/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
4 kanals forstærker, hvilke kabler ?
Fra : vlggoBit
Vist : 476 gange
35 point
Dato : 07-04-13 11:11

Hej Kandu.
Jeg har købt en 4 kanals forstærker samt 1000 watt subwoofer samt 2 højtalere til bilen.
Hvilke kabler skal jeg købe for at samle det hele? jeg har 2 phono kabler i forvejen..
Kan jeg klare det med dette sæt? http://www.av-cables.dk/auto-hifi-kabelsaet/high-quality-auto-kabelsaet-fra-hq-6393.html

På forhånd tak
-Viktor

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-04-13 12:33

Umuligt at gætte på, når man ikke aner hvilken forstærker det drejer sig om. Umiddelbart kunne jeg heller ikke lige se nogle kabelspecifikationer.

Men hvis det er korrekt og korrekt dimensioneret, trækker du et stelkabel fra batteriet -pol (går her ud fra det ikke er en gammel engelsk bil med + på stel). frem til forstærkeren -. Monterer meget tæt på batteriet 60A sikringen. Forbinder denne til + på batteriet. Fra sikringen og til forstærkerens + på forsyningen trækker du det røde kabel. Remote ledningen fra headunits styreledning (kan være den gule - ellers kig i manualen) til styreindgangen på ampen. De to phono'er fra line out til line in på ampen. Træk signal og strømkabler i hver sin side af bilen. Så er resten settings af ampen og højttaler tilslutning.

Kommentar
Fra : vlggoBit

Dato : 07-04-13 12:39

Forstærkeren er en Boss CH600 800W
Er det nødvendigt med tykke kabler?
De billige ser jo finde ud

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-04-13 15:35

Hvis forstærkeren skal yde vare i nærheden af den den er opgivet til skal du bruge ret voldsomme kabler direkte fra batteriet og til amp'en. Ellers duer det ikke. Nu er det så tvivlsomt om den faktuelt er så hidsig som der står i manualen. Det er oplyst den er klasse A/B dvs normalt afsætter sådan en svend, det halve af det forbrugte i varme. Så skal man kunne opretholde de oplyste 4 x 100W smider du 400 W i varme, hvilket de små køleprofiler vist ikke magter. Strømforbruger peaker på +60Amp hvis det skal passe. Så 60Amp sikringen lyder rigtigt. Boss skriver så 30Amp, hvilket ikke stemmer overens med effektoplysningerne.

Men jo, der skal bruges fandens tykke kabler mellem batteri og amp. Og lad dig ikke friste af bare at stelle den til minus. Du risikerer det er nemmere for strømmen at rende gennem skærmen på phonokablet, hvilket normalt vil betyde at noget brænder.

Det første jeg skrev ville være min metodik. Brokobl to af trinene til subén og brug low pass på den. Højttalerne i bagruden kører du high pass på.

Hvis ikke du helt er med, anbefaler jeg dig at finde en der ved lidt om det. En bil-akkumolator kan sagtens stikke ild i din bil! Og der er ret mange kræfter i sådan et bilbatteri.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-04-13 16:01

1000w på 12v er over 80 ampére, det lyder som 25kvadrat installationskabler (det svarer til de kabler man lægger i jorden ind til huset)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-04-13 17:18

Hvis du skal levere 800 W ud af en forstærker, som forsynes fra 12V Kræves ligeså tykke kabler , som til starteren . Samme tykkelse til stelledningen. Dertil kommer at man til en almindelig personvogn, må anskaffe en større generator og batteri. Der skal også en stor køleblæser til både forstærker og højtalere.

Med andre ord, hvis det kan køre i en almindelig personbil er de 800W fri fantasi.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-04-13 18:40

Der tager transor (som sædvanligt) fejl. Det kan skam sagtens lade sig gøre. Men normalt er du i klasse D forstærkere (der så har en ganske anderledes virkningsgrad). Og når vi taler om musik er der ikke tale om kontinuerligt effekt træk på strømforsyningssiden. Og idet batteriet virker som en sindssyg stor kondensator, kan du trække Peaks der er forrygende store.

Den nævnte forstærker lægger ikke noget ned. Den er i praksis ikke så stor. Watt'ene er skulderwatt. Men derfor kan den formentlig alligevel dunke mere end rart er. Specielt hvis dunkeren duer og ikke bare er en THansen dims. Der er bygget masser af Carfi gennem tiden der har fuldkommen afskyelig effektformåen. Og med 14.4 V forsyningsspænding skal du op i temmelig voldsomme kabler for ikke at generere spændingsfald på forsyningssiden. Netop af den årsag er viden vigtigt. Og netop derfor har du sikringer (der kan brænde over, istedet for at kablet simpelthen brænder igennem bunden af din bil).

Vigtigt for succes er, at du kender Thiele/small parametrene på din bas, så du kan beregne om den bør i trykkammer eller refleks. Og hvis sidstnævnte - kan beregne port og dermed indtuningsfrekvens.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 35 point
Dato : 07-04-13 18:48

Hvis forstærkeren har effektformåen i den tunge ende hedder kablerne der er nødvendige 16-20mm².

Godkendelse af svar
Fra : vlggoBit

Dato : 11-04-13 13:00

Tak for svaret 3773.
Jeg kobler det hele sammen snarest..
Endnu engang tak for det meget uddybende svar