/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
El-Scooter?
Fra : dogvillestar
Vist : 864 gange
500 point
Dato : 31-03-13 07:45

Nok ikke lige et knallert spørgsmål, men stiller det alligevel

En ven har købt en brugt 3 hjulet el-scooter, max. 12 km/t, og spørger om man skal have en LOVPLIGTIG forsikring på den! (Det er sådan en handicap racer!)

Skal man det ?

Har læst mig til at ens husstands/indboforsikring dækker ved skade, men intet om at forsikringen er lovpligtig!

500 P. til den der lægger et link til lovgivningen på dette område - På letlæseligt dansk, tak!

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 500 point
Dato : 31-03-13 08:46

Hvis ikke den kan køre over 15 kmt, skal den ikke have egen forsikring.....

http://scleroseforeningen.dk/netraadgivningen/skal-jeg-specielforsikre-3-hjulet-scooter

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-03-13 11:17

Hvis pgl. har en indboforsikring, dækker ansvarsdelen de skader, som han kan påføre andre personer eller tingskader. Forsikring på sådan en "ellert" er ikke lovpligtig.

Du kan læse mere her:
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=2167

Det er som udgangspunkt kun registrerede køretøjer, der er lovpligtig ansvarsfrosikringskrav på.
Fx er det heller ikke et lovkrav, at en speed/sejlbåd skal have en (lovpligtig) ansvarsforsikring, men det vil være tossedumt, at man dermed kan pådrage sig et erstatningsansvar på måske flere mil. kr. hvis ikke man tegner en sådan ansvarsforsikring.

Man vil normalt kunne læse i sine forsikringsbetingelser omkring ansvarsdækningen.

Godkendelse af svar
Fra : dogvillestar

Dato : 01-04-13 06:45

Tak for svaret refi.