/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
IPhone5 - batteri vedligeholdelse
Fra : BerndJ
Vist : 530 gange
100 point
Dato : 09-05-13 22:11

Har lige købt en IPhone5 - efterlyser andres erfaringer vedr. vedligeholdelse af batteriet: er det bedst at oplade "hele tiden", eller er det bedst at "tømme" batteriet og lave "fuld"opladninger?? Hvordan holder batteriet længst?
På forhånd tak for hjælpen!

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 09-05-13 23:14

Det gælder for alle genopladelige batterier, lige fra bilens startbattei til arbåndsuret med solsceller, at man for hver gand der aflades, kan genlades igen , men aldrig fuldt ud. For hver genopladning, tabes en lille smule i kapacitet, så man aldrig kommer helt tilbage til den forrige ladningsmængde.

Det hænger sammen med at de tilhørende kemiske processor i batteriet ikke er fuldstændige revercible.

Hvor meget man taber er mmeget forskelligt for typerne og fabrikaterne.
Gode lithium-ion batterier som i telefoner , kan oplades og aflades dagligt igennem flere år før man mærker tabet i praksis.
Mindst tab er der ved hele tiden at holde batteriet helt opladet og lade være med at tære på det.
Men man har jo en mobiltelefon for at have den med sig, og ikke for at den skal ligge med laderen til konstant.
Med en bærbar computer i brug, bør laderen være til, hvor det overhovedet er muligt. Så holder batteriet i mange år.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-05-13 23:41

Jeg oplader inden jeg går i seng- så er den klar om morgenen- og det er uanset om der er lidt eller meget tilbage på batteriet.

de dage hvor jeg har brugt min iphone til spil osv, så må jeg lige oplade i løbet af dagen. Men ellers- oplad når du har mulighed for det og lige så tit du synes. Det gør ingen forskel.

De nye batterier, betyder at du kan "slat" oplade lige så tosset du vil.
Det er faktisk ikke så godt at løbe den helt tør- så teer den sig en lille smule.

Jeg var ude for at var løbet helt tør, og det tog en "krig" inden jeg kunne komme igang igen.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 09-05-13 23:45

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-05-13 23:49

og iøvrigt har jeg og min familie haft iphone i flere år- uden problemer med batterier. Men de seneste udgaver er dog bedre end de første.