/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sort væg bag køleskab
Fra : laurent1
Vist : 371 gange
20 point
Dato : 28-04-13 15:54

Hej,

Er der nogen der ved hvorfor væggen (og faktisk også op i loftet) bag køleskabet bliver sort?
Er det noget med kompressoren eller?

Når man forsøger, at vaske det af bliver det sorte ligesom tværet rundt.

Det ville være så rart at få bugt med dette.

Mange tak for hjælpen på et ærgerligt problem

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-04-13 16:02

Der stiger jo varme op bag sådan et køleskab og der er støv i luften som så afsættes på væren i samme forbindelse.
Man kan også se fænomenet i forbindelse med radiatorer...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-04-13 16:11

væren = væggen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-04-13 16:54

Jeg vidste ikke at mad kunne brænde så meget på ..... og så tit

Sorte vægge kan jeg kun huske fra dårlige koksfyrede kakkelovne kombineret med våde koks, og et brændefyret komfur.

Måske en bedre emhætte kan afhjælpe problemet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-04-13 17:18

Når køleskabet afrimer, løber vandet om på bagsiden af køleskabet og ned i en bakke som sidder oven på kompressoren, og når den kører bliver den varm og vandet fordamper.
Så det er simpelthen fugt/skimmelsvamp og det fjerne med rodalon (Matas)
Der er måske for lidt udluftning i det køkken.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-04-13 09:46

Enig: Skimmelsvamp og dårlig udluftning.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-04-13 12:58

Hvis du har tilstrækkelig ventilation under og over køleskabet, er det ikke fra køleskabet din væg bliver farvet. Du skal have mindst 5 cm under, og 10 cm over køleskabet som er frit, til cirkulation. Har du det, er det fra omgivelserne at farven kommer. Der er ikke noget på/i køleskabet, der kan misfarve din væg!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-04-13 14:30

Fugtskader farver selv.