/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Servo på saxo 1.4 1999
Fra : Steenk1
Vist : 735 gange
20 point
Dato : 14-04-13 20:54

Hej.

Har et problem med servoen på en saxo. Af og til slår den ikke til når bilen startes. Jeg har så opdaget at hvis jeg "tapper" på relæet som sidder ved servoen slår den til. Den naturlige konklusion er så at det er relæet der er ved at være træt. Mit problem er, hvor finder jeg sådan et relæ, uden at skulle gå til citroen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-04-13 22:17

Hvilken slags servo drejer det sig om.

på biler kan der være servostyring, servobremser, servostyret klimaanlæg og meget mere.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 14-04-13 22:48

Prøv at pille relæet ud og sætte det i nogle gange i træk - uden tænding på.
Det vil ridse friske rene spor i terminalerne på relæ og i sokkel.
Det kan være det eneste der skal til.

Relæerne koster normalt i omegnen af ca. 300-500 inkl moms, når det er de lidt specielle relæer.
Det kan du nok klare ?
Fordelen er, at du får det relæ, som passer præcist til opgaven.

Vil du selv eksperimentere, skal du kunne aflure sokkelforbindelser og hvilken strømklasse relækontakterne er beregnet til.
Som du måske ved, har standard relæer 2 spade terminaler beregnet til trækspolen.
De sidder ved hver sin kant af relæet midt for, hvor terminalen er parallel med kanten.
I mellem disse 2 terminaler, sidder terminalerne til relækontakten.
Den ene sidder parallelt med de 2 til trækspolen, den anden sidder i den modsatte ende på tværs.
Et relæ til en servostyrings pumpemotor vil nok være på mindst 40A strømstyrke i kontakten.

Prøv at kigge på Biltemas udvalg.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 15-04-13 03:39

Hvis du bor på sjælland, kan jeg give dig nummeret til en anstændig og billig mekanikker.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 15-04-13 18:28

Hvis det er relæet og du kan leve med et brugt, kan du sikkert finde et på Autoophuggernes Datalager. Jeg tror nu nok jeg ville vælge et fabriksnyt med garanti og så videre.

Transor: Servobremser ???? Mener du vakum forstærkede bremser ? De kræver næppe et relæ for, at fungere.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 20-04-13 19:29

Troede egentlig at det gav sig selv at der var tale om servostyringen men jeg tog fejl. Det er servostyringen. Jeg er selv mekaniker af uddannelse og kan sagtens fikse problemet selv. Det problem jeg ikke kan fikse er at få fat i et relæ. Jeg har søgt på alle det reservedelssider jeg kan komme i tanke om. En ny pumpe kan jeg sagtens få men af en eller anden grund kan jeg aldrig finde relæet der hvor jeg kan købe pumpen. Jeg vil helst have et nyt og jeg kan ikke forestille mig at det ikke fås uoriginalt, altså i den forstand at det kan købes et andet sted end hos citroen. Pumpen er sandsynligvis ikke citroens egen alligevel.
Hvis nogen skulle kende et sted hvor den slags fås så er det der er løsningen.