo blive ved at løbe igennem indtil den temperatur termostaten forlanger, er opnået.
Hvis der var meget kalk i vandvarmeren/veksleren, så vil temperaturen falde ved forbrug.
Jeg tror nærmere at det kan være termostaten der er i udu.
VH Palle

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 15-05-13 17:11

Hvad er temperaturen på fjernvarmevandet du får ind? Har du lukket for varmen til radiatorerne?

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 15-05-13 17:27

Ind temperatur er 55-60 grader.
Men termostaten til varmt vand kommer kun op på 30 grader eller lignende.

Ja har skruet helt ned for alt gulvvarme

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 15-05-13 17:28

Havde dog også problemer med vandhane vandets temperatur før jeg skruede ned for gulv varme

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-13 17:57

Så kan du jo overhovedet ikke tage bad ?
Kan fjernvarmeværket ikke kigge på det uden beregning ?
VH Palle

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 15-05-13 18:00

Vandet til bruserne bliver sjovt nok fint varmt

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-13 19:06

"Vandet til bruserne bliver sjovt nok fint varmt"
Aaa, der er noget der ikke stemmer, det er jo det samme vand ?
De 30 grader er måske den temperatur som du sender tilbage til varmeværket.
En finger ind på røret, kan måle meget, 30 grader er lidt lunt, 60 grader er ubehagelig og brændende.
VH Palle

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 15-05-13 21:12

De 30 grader er temperaturen på termostaten med billede af hane. Lige nu står den kun på 20.

Men sådan er det bare; altså vandhanernes vand kan ikke blive ordentligt varmt, mens vandet i bruserne fint kan blive varmt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-13 22:54

"billede af hane"
Jeg ser ingen billede ?
Hvis der er cirkulation på det varme forbrugsvand, kan pumpen være stoppet.
VH Palle

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 15-05-13 22:58

Når jeg skriver billede af hane, så er det fordi der netop er et billede af en vandhane på glasset på det termometer, som viser temperaturen på brugsvandet

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 16-05-13 00:44

Nu ved jeg jo ikke hvilken termostat du har til vandvarmeren.

Men da jeg havde fjernvarme, tjekkede jeg termostaten til vandvarmeren.
(Jeg havde samme type termostat, som jeg havde på radiatorerne.)
Stiften i termostaten var blokeret, så jeg frigjorde den på sædvanlig vis med
små tryk/bank med en hammer. Vips - varmt vand igen.

Tjek engang om termostaten sidder fast:
http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=402

Godkendelse af svar
Fra : mostmighty

Dato : 22-07-13 17:16

Tak for svaret morten75.