/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
excel regneark
Fra : iceman1000
Vist : 714 gange
200 point
Dato : 06-05-13 17:58

jeg har navn og efternavn i en kolonne 800 stk. navn og efternavn skal i to kolonner hvordan er nemmest?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-05-13 18:45

Tja principielt har man i Danmark kun et efternavn, selv om mange tror de har to eller flere.

Mellemnavn er heller ikke noget som findes officielt.

Så hvis du har både fornavne og efternavnet i et fekt og ønsker at skille dt ud til et andet felt er der flere måder at gøre det på.

Jeg ville ekportere til en kommasepareret fil.
Derefter behandles den som tekstfil i et lille selvskrevet program , i det programmeringssprog man nu foretrækker.
Her søges mellem kommaer og sidste ord ( separeret af mellemrun ) udskilles og der sættes et komma i en ny generetet tekstfil, som eller er kopi af den første. Denne kanså importeres til excel.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-05-13 19:34

Hvis vi forudsætter at efternavnet står længst til højre i cellen, Kan det gøres ved at finde mellemrummet til venstre for efternavnet, med en kombination af et par simple formler.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-13 20:08

Først kopierer du det hele over et sted som backup

Kopier kolonnen med for og efternavn og sæt ind i en ny kolonne.

Jeg går udfra at fornavn, mellemnavn og efternavn er adskilt med et mellemrum
I første kolonne > søg og erstat
søg > mellemrum
erstat > marker og slet resten i cellen (jeg kan ikke huske ordren)

Og så slettes alle mellem og efternavne i første kolonne.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-05-13 22:01

Hvis du kun har et fornavn og et efternavn, kan du bruge denne formel:
=HØJRE(A2;LÆNGDE(A2)-FIND(" ";A2)), hvis altså navnet er i celle A2.

Hvis du har kombinationer med flere navne f.eks. Jens Peter Hansen, hvor Hansen så er efternavn, og Jens Peter er fornavn/fornavne, er den lidt mere kringlet, da funktionen FIND(), kigger fra venstre mod højre i cellen, jeg mener ikke der er en funktion der gør det modsatte, men jeg forsøger lige at komme i tanker om noget.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-05-13 22:17

Her er et link der forklarer en stribe muligheder ved forskellige kombinationer af fornavn/mellemnavn/mellemnavne/efternavn:
http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/opdele-tekst-pa-kolonner-ved-hjaelp-af-funktioner-HA010102341.aspx
God arbejdslyst

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-05-13 22:46

Hvis du skal gøre det fancy, kan du bruge denne formel i en HVIs funktion til at afgøre hvilken af formlerne du skal bruge.
=LÆNGDE(A4)-LÆNGDE(UDSKIFT(A4;" ";""))
Formlen returnere hvor mange mellemrum der er i tekststrengen i celle A4. Så kan du afgøre hvilken formel der skal bruges til at dele navne cellen.

http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/opdele-tekst-pa-kolonner-ved-hjaelp-af-funktioner-HA010102341.aspx

Hvis antal mellemrum=1 så formel 1
Hvis antal mellemrum=2 så formel 2
Hvis antal mellemrum=3 så Formel 3

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-05-13 22:49

Hvor mange mellemrum er der i den celler der er flest i?
Brug denne formel til at finde ud af det: =LÆNGDE(A4)-LÆNGDE(UDSKIFT(A4;" ";""))
Hvis du bruger denne formel til at tælle mellemrum, kan du efterfølgende konvertere resultatet til et tal, sortere på dette, så du har alle navne med lige mange mellemrum stående samlet, så er det måske nemmere at placere den rigtige formel til at dele strengen korrekt.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 07-05-13 10:45

vba:
strReverse
+
inStr (søg " ")mellemrum
+
strReverse

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 07-05-13 17:16

Mellemnavne findes

Jeg har et mellem navn det har jeg giftet mig til med min tidliger mand - hele mit har jeg trodet jeg havde et mellem navn men det var bare 2 fornavne

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 07-05-13 17:19
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 07-05-13 18:54

Tak_for_hjælpen, nu handler denne tråd jo ikke så meget om navn, mellemnavn osv. men om en problemstilling der skal løses i Excel.