/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Kontanthjælp supplering
Fra : mentio
Vist : 535 gange
20 point
Dato : 04-04-13 17:31

Hej

Jeg står i den situation, at jeg er 18 år gammel, og er pt. på kontanthjælp, grundet jeg blev fyret.

Jeg har i dag været nede med henblik på at blive sat i aktivering.

Nu er det bare sådan. Jeg har allerede søgt ind på HF til sommer, i følge mine beregninger kan jeg dermed gå af kontanthjælp fra 1 juli, da su jo er forudbetalt.

Der er ikke rigtig nogen mening i, at jeg skal sidde og søge et job, jeg kan have i 3-5 uger.
Jeg har mens jeg gik i skole sidst(Gik på HTX, og droppede ud da jeg fik arbejde), været freelance programmør, hvilket gav nogle tusinde ved siden af SU'en.

Jeg vil aller helst, bare være selvstændig igen og tjene mine egne penge, men det vil simpelthen tage for lang tid før jeg reelt kan sende en faktura.

Men tilbage til mit spørgsmål. Jeg fik at vide dernede, at man skal tage alt arbejde man for tilbudt, hvilket jo er ganske rimeligt. Men hvad hvis nu jeg fik en ven/familie som er selvstændig, til at ansætte mig til f.eks. 5kr i timen. Så ville jeg kunne arbejde som programmør igennem hans firma, og rent faktisk lave noget der er reelt for min arbejdsmæssige fremtid.

Mit spørgsmål er selvfølgelig, om jeg kan blive opsupleret på denne måde. Altså tjene 500kr i måneden, og så blive suppleret op.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 04-04-13 17:45

Hæ, den slags fiduser tror jeg (håber) ærlig talt ikke der er nogen der går med til...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-04-13 18:42

det kan du ikke, nej. enten har du arbejde eller du får kontanthjælp.
man kan ike både blæse og have mel i munden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-04-13 23:01

Der er mange i samme situation, altså at de skal starte eller fortsætte uddannelse til august.

Men reglerne er klare, de skal tage imod kommunens tilbud (tvang) om kurser og aktivering og stå til rådighed for arbejdsmarkedet mens de modtager kontanthjælp.

Du må gerne tage erhvervsarbejde ved siden af kontanthjælpen og tjene meget mere end de 5 kr i timen, det foregår således at Du får lov til at beholde ca 14 kr pr. time hvilket vil give lidt over en hund pr. dag.
For at det ikke skal blive en "levevej" må man dog højst gøre det 6 måneder ad gangen.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 04-04-13 23:01

Hej mentio..... Nu har vi jo lige noget der hedder overenskomstmæssig løn (mindsteløn).
Så jo, din ven/familie kan da godt ansætter dig hvis de bare overholder den overenskomstmæssig løn/regler vi har i DK.... Vi har jo en del østeuropæer/udenlandsk arbejdskraft som dumper lønnen og på den måde fratager utrolige mange uddannet dansker deres levebrød... Især inden for byggebranchen... Så hvis du også dumper lønne går det da fuldstændigt galt... Men så kan vi alle komme i aktivering og pudse blade på træerne... (dum i arbejde)

Men som reglerne er skruet sammen i dag, (hvorfor så ikke udnytte det) kan du komme i aktivering hos din ven/familie.... Din arbejdsgiver betaler noget af lønnen og jobnet betaler resten (de danske skatteboger).. Smart model hvis man vil have billige arbejdskraft... Bliver udnyttet i stor stil!!!!!!! Men Spørg dit Jobnet/Sagsbehandler?

McBobo

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-04-13 04:37

Mindsteløn skal du have og så tjener du for meget til at modtaget andet

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 05-04-13 07:21

Citat
Der er ikke rigtig nogen mening i, at jeg skal sidde og søge et job, jeg kan have i 3-5 uger

Hvorfor er der ikke en mening med det? Så længe arbejdsgiveren ved, at du ikke kan arbejde længere, så er det vel fair nok. Der kan da sagtens være en arbejdsgiver, som kunne bruge dig til at flytte kasser eller tage telefon i 14 dage.

Søg dog uopfordet til virksomheder, som har behov for programmører, skriv ærligt din situation. Det kunne vel være godt, hvis du kunne have det som supplement til din SU, hvis du kunne fortsætte som studentermedhjælper?