/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Halogenlampe (stav) 230v kan den dæmpes
Fra : Eyvind
Vist : 478 gange
100 point
Dato : 04-04-13 11:17

Hej.
En lille debat om halogenlamper til 230v.
Kan den lys-dæmpes lige som en alm. gammeldags glødelampe.
Jeg skal klare opvasken hvis konen får ret.

Det er eks. denne der er tale om
http://www.jemogfix.dk/search.aspx?q=halogen&page=3

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 110 point
Dato : 04-04-13 12:07

Tjek ud her hvem der skal klare opvasken...

http://www.ens.dk/forbruger/el/belysning/daempning

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-04-13 12:11

Halogen kan sagtens dæmpes med en ordinær dimmer.
vh
pbp

Hvem vandt??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-04-13 13:18

Halogenlamper kan dæmpes ligesom alle andre glødelamper. Men fordelen ved halogen ophører, når man dæmper den.

En almindelig lysdæmper til 230V vil virke uden besvær til 230V halogenlamper, men hvis der er en omformer og lavvoltlamper, afhængerdet helt af omformeren om (og hvordan) den kan dæmpes.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-04-13 16:03

Nu er snakken om 230 Volts lamper

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 04-04-13 16:14

Hvis man lige gør sig den ulejlighed at slå linket

http://www.ens.dk/forbruger/el/belysning/daempning

ind på computeren vil man se at det er de omtalte lamper som spørgeren henviser til

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-13 16:42

Jeg vil ikke fortælle hvem der vandt. - men hvor køber jeg en billig opvaskemaskine i en fart.
I øvrigt glemte vi, at aftale hvornår den opvask skal klares.................hun venter nok til når vi har gæster.......mange gæster.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 04-04-13 16:46

Citat
hun venter nok til når vi har gæster.......mange gæster.

Klart nok, hvornår ellers...

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-13 17:08

Tak for svaret marken84. Og så tager jeg den opvask. (Vi plejer ellers at deles om opvasken)

Jeg har lige købt 5 stk. 120 wat arbejdslamper, som skal fældes ind i mit tagudhæng (med god plads omkring). Der skal sidde ca 10 stk rundt om huset og lyse op, så indbrudstyve bedre kan se og blive set, af naboerne. Og så mente konen, at det også kunne bruges som hyggebelysning, ved festlige lejligheder.

Jeg ved godt at det er dyrt i strøm når de tændes automatisk, men hvis det kan jage indbrudstyve væk, så er det givet godt ud.
Selve huset bliver dækket af en GSM alarm til naboer.

Ps. Vi har såmænd ingen særlige værdier, men jeg ønsker mig en fin ny ubuntu-tablet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-04-13 17:09

Ej ej - den smuttede Så du får 5 i stedet for.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 04-04-13 17:42

Det er så vældig fint - god arbejdslyst...