/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Renault Megane - bedre lyd - hvordan?
Fra : chrkp
Vist : 516 gange
56 point
Dato : 12-04-13 23:06

Jeg har lige købt en Renault Megane stationcar model 2012... og lyden i den er sgu ikke særlig god. Selve funktionaliteten er fin - der er bluetooth til tlf og USB til IPOd'en. Det er ikke fordi jeg skal have et high-end HIFI lyd, men jeg vil da gerne kunne fyre den af ind imellem og når jeg spille bare lidt højt forvrænger anlægget ubærligt! ØV!
Nå men jeg ved intet om billyd- men jeg tænkte: gad vide hvad der ville skabe den bedste løsning for færrest penge....???
1. Skifte højttalerne (det er ret begrænset hvad der er skabt af plads til dem)
2. Evt tilslutte en effektforstærker (ved slet ikke om og hvordan det er muligt)
3. andet???
Vil lige sige at jeg hverken er elektro-ingeniør - eller har røven fuld af penge---- just so you know!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 12-04-13 23:24

det var lidt en skam, det der med pengene, for jeg har oplevet et b&o anlæg i en bil.
det er sgu bare iorden.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-04-13 07:09

Jeg ville starte med at låne en anden radio af en ven/kammerat, som jeg ved er 100% i orden. Prøv at sætte radioen i og hør om der er nogen forskel i lydkvaliteten.
Er det samme forvrængede lyd, som din egen radio, skal du koncetrere dig om højttalerne.
Er der meget bedre lyd, så køb en ny radio.

På denne enkle måde, er du tættere på en løsning af problemet.

Kom tilbage når du har prøvet det.

MVH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-04-13 08:54

Sagen er nok at du vil have et højere lydtryk end radio og højtalere er dimnsioneret til uden at forvrænge.
Den nemmeste løsning er at du anskafer et høreapparat. så kan du få den ønskede lydstyrke i ørene.

Kommentar
Fra : chrkp

Dato : 13-04-13 11:41

Trimiare 46: B&O - det lyder godt.... ser sikkert også godt ud - er det ikke de dyre Audier der pynter sig med den slags? Måske i den næste bil - efter jeg har vundet i Lotto osv.... *G*

Viskinge: Hmmm.... det er selvfølgelig en mulighed hvis man kender en der ligge rinde med en god bil radio, der ikke er installeret .... det tror jeg ikke jeg gør. Jeg tænkte det kunne være der var nogen der vidste specifikt at det var en god investering at skifte højttalere, fordi det var et sted hvor Renault sparer på deres basis modeller ... osv....

Transor: det vorker til at man i din omgangskreds er nået til et sted i livet hvor man ikke hører høj musik og begynder at få høreapparat - hvad kan jeg sige : RIP!

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 13-04-13 19:56

Hvis du kender størrelsen på de standard monterede højttalere, kan du tage en tur omkring Harald Nyborg, T. Hansen , Biltema o.l. og se, om ikke der er noget til en overkommelig pris der samtidigt er tilsluttet en af deres demo radioer ?
Det kan da altid give et fingerpeg om det er værd, at investere i, og en opgradering af fabriksmonterede højttalere er sjældent spildt. Selvfølgelig kan man også lede på Den Blå Avis o.l. steder efter brugt, men man ved aldrig hvordan det har været behandlet. Jeg kender et par unge fyre, der har kastet penge efter skrattende højttalere fordi de har været " fyret af " - lidt for meget. Det er en chance, - men man KAN faktisk være heldig at finde noget, der lyder rimeligt til billige penge.
En effektforstærker kan sikkert monteres, men en kæde er aldrig stærkere end det svageste led dvs. hvis højttalerne ikke kan levere varen, kan hverken effekt forstærker eller anden radio gøre underværker.

Kommentar
Fra : chrkp

Dato : 13-04-13 20:40

Cortina01: Tak for svaret. Det er godt at høre at du har gode erfaringer med at skifte pre-installerede højttaler ud og det er selvfølgelig en god ide med en lyttetest!
Jeg har set at man kan købe noget folie der efter sigende skulle dæmpe dørens svingninger... gad vide om det er et gimmick - det er ihvertfald en billig løsning - hvis det hjælper.
Du skriver også at man godt kan installere en effektfortærker - ved du at det er en mulighed konkret, eller er det noget du forestiller dig?

Kommentar
Fra : chrkp

Dato : 13-04-13 20:50

Iøvrigt mine højttalere er 130 mm. Jeg kom til at tænke på at højttalere kan være lettere eller vanskeligere at drive - er det mon noget man skal tage hensyn til? Måske er der nogen der har erfaringer med eller viden om bil-højttalere der er "taknemmelige"?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 14-04-13 01:38

De fleste radioer i dag har såkaldt " line out" signal til forstærkere, men der findes også nogle, der kan tilsluttes via radioens højttaler udgange. Så det burde være muligt.
Jeg har et par gange købt nogle relativt billige højttalere i HN og blevet glædeligt overrasket over lyden. Men nu spiller jeg heller ikke så ruderne er ved, at blive presset ud og har i skrivende stund kun haft forstærker i en bil til dato ( Fordi den sad i bilen ) men resonans dæmpning kan også være en genvej til bedre lyd. Alle kneb gælder, men i sidste ende er det dine ører der afgør hvad du synes lyder godt. Jeg har hørt et par anlæg, der efter sigende har kostet det meste af en måneds løn, men som efter min mening ikke havde meget klang dybde - men voldsomt meget bas. Sådan er smag jo heldigvis forskellig.