/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
opsigelsesvarsling
Fra : HelleDO
Vist : 456 gange
20 point
Dato : 27-04-13 15:27

I 2003 købte jeg sammen med 2 andre en ejendom, der ved købet blev registreret med 3 som ejere. Jeg blev gift med den ene af parterne, hvorved min mand og jeg ejede 2/3 dele af ejendommen. Ejendommen består af 2 huse (90 kvm og vores på 168 kvm) og en fabriksdel på 700 kvm. ) I 2007 aftalte vi en matrikeldeling af ejendommen samt en ordning for deling af el, gas og vandforsyning.
På ejendommen fandtes der 2 hovedmålere: 1 på fabrikken og en i hovedhuset (vores) Vi fandt i fællesskab med 3. parten frem til, at el forsyningen kunne deles på den måde, at vi beholdt hovedmåleren i huset, og vi afgav så et stykke af fabriksdelen til ham, der ellers hørte arealmæssigt til os, fordi det var mest hensigtsmæssigt at dele fabrikken der på grund af en væg. Men på væggen der så herefter vendte ind på hans del sad den anden elmåler, der forsynede os alle med strøm på fabrikken. I fællesskab blev vi enige om, at den billigste løsning for at dele strømmen var at etablere en bi-måler, der så skulle forsyne os med strøm på vores del af fabrikken. (500 kvm) og han kunne så bruge hovedmåleren til forsyning af strøm på hele hans egen del både fabriksdelen250 kvm og hans bolig. Alternativet var en helt ny måler til ham eller os, hvilket ville koste flere hundrede tusinde. Vi har nu over 300 ampere via bi-måleren bare til vores fabriksdel.
Nu kommer vores problem: 3 parten har nu sendt os en opsigelse af vores strømforsyning via bi-måleren, fordi han har fået etableret solceller og dermed skal skifte selskab. Og der er vist nogle regler omkring videresalg af strøm, der ikke er tilladt. Men kan han opsige os? Vi har jo desværre ikke fået skrevet en opsigelsesvarsel i det tinglyste skøde, selvom vores ordning er nævnt i skødet.…. Han opsiger os den 26. marts og meddeler, at strømmen bliver slukket den 1. maj 2013 = 5 ugers opsigelse.
Vi har fået et tilbud fra en elektriker om, at det minimum koster 30.000,00 kr. for at få tilført bare 15 ampere via vores måler i vores boligdel via den kan vi føre strømmen derfra hen til fabriksdelen. Hvis vi skulle etablere en helt ny måler på fabriksdelen alene med den samme strømforsyning som før, vil det koste over 300.000,00 kr.
Nu har jeg skrevet til vores nabo (3. part) at opsigelsesvarslet ikke accepteres, at det er mest rimeligt, at opsigelsen er på minimum 6 måneder. Samtidig vedhæfter jeg regningen fra elektrikeren, men spørgsmål til ham om, hvor meget han ønsker at bidrage med til betalingen af den regning, idet vi i sin tid af egen lomme betalte 10.000,00 til etablering af den bi-måler, der er der nu.
Hvordan er reglerne mht til opsigelsen? Kan han bare opsige den uden videre? Hvad med betalingen af den nye etablering, kan vi kræve, at han skal betale… måske en del af det? Kan vi melde ham til politiet for f.eks. hærvæk, når strømmen slukkes den 1.5.2013? Hvad skal vi dog gøre?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-04-13 19:51

Sludder!

1 lige nu har i en bimåler den kan vel erstattes af en forsyngsmåler/ målerfelt

2 de amp der er inden i ejendommen kan deles forsyningsiden således af man slipper for en tilslutningsafgift

3 spørg en anden elektriker

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-04-13 21:41

og tag jeres advokat med på råd. han ved meget mere om den slags en vi knoldesparkere her på kandu

Kommentar
Fra : HelleDO

Dato : 11-05-13 20:19

Vores nabo opsiger abonnementet, fordi han har fået solceller og skal derfor ikke modtage strøm fra et el selskab. Vi kan derfor ikke dele den tidligere forsyning, fordi han ikke må sælge strøm. Vi har en anden elmåler i vores hus, der ikke har sammenhæng med fabrikken. Her har vi 35 amp, men det er ikke nok til også at forsyne fabrikken, hvor der ind imellem benyttes svejseværk og kompressor, når der arbejdes på biler. Der er 15 meter mellem hus og fabrik, der derfor får strøm fra 2 forskellige vejsidesikringer. Pa fabrikken havde vi tidligere 300 amp.

Men jeg vil da gerne vide mere om forsyningsmåler/målerfelt, som rotw nævner noget om. Men jeg tror, at vi er nødt til på en måde, at trække strøm fra vores hus - vi har mulighed for at købe yderligere 15 amp, men heller ikke mere. Det er oplyst til at koste 1000 kr. pr. amp plus tilslutning. Jeg er interesseret i at høre, om der er andre gode ideer - også med hensyn til at anlægge erstatningssag imod naboen.

Strømmen blev slukket den 1. maj 2013