/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jord i stikk. Hvornår???
Fra : viskinge
Vist : 834 gange
100 point
Dato : 28-04-13 22:02

Hjælp mig lige lidt med historie (man glemmer)

Hvornår blev det krav at der skulle være jordforbindelse i stikkontakter, i køkkenet.
Ved ny installation ???
Ved ombygning af køkkenet ???

Hvornår blev det krav at der skulle være jordforbindelse i alle stikkontakter i en bolig, ved nyopførelse ?????

MVH

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-04-13 02:28

I 92 kom sb den grønne her skulle alt lige pludseligt jorders! Her måtte du gerne udskifte og øge installationen med 2 stik uden jord, og du måtte gerne opsætte stikkontakter uden aktiv jord.
Mener dog det var i 86 at i alt nybyg stikkontakter skulle være med jord

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-04-13 10:46

Som jeg husker det, er det nok med udligning ud til målerrammens jordklemmer. Altså ikke nogen fysisk jordforbindelse - men jeg husker måske forkert.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 29-04-13 15:46

1973, da vi kom i Eu
og der blev indført krav om jord i stikkontakter i alle nye installationer i 1993.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 02-05-13 06:42

Idag skal man lave sin inst. Efter de nye regler ved omfatende renovering ,så som hvis man laver køkken om , skal man lave stikkontakter med jord og to grupper og 3 kontakter over køkken bord. Med hensyn til udligning til rivnet er det kun hvor man har gulvrist til afløb, men hvis det kan lade sig gøre vil jeg udline alt det jeg kan.
Bassebo

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 02-05-13 06:49

Fra 1. april 1994 skal der være fremført beskyttelsesleder til stikkontakter og andre tilslut- ningssteder i boligen.

Bassebo

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 02-07-13 23:42

Tak for svaret katekismus.