/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Justering af koblingskabel?
Fra : CADmageren
Vist : 832 gange
300 point
Dato : 09-05-13 22:03

Jeg har med møje og besvær fået skiftet koblingskablet i min Peugeot Partner fra 2006 HDI1.6

Det hele virkede tilsyneladende fint. Koblingspedalen går fint i bund med rigtig modstand, og koblingsarmen bevæger sig også fint. Men når jeg starter motoren, og forsøger at skifte gear, så sker der ingenting. Tilsyneladende mangler der en 4-5 mm på koblingsarmen. (der er i hvert fald ikke plads til mere)

Men hvordan justerer man dette? Kablet skulle job være selvregulerende?

Hjælp!!!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 05:40
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-05-13 10:07

det lyder mest som om det ikke sidder rigtigt. er du sikker på, at det er faldet ordentlig i hak i begge ender

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 10-05-13 10:20

Ja, det tror jeg. Nu er der jo ikke voldsomt meget plads, så det er svært at se ude i motorrummet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-05-13 15:09

Og du sammenlignede vel kablerne med hinanden, der skal ikke mange milimeter til før kablet er for langt/kort

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 10-05-13 17:05

Jeg fatter absolut ikke en hujens fis af det her

Nu har jeg splittet det hele ad, og samlet det igen. Nu er situationen lige modsat! Nu kan jeg skifte gear helt uden at træde koblingspedalen ned!? Så bilen rør sig stadig ikke ud af stedet.

/Michael

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 10-05-13 20:33

SÅ er jeg nødt til at høre om du havde problemer med in kobling før udskiftningen af kabel ?

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 10-05-13 21:10

Næ koblingen fungerede fint indtil fo et par dage siden, da kablet begyndte at sige en mærkelig lyd og kammede over. Det var tydeligt at lyden kom nede fra pedal enden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-05-13 18:01

Det er lidt svært at forstå hvad du mener med at kablet kammede over.

Det lyder mere som om fejlen er i koblingsnav eller trykleje.

Men hvis det bare er kabeljustering, kan det jo være at man ved montering skal komme til en fornuftig grundindstilling før automatikken kan virke.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 11-05-13 18:55

Lyden kan forplante sig. Et kabel burde ikke " kamme over " - enten er det knækket, eller også er det ikke. De kan en sjælden gang strække sig lige før de knækker, men så er det som regel synligt fordi de fleste tråde er knækkede.
Der er nok kun den hårde udvej: Adskillelse af motor og gearkasse, så du kan få et kig på om alt sidder korrekt - og når nu du så er derinde vil det være en god ide, at skifte udrykkerlejet og tage et kig på koblingspladen. Det er ikke det sjoveste, men det dæleme heller ikke sjovt, at holde i myldretid og ikke kunne få skidtet i gear.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-05-13 10:10

Nu får du vel 'noten' - den for enden af kaplet ned og sidde som den skal, hvis den sidder skæv eller ikke er på plads så bliver kaplet for kort, og du har koplet ind hele tiden.

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 14-05-13 13:57

Jeg har opgivet, og sendt bilen på værksted.