/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Denver mpeg4 dvb-c
Fra : Ivan3272
Vist : 522 gange
100 point
Dato : 29-04-13 11:28

Vil jeg kunne bruge en mpeg4 omformer til mit gamle B&O fjernsyn.
jeg er på Stofa fællesantenne

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-04-13 12:06

det skulle der ikke være noget i vejen for. jeg har selv et gammelt fjernsyn som kører med en dvb-c boks, og det virker upåklageligt.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 29-04-13 12:13

Jeg har Stofa i Farsø
der skal vi bruge T-tuner
ikke fordi at Stofa fortalte det,
ja efter nogle måneder og en del fejlkøb af C-tuner

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-04-13 12:39

Citat
Jeg har Stofa i Farsø
der skal vi bruge T-tuner
ikke fordi at Stofa fortalte det,
ja efter nogle måneder og en del fejlkøb af C-tuner

Betegnes DVB-T/C tuner, T bruges f.eks af TV2.

Og ja, det er noget rod der sikkert ikke bliver enklere de næste 10 år

Kommentar
Fra : RingeOne

Dato : 29-04-13 13:47

En DVB-T Tuner bruges ved modtagelse af Fjernsynssignaler som sendes som Jordbølger og som opsamles af en egen antenne, hvorimod en DVB-C Tuner bruges til modtagelse af Fjernsynssignaler som fordeles via Kabelnet.

Kommentar
Fra : Ivan3272

Dato : 29-04-13 14:10

Tak for svarerne, men et mere."vil jeg kunne brugemin B&O stav eller skal der to stave til.

Kommentar
Fra : RingeOne

Dato : 29-04-13 14:50

Det kommer an på Signalstyrken hos dig, det må komme an på en prøve.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 29-04-13 16:30

Til RongeOne.
Der findes ingen Fjernsynssignaler som sendes som Jordbølger og som opsamles af en egen antenne.

Der findes derimod Fjernsynssignaler der sendes gennem luften / atmosfæren / æteren eller hvad vi nu skal kalde det. og en del af dem - opsamles / modtages - så af en antenne, som kan være
en flerellement retningsantenne. En anden del af fjernsynssignaler sendes via en sattelit til parabolantenner.

Både den første og den anden del kan så puttes ind på kabler, og så fordeles til en masse forskellige modtagere. Det kaldes "Kabel-TV".

Og de nævnte Fjernsynssignaler kan enten være analoge eller digitale Fjernsynssignaler.

Og for at gøre det indviklet at forstå, så efterhånden udvikles der flere forskellige former for digitale Fjernsynssignaler, som der så skal nyere og nyere fjernsyn til at modtage og udnytte fuldt ud, men som en "nødløsning" bliver der så lavet forskellige såkaldte konvertere, som laver signalerne lidt om, så de kan ses på ældre TV-Modtagere.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-04-13 16:52

Citat
Og for at gøre det indviklet at forstå, så efterhånden udvikles der flere forskellige former for digitale Fjernsynssignaler, som der så skal nyere og nyere fjernsyn til at modtage og udnytte fuldt ud, men som en "nødløsning" bliver der så lavet forskellige såkaldte konvertere, som laver signalerne lidt om, så de kan ses på ældre TV-Modtagere.

Hmm, nogen burde udvikle et TV hvor man blot skal udskifte et kort eller udvide med et, ganske som kort eller ram i en PC........nye skærme og converterbokse er ressurcespild.

Kommentar
Fra : RingeOne

Dato : 29-04-13 17:50

Til dkwM327.
TV-signaler udsendt fra en TV-mast og modtaget på en tv-modtagerantenne hedder terrestrisk-tv (terra=jord) og kaldes derfor jordbaseret-tv.

Kommentar
Fra : Ivan3272

Dato : 29-04-13 20:45

I må godt diskutere, men glem ikke mit sidste spørgsmål

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 29-04-13 21:03

Hej RingeOne.

Jeg ved godt at TV-signaler bliver udsendt fra en TV-mast - Hvor senderantennen sidder ! Det er altså IKKE selve masten der udsender signalet. Og at signalet modtages på en tv-modtagerantenne har jeg også vidst siden 1952, hvor jeg var blandt de første der så Tysk TV i Odense, og hvor vi selv lavede både antennerne og antenneforstærkere som var nødvendige.

At det hedder terrestrisk-tv var indtil nu et ukendt begreb for mig. Og selvom det kaldes
jordbaseret-tv. vil jeg stadig mene at det er noget misvisende at kalde TV-signalet for Jordbølger,
idet det man tidligere forstod ved Jordbølger var de (lavfrekvente) radiobølger (Langbølge) som "bevægede" sig så de fulgte jordens krumning, til forskel fra Mellmbølger og Kortbølger,
som reflekteres (i nogle høje luftlag, stratusfæren el.l. så vidt jeg husker).

Men i hovedsagen er vi sikkert ret enige.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-04-13 05:36

I følge ordbog over det danske sprog er en jordbølge:
1) (geol.) bølgende bevægelse, jordskælvsbølge, i den faste jordskorpe.
2) (l. br.) bølgeformet hævning i terrænet. Rundt omkring hævede sig Dalens Jordbølger op til Bjergene, nogle lave og med yppigt Græs.

I radioteknikken bruges udtrykket jordbølge også om de radiosignaler, som kan følge jorden krumning, eller reflekteres fra jorden. Det er fordanskning af "ground waves"

Det er en misforståelse at kalde radiosignalet til terristisk tv for en jordbølge.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-04-13 18:45

Citat
Tak for svarerne, men et mere."vil jeg kunne brugemin B&O stav eller skal der to stave til.

Der skal 2 til, 1 til B&O og 1 til DVD boks!

Kommentar
Fra : Ivan3272

Dato : 30-04-13 19:36

Tak til Klaudi. Så lukker vi denne klumme

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 04-05-13 11:41

selv tak!