/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Oliefyr
Fra : larsfn85
Vist : 480 gange
20 point
Dato : 29-03-13 13:12

Hej
Jeg har sådan et oliefyr
http://www.gratisimage.dk/graphic/images/2013/March/29/6B63_515583E1.jpg

Hvordan skal jeg indstille kedel temperatur og shunt, så jeg sparer mest muligt olie
Der er også tilkoblet varmtvands beholder
Kan jeg bare dreje shunten på kold og skulle pumpen når jeg ikke behøver varme på radiatorerne mere
Radiatorerne er forøvrigt med termostat ventil.
Hilsen Lars

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-13 13:43

Har samme brænder som din.

Jeg plejer at skrue helt op for varmen på radiatorne og så justere varmen ude på kedlen, så der er en rimelig varme i stuen, i mit tilfælde står temostaten på mellem 30* og 40*
og ellers slukker jeg både fyr og pumpe, når der skal varme på til vand, lader jeg fyret starte op
og slukker første gang det har varmet op til 30-40*, så har jeg varmt vand resten af den dag.

Kommentar
Fra : larsfn85

Dato : 29-03-13 14:14

Justere varmen på kedlen? Bliver brugs vandet så ikke for koldt?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-13 14:23

Ikke på min kedel, det varmer op til? at du nok skal få fingrene ud af vandet
men ellers kan du bare sætte den til 50-60* hvis det bare er for varmt vand.

Kommentar
Fra : larsfn85

Dato : 29-03-13 14:27

Lige nu står den på 55. Men ved ikke rigtig hvad jeg skal sætte shunten på.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-13 15:34

Den kender jeg ikke til, men er den ikke bare sat på for at regulere trykket i rørene.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-03-13 15:54

Shunten er til for at man kan køre med en passende høj kedeltemperatur ( 55° er ofte passende)
og kunne holde varmt brugsvand uden at sende for varmt vand ud i radiatorsystemet.

Brugsvandsbeholder skal mindst varmes til 50 ° for at undgå farlig bakterievækst , og under 60° for ikke at kalke til for hurtigt. Derfor er 55° fint.
Shunten stilles efter forsøg til at give en passende rumopvarmning.

Tro ikke at radiatertermostater kan klare reguleringen alene.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-03-13 16:02

Shunten skal stå stå lavt som muligt, hvor der stadig kommer nok varme frem til radiatorene.

Hvis den er stillet til max, tager den radiatorvandet direkte fra kedlen og sender det til radiatorene med kedlens temperatur (ca 55 g), og returvandet fra radiatorene sendes lige tilbage i kedlen.
Hvis den står på min, sendes returvandet fra radiatorene lige tilbage i fremløbet til radiatorene(Der kommer ingen varme ind i ratorene)

Hvorfor skal den ikke stå på max: Fordi der tabes for meget i fremløbsrørene ud til radiatorene, da rørene måske ligger på loft eller skunk. Her tabes langt mere varme fra rørene, når de er 55 end hvis de var 40 g.
Hvis radiatorene er meget små og det er meget kold udenfor, kan det være nødvendig at køre næsten max.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-03-13 17:02

Kedeltemperaturen sørger for varme nok til varmtvandsbeholderen.

Shunten skal sørge for at begrænse anlægstemperaturen ved at en del radiatorvand kører gennem kedlen og en del cirkulerer rundt til radiatorerne...............men pas nu på at du ikke får frostsprængninger ved at lukke for meget ned.

Det rigtige er jo en termostatstyret shuntventil.

Kommentar
Fra : larsfn85

Dato : 01-04-13 14:23

Kan nogen så forklare mig hvordan fyret varmer vandet til varmtvandsbeholderen?