/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Menneskeskabtjordskælv
Fra : leonard
Vist : 490 gange
200 point
Dato : 19-04-13 10:50

Jeg har spekuleret længe over, hvilket indflydelse det har, når vi pumber olie op fra undergrunden en masse. Olien har jo i meget lang tid været som en bufferzone og den kan jo ikke erstattes af vand, da det er flygtigt!
Saud-Arabien er en af de største producenter af olie samt de andre lande deromkring.
Det spørgsmål jeg har prøvet at finde ud af er, om undergrunden på et tidspunkt vil skride og dermed skabe en kæmpe katastrofe og dermed en kæmpe flodbølge.
Ved nogen hvor jeg kan finde svar på det??

Kommentar
Fra : erjoa54

Dato : 19-04-13 11:07

Om menneskabte jordskælv: Når vi skaber ubalance i geologien ved at lave kæmpeoversvømmelser til vandkraftværker og sikkert også ved at tømme store olielommer, kan der blive risiko for sammenfald og jordskælv. Olielommerne bliver som regel fyldt op med saltvand, når der ikke er mere olie.
Man var meget betænkelig da kineserne lavede en kæmpedæmning - trykket at de milioner af tons vand kunne meget vel give anledning til jordskælv i regionen. Har så ikke hørt noget om dette endnu, så geologerne har nok gjort deres hjemmearbejde mht. til trykpåvirkning m.m.
Moralen er at vi ikke må forstyrre naturens balance. (Se f.x.hvor meget skovfældning i Brasilien har forstyrret vejrforhold, m.m.)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-13 11:16

Olien ligger som fine dråber i porøse stabile lag, så chancen er lille.
Jeg ved ikke hvor meget de udvinder fra forskydningszonerne hvor det kunne blive et problem.

Menneskeskabte jordskælv ses dog allerede i Kina ved flere af deres mange dæmninger hvor undergrunden ikke er skabt til milliarder af tons vand der samles i søer bagved.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-13 11:24

Citat
Moralen er at vi ikke må forstyrre naturens balance. (Se f.x.hvor meget skovfældning i Brasilien har forstyrret vejrforhold, m.m.)

Masser af landmænd i Brasilien, især de unge, har fattet det og er begyndt at plante træer, en slags levende hegn som vi kender det fra de jydske heder, blot i andre dimensioner.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-04-13 11:25

Nu er det jo ikke sådan, at olien ligger i et stort hulrum under jorden, med lidt gas ovenpå.

Begge dele ligger i klipper (fx typisk i kridt i Nordsøen), sand eller noget andet fast.

Så når man pumper olien/gassen op, efterlader det ikke et stort hulrum, men klipper/sand kan blive blødere, og give miniskælv,

http://wiki.answers.com/Q/Can_drilling_for_oil_cause_earthquakes

Den anden vej, med at pumpe vand mv ned i undergrunden kan formentlig lave jordskælv

http://www.oregonlive.com/today/index.ssf/2013/03/oil_drilling_caused_oklahoma_e.html

Hvis du googler oil drilling earthquakes får du masser af hits!

Kommentar
Fra : leonard

Dato : 22-04-13 10:32

Kære Alle fire besvarer!

Tak for svarerne, som dog det fra "Vagnr" giver en bedre svar på det jeg spurgte om.

Vhf. Henning Leonard.