/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
"Rootet" tablet
Fra : Smukke_Ole
Vist : 438 gange
500 point
Dato : 14-05-13 09:07

Jeg har købt en I onik tablet.
Når jeg forsøger at downloade/installere visse apps, får jeg besked om, at app'en ikke kan bruges, da tablewt'en er rootet.
Hvad betyder rootet ? og kan man evt. frakoble det ?

Smuklke_Ole

Kommentar
Fra : peque

Dato : 14-05-13 09:16

Normalt rooter man en Tablet - netop for at kunne få googleplay mm til at fungere.
Er du sikker på den skriver den er rootet ( m ere hvis det er en ny - så er der en der har pillet inden du har fået den) Men det at roote en Tablet - giver dig mulighed for flash af firmware nyere OS mm.

Nu har jeg gennem tiderne rootet en del , netop for at undgå producentens akavet system - hvor man ikke bare kan bruge googleplay eller installere pakker på tabletten - så rooter man den og dermed kan ændre sin tablet til sine ønsker!

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 14-05-13 09:46

-> peque
Det blev jeg desværre ikke meget klogere af.
Da jeg fik tablet'en var den emballeret fra fabrikkens side, så jeg tror ikke at nogen kan have pillet ved den.
Der, hvor jeg er mest besværet at at den er rootet, er når jeg prøver at se Stofas WEB TV to go
på den.
Håber du kan fortælle mig lidt om, hvordan man afskaffer at den er rootet.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : peque

Dato : 14-05-13 10:57

Tja - Hvis den er rootet fra Fabrikanten - Skulle du tage og få den byttet!

Du skal FYSISK Roote din tlf!

Normalt er det således at en Toshiba Tablet - kører Toshibas OS - en special version af Android.
Men du kan ikke hente pakker eller installere andet på den FØREND du rooter din tablet!
Da du ikke dokumenterer hvilken model mm din tablet er - kan det ikke svares på.
Men masser af læsestof her:
http://www.google.com/webhp?client=aff-maxthon-newtab&channel=t2#client=aff-maxthon-newtab&channel=t2&output=search&sclient=psy-ab&q=how+to+root+android&oq=Howto+root+&gs_l=hp.1.0.0i10j0j0i10j0.1295.13167.0.15548.15.12.3.0.0.0.122.906.11j1.12.0...0.0...1c.1.12.psy-ab.3BC7iZEYTDY&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.46471029,d.Yms&fp=6abea3762a36c9cb&biw=1234&bih=866

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-05-13 11:09

i mange tilfælde 'sletter' man en opgradering (root) ved at 0-stille den
gælder smartphone, måske det også virker på tablets
da den i princippet er en stor smartphone

her vejl. til smartphone :

Nulstil via Indstillinger
1. Åben Indstillinger
2. Vælg Beskyttelse
3. Klik på Nulstil til fabriksstandard
4. Vælg Formater USB-lager hvis det er nødvendigt.
5. Klik på Nulstil telefon.
6. Til sidst, vælg slet alt

selvom det er en 'fabriksny' kan den godt være 'DEMO'
masser af 'DEMO' elektronik sælges som NYT.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 14-05-13 11:21

At gendanne til fabriksindstillingerne - ændrer ikke ved hvis tlf er rootet. For at skulle roote den - skal du feks have USB kabel på og den vej igennem lave de krævede tricks!

Men du skal som bruger - selv roote den via Kabel. Så hvis det er en DEMO - Så skulle det nu stadig være underligt at den er rootet. Og derfo0r kan jeg ikke forestille mig det bare er en demo.

MEN under alle omstændigheder -. vil en nulstilling ikke ændre noget, da root ligger længere ned i applikationslaget på sådanne en tlf.

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 15-05-13 09:19

-> peque

Du skrev:
"Da du ikke dokumenterer hvilken model mm din tablet er - kan det ikke svares på."

Jeg skrev i mit spørgsmål:
"Jeg har købt en I onik tablet."

Ydermere fremkommer der ikke noget, når jeg klikker på dine forslag til "masser af læsestof"

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-05-13 13:53

Men han har repliceret :

Citat
under alle omstændigheder -. vil en nulstilling ikke ændre noget

det har du vel efterprøvet ikk'

derudover er der den mulighed (måske bagdel)
at din Tablet ganske enkelt ikke kan køre de omtalte app,.......

det er (bestemt) ikke alle enheder der kan køre alle apps,
indenfor smartphones,.. kan FX. Samsung køre betydelig flere end HTC (Legend)

hvis du er i tvivl om den kan leve op til de betingelser du har købt den under,
skal du nok have fat i supporten ved købsstedet (butik / netshop,. mm.)
evt. fabrikanten.