/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ledninger mangler driftisolation
Fra : paddan
Vist : 583 gange
20 point
Dato : 19-04-13 15:10

Hej
Vi fik foretaget et el-tjek i vores lejlighed, i forbindelse med at vi skal til at sælge den.
I rapporten fra el-installatøren stod, at der mangler driftisolation til stikkontakter. Vi fik foretaget et el-tjek for to år siden af samme firma, og dengang fik ledningerne ikke nogen kommentar. Det skal siges at vi ikke har pillet ved el-installationen.
Er der nogen der kan fortælle mig hvad denne manglende driftisolation er for noget?

vh
paddan

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 19-04-13 18:01

Som jeg læser det, kan det betyde at den krævede aflasting for kabler bag en stikkontakt mangler så de enkelte isolerede ledere ikke er indenfor indkapslingen til stikkontakten.

Jeg går ikke ud fra at det drejer sig om de ledninger der går fra stikkontakterne og ud i boligen ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-13 18:48

Det er utroligt, at alm. mennesker nu skal til at rette op (økonomisk) på elektriker arbejde, som de ikke har en jordisk chance for at holde øje med.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 19-04-13 19:30

Korrekt hmmm er selv elektriker :blush:

Men det er vel som mange historier man har hørt om nysynede biler der får klippet pladerne i kontroller, tsk der var en gang noget der hed håndværksmæssig stolthed som man kunne leve af p.gr.a. kvaliteten.

Hvor finder man kvalitet i dag ?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 19-04-13 19:31

Den person, som har foretaget el-tjekket, må kunne forklare hvad der menes. Jeg har selv været i branchen i mange år, og jeg erindrer ikke at have hørt ordet før.

Manglende driftisolering, må kunne oversættes til "manglende isolering" .. men jeg har stadig ikke fantasi til at forstå den rigtige mening .. derfor spørg din el-tjekker.

/PG

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-04-13 19:47

Jeg klantre ikke elektrikere som sådan, men det er underligt at en elektriker skal undersøge kollegaens arbejde som vedkommende måske selv en gang har lavet.
Men selvfølgelig skal der ikke være manglende isolering udenfor monterings hullet, og da det er noget "alle" må lave, skal der kigges efter. Meeeeen jeg har også set den elkontrol i arbejde.

Kommentar
Fra : paddan

Dato : 19-04-13 22:01

Takker for de god kommentarer :)
Jeg ringede til firmaet kl 15 i da, men de var gået hjem. Efter at have læst en hel del indlæg, på siden, vidste jeg at jeg kunne få god hjælp.
Men ja, det er mærkeligt med den manglende driftisolation. Da vi købte lejligheden, var der ingen bemærkninger angående manglende driftisolation. Heller ikke da vi fik foretaget et el-tje af det samme firma for to år siden. Nu er det så blevet opdaget, og der følger en pæn regning med i købet.

Tager kontakt med firmaet på mandag, og hører hvad det er, de har opdaget.

Hvis jeg får forklaret hvad den manglende driftisolation er for noget, så lægger jeg definitionen op her på siden.

Fortsat go´weekend.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 19-04-13 22:28

Det bliver spændende at få denne difinition
/PG

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-04-13 09:09

Ja den ser vi frem til.
Det er nok bedst med noget skriftligt fra det firma - som vel egentlig har undsagt sig selv.