/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
hjemmelavede altankasser..
Fra : DBG1
Vist : 601 gange
100 point
Dato : 07-05-13 18:26

jeg har lavet disse hjemmelavede altankasser af nogle bræder fra nogle paller:
http://baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/391521-andet
http://baboom2.webgallerier.dk/album/628/471/391522-andet
http://baboom.webgallerier.dk/album/628/471/391523-andet

tror i planterne har godt af at gro deri eller vil de tage skade?
jeg har ikke brugt noget maling eller nogle skadelige stoffer kun skruer og træ. og lidt trælim..
dog ved jeg ikke om træet er blevet behandlet med noget ved produktionen af pallen som de stammer fra..

de er taget fra en af de lange paller som byggemarkederne plejer at bruge til at stable tømmer på.. lidt ligsom den her:
http://www.de-emballage.dk/gfx/specialpalle/palle.jpg
dog lidt længere (2,5 m)

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-05-13 18:53

Træet er sandsynligvis ubehandlet, så det er fint. Men du skal vel have en gang plastik inde i kassen, ellers fosser vandet ud og kasserne vil hurtigt blive rådne. OG så er det vel ligegyldigt hvordan træet er.

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 07-05-13 18:57

Hvor er de flotte

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 07-05-13 19:17

fun2

vil det skade planterne hvis træet rådner? fordi jeg er egentlig ligeglad om de rådner bare planterne har det godt.. de skal alligevel ikke bruges særlig lang tid da det kun er midlertidigt mens jeg bor i lejlighed hvilket jeg forhåbentlig ikke gør alt for længe..

men hvis jeg nu puttede noget plastik i bunden så skal der jo laves huller i bunden af plastiken for at det kan dræne og så rådner træet jo alligevel gør det ikk? eller rådner det langsommere fordi det ikke er i direkte berøring med jorden..?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 07-05-13 19:18

Nursie

tak.. jeg laver så meget som muligt af mine egne ting i træ..
hvis der er noget du skal have lavet kan vi måske finde ud af noget..

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 07-05-13 19:27

Det lyder da dejligt, jeg har nogle tegninger på hvordan man bygger et lille hønsehus ud af paller, men synes ikke det ser helt nemt ud - paller har jeg

Planterne er ligeglade om træet rådner og hvis de kun skal holde en sommer, kan det fint gå, så slippper du også for at lave dræn og andet besværligt

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 07-05-13 19:37

Nursie

hvor er du fra?

kunne godt ske jeg skulle ofre et par minutter på at lægge plastik ned i bunden hvis kasserne vil holde længere, man ved jo aldrig om man får brug for dem eller om der er nogen som vil købe dem når man er færdig med dem..

men skal jeg bare lave hulller med en nål over det hele i plastikken i bunden?

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 100 point
Dato : 07-05-13 19:38

Du er nødt til at have noget plastik inde i kasserne ....Det du får af problem uden plastik er at du må vande flere gange daglig da træet vil suge jorden tør ,og trække alt vand fra planterne..
Lav et par små huller bunden ,så overskudsvand kan rende ud..Evt et hul i hver ende af kasserne.
Du kan lægge en lille håndfuld grus el. leca over hullerne ,så de ikke bliver tætte af jord.

Ellers nogle fine kasser

Mvh

sverola

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-05-13 19:43

Har Du overvejet en fremtid som snedker ?

Også en god dimension, plastkasser i standardstørrelse tørrer jo ud på en halv dag når det bliver varmt.

Og ja, træet vil rådne, men der er jo godt med frisk luft på ydersiden så der vil gå længere tid end hvis det var rå brædder der var stukket i jorden.

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 07-05-13 19:45

Sydsjælland

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 07-05-13 19:57

sverola

der skal vel være mere end bare et par huller hvis du mener i plastikken? havde tænkt bare at lave en masse små huller med en kødnål over det hele i bunden..

men der behøves vel ikke huller i selve kassen? træet sidder jo ikke ultra tæt og er ikke limet sammen i sprækkerne mellem bræderne..

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 15-05-13 12:38

Citat
Sydsjælland

jeg er fra østjylland desvære.. hvis du har problemmer med tegningerne kan du prøve at sende mig dem men kan være jeg selv blir ligeså forvirret..

Godkendelse af svar
Fra : DBG1

Dato : 12-07-13 15:30

Tak for svaret sverola.