/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
MIDI - hvordan på Yamaha PSR-S700
Fra : myg
Vist : 579 gange
100 point
Dato : 10-04-13 19:55

Jeg har et Yamaha PSR-S700 hvor der er en bestemt lyd, jeg gerne vil kunne aktivere fra et eksternt midikeyboard/midicontroller smtidig med, at jeg bruger selve Yamahakeyboardet med andre lyde.
Jeg bruger slet ikke rytme og akkorddelen.
Der er forbundet med MIDIkabel og der er hul igennem på kanal 2 (kan ændres) men hvordan fikserer jeg det eksterne keyb. til den bestemte lyd samtidig med jeg bruger Yamahaen ???

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-04-13 01:13

hvis du kobler begge keyboard til en mixerpult (midi)
derfra videre ind i et PC program som fx. Cubase,
så kan du spille begge keyboard på samme tid,.. (eller hvornår og hvordan det passer dig)
med hver sin lyd, (VST instrumenter)
http://www.4sound.dk/shop/kontrollere/behringer/bcr2000-b-control-rotary.html
http://www.4sound.dk/shop/midi-interface/m-audio/midisport-2x2-anniversary-edition.html

andre instrumenter, (guitar trommer mikrofon osv.) kan også tilkobles,.. nærmest ubegrænset,
+ alle instrumenter kan optages og mixes på hvert sit spor (soundtrack)

nogle lydkort / midicontroller kan gøre noget af det samme,
muligvis dette :
http://www.dba.dk/lydkort-omega-lexicon-ome/id-1000322296/

http://www.youtube.com/user/Arturiaweb?v=ZfMRtUbXYOY

VST instruments

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-04-13 01:24

glemte,..
VST instrumenter kan efterligne,.. eller mixes / blandes,
til at efterligne en hvilken som helst lyd / effekt.

i eksemplet her,.. er det udelukkende pianolyde

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-04-13 12:27

Nok et fint svar EA_HS men jo ikke lige det jeg har brug for (og spurgte om)
Sådan en opstilling slæber man jo ikke lige rundt med live

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-04-13 17:56

Citat
Sådan en opstilling slæber man jo ikke lige rundt med live

Nææ,... det har du fuldstændig ret i,...
alene vægten på dit keyboard,.. 10 kg,.. sætter vel sine begrænsninger,.. !
- mener,,.. det er vel ikke ligefrem den størrelsesorden man slæber med til 'lejerbåls-træf',
'eller musik i strandkanten'

den viste opstilling derimod,
er,.. eller har været velkendt af mange musikere,
den består af en bærebar PC,.. med softwaren,.. CUBASE (eller lign.) installeret,
så har du et komplet lydstudio, / back-up band / 'musikere' / mixere, osv.
som blot skal kobles til en forstærker + HT ... som alt sammen kan klares af én mand
------ Altså én (1) PC (Laptop) på ca. 2 kg. + et midi interface,
begge dele kan sagtens være i en PC taske / lille rygsæk,.. el. lign.

bortset fra det,..
så er dit spørgsmål også lidt uklart formuleret,
eller også er det mig der ved for lidt om dit keyboards formåen,

når du skriver :

Citat
et Yamaha PSR-S700 hvor der er en 'bestemt lyd', jeg gerne vil kunne aktivere fra et
eksternt midikeyboard/midicontroller

så lyder det for mig som umuligt,.. noget i retning af at skifte gear i bil B,..
mens man kører i bil A

for mig at se,.. ville det være lettere at spille den omtalte 'lyd' på det keyboard
der har 'denne lyd' indbygget,
og alt andet på externe,.. eller andre keyboard / instrumenter,

men det skyldes nok,
at det er ved at være længe siden jeg har fulgt med i udviklingen,
.... også på den front,...

i dag,.. findes der sikkert noget der er langt smartere.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-04-13 18:37

Kode
eller også er det mig der ved for lidt om dit keyboards formåen,

Yamahaen kan modtage og sende MIDI og den har de lyde, der skal bruges.

Kode
og alt andet på externe,.. eller andre keyboard / instrumenter,

Nu slæber jeg i forvejen omtalte Yamaha og et Hammond samt yderligere en controller/MIDI keyb. +stativer o.l. så det er ikke fordi jeg gerne vil have mere med men jeg har brug for en form for controller til Yamahaen så jeg kan tilgå lydene der uden at skulle skifte registrering (dykke ned i en bank). Der er ingen lyde i controlleren/keyb. kun i Yamahaen og selv om der var kunne de sikkert ikke bruges

Og ja - det skal bruges til liveoptræden.
Og nej - jeg har ikke en 3-5 mand til at slæbe og stille op for mig !

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-04-13 18:38

Kode
alene vægten på dit keyboard,.. 10 kg,.. sætter vel sine begrænsninger,..

Kunne jeg nøjes med det, var jeg en lykkelig mand
Har i mange år rejst rundt med 125 kg Hammond

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 11-04-13 19:35

Citat
Har i mange år rejst rundt med 125 kg Hammond

.......... Jo, jo,.. sådan har vi vel forskellig smag,

så slæber du vel også stadig rundt på et gammel leslie kabinet
til dit Hammond orgel,. ?

har du nogensinde overværet en demonstration af CUBASE,
og hvilke muligheder der er i programmet,.. ?

mener det jævnligt afholdes i
http://www.4sound.dk/
http://www.alfred-christensen.dk/