/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Loppespray, omgivelser
Fra : Troldepige
Vist : 1273 gange
200 point
Dato : 29-03-13 09:48

Er der nogen af jer, som har erfaringer med (eller viden om) denne: http://www.animaks.dk/loppemiddel-31/tanaco-rtu-xtra-p5786 ?

Jeg har jo længe ledt efter en loppespray til omgivelserne, som virker lige så godt som den Chrisco markedsførte for mange år siden, den hed vist pre-lop.

Jeg savner en langtidsvirkende loppespray til omgivelserne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-13 13:59

Jeg havde engang et produkt der hed KVIT (som minder meget om dit link), som jeg sprøjtede alle indgange, lamper og lignende med, og det virkede mod alt, virkningen holdt et par måneder eller mere, bortset fra de steder der vasket - max 2 uger.
Har aldrig selv haft ubehag med det, og heller ikke min kat, der lå næsten ovenpå det, i vinduet.
Og den havde stort set aldrig lopper.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-03-13 00:04

Citat
Jeg havde engang et produkt der hed KVIT (som minder meget om dit link), som jeg sprøjtede alle indgange, lamper og lignende med, og det virkede mod alt, virkningen holdt et par måneder eller mere, bortset fra de steder der vasket - max 2 uger.

Bestemt interessant.

Jeg googlede "kvit+lopper", og så vidt jeg kan se har du nok brugt den, der hedder Kvit D.

Jeg fandt bl.a. denne side, hvor der også står mere om Tanaco RTU Xtra, som jeg skrev om i startindlægget: http://skadedyrshop.dk/hunde-930/lop-omraades-bekaempelse-935/

Bl.a. står der, at det ikke pletter, og at det har meget lav toxicitet overfor mennesker og dyr.
Og dette er jo ganske væsentligt når man vil bruge det i sin bolig.

På et tidspunkt oprettede jeg et dokument i mit skriveprogram, hvor jeg gemmer links til div. interessante loppemidler, for til sidst kunne jeg simpelthen ikke huske dem alle.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-03-13 07:47

Den KVIT jeg havde i sin tid var på opfyldnings flaske, men har ikke set den i mange år?
jeg fortyndende den ½ om ½ da flasken var næsten tom, og det virkede stadig efter hensigten
og holdt rigtig længe, også fortyndet, man skulle selvfølgelig passe på med ikke at spray´e over mad og lignende, men som skrevet, min kat lå meget i vinduet hvor jeg altid gav karmen og det nederste af vinduet en omgang hver måned for at holde dyr nede, viste ingen tegn på forgiftning, og den havde meget sjældent lopper, ihver fald ikke noget der generede den.
Før jeg brugte Kvit, fik mine katte altid en Pipette loppegift i nakken, hvad de absolut ikke kunne lide men efter brugen af Kvit, slap de for den plage -(men der gik et par måneder før jeg kunne se virkningen af det på katten, mere fordi de ikke havde fået det et stykke tid - og de så ud til ikke at have brug for det mere), medmindre der kom et kæmpe angreb af lopper som ikke kunne klares på andre måder.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-03-13 10:02

Citat
medmindre der kom et kæmpe angreb af lopper som ikke kunne klares på andre måder.

Undskyld, men jeg forstår ikke helt.

Hvordan klarede du de voldsomme loppe-angreb?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-03-13 10:53

Altså hvis min havde leget med loppe befængte dyr = rotter/ andre katte eller den havde taget et dyr med hjem, jeg ikke lige kunne finde
så kunne katten få problemer med lopper og skulle have en pipette, som også var tyndet op med vand.
Men det var måske hvert andet år, jeg/ vi havde det problem.
Men katten glemte aldrig den pipette.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-03-13 11:55

Citat
Altså hvis min havde leget med loppe befængte dyr = rotter/ andre katte eller den havde taget et dyr med hjem, jeg ikke lige kunne finde
så kunne katten få problemer med lopper og skulle have en pipette, som også var tyndet op med vand.

Ok, så forstår jeg.

Jeg vil jo helst undgå gift, på hunden.

Jeg indrømmer gerne, at jeg nok er blevet lettere hysterisk hvad dette angår, men på et andet forum har jeg netop læst om en dværgpinscher, der er død af loppegift i nakken, og vores nye hund er netop en dværgpinscher.

Inden alle disse pour-on produkter kom frem, da brugte jeg de 2 slags spray fra Chrisco. Den ene var mod de levende lopper og den anden var mod æg og larver, og den sidste virkede i op til 6 måneder (så vidt jeg husker).
D.v.s. at ved et akut loppeangreb brugte jeg begge slags spray, og hvis jeg så ellers huskede det, så kunne jeg fremover nøjes med pre-lop'en.

Det var meget effektivt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-03-13 13:38

Ved hvad du mener.

Jeg har haft mange katte, den ene var bedøvende ligeglad med det ''gift'' jeg smed efter den
2 andre blev middel mådig syge de første par dage - til tider med fråde om munden øjeblikkelig efter påførelsen, og den sidste fik det kun i nødstilfælde og ville intet de næste dage.
Og det var altsammen fortyndet.

Håber du løser problemet, jeg tror bare ikke du finder et svar der passer lige til dig, da alle har forskellige erfaringer med skidtet, og så er det at 'dyret' bliver forsøg-kanin for alle mere eller mindre gode råd.

Min erfaring med det du henviser til er gode, hvad angår bekæmpelse, samt katten har aldrig udvist symptomer på at være dårlig, trods den har lagt direkte på det, og det var den kat der intet kunne tåle.
Dog har jeg haft fingrene i vædsken og der følte jeg en form for soven i de dele der have været i kontakt med det, det fortog sig efter en ½ time, men en meget speciel fornemmelse vil jeg sige

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-03-13 15:10

Jeg er meget uerfaren i det med loppespray,- og aner ikke hvor giftigt, og usundt dette er
http://www.restsalgnu.dk/product_info.php?cPath=31&products_id=94

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-03-13 17:35

Citat
Jeg er meget uerfaren i det med loppespray,- og aner ikke hvor giftigt, og usundt dette er
http://www.restsalgnu.dk/product_info.php?cPath=31&products_id=94

Ikke noget jeg ville bruge inden for mine døre, hvis jeg skal bruge noget, så skal det kunne fortyndes.
Også gerne indtil flere gange.

God Påske.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-03-13 17:41

Citat
http://www.restsalgnu.dk/product_info.php?cPath=31&products_id=94

Den prøvede jeg først på året, tilsyneladende uden effekt på lopperne.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-03-13 17:50

Citat
Håber du løser problemet, jeg tror bare ikke du finder et svar der passer lige til dig, da alle har forskellige erfaringer med skidtet, og så er det at 'dyret' bliver forsøg-kanin for alle mere eller mindre gode råd.

Jeg ved så udmærket, at det kan blive svært, måske endda umuligt, at finde et produkt, der helt lever op til mine ønsker (men jeg giver ikke op), men min hund bliver ikke forsøgskanin, med hensyn til giftige produkter.

Hvad angår de alternative muligheder for at forebygge loppeangreb, så kan jeg finde på lidt af hvert.

Straks jeg hentede hende blev hun forsynet med et halsbånd med det lovpligtige hundetegn i, senere når jeg synes hun kan bære det, så får hun også en Tic-clip på.
Min forrige hund var loppefri med Tic-clip'en i 9 mdr., så jeg synes det er et forsøg værd, og det er ihvertfald noget, der på ingen måde kan skade hunden.

Derudover synes jeg det lyder interessant, at en rav-kæde skulle kunne holde lopperne væk (skrev også om det i en tidligere tråd), så rav-perler m.m. er bestilt, for det kan ihvertfald ikke skade hunden.

Og virker det ikke, så kan jeg jo altid bruge rav-perlerne i noget smykke-fremstilling.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-03-13 18:03
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-03-13 18:07

Citat
Jeg havde engang et produkt der hed KVIT

Jeg har nu fundet frem til hvilke stoffer der er i henholdsvis Kvit D og RTU Xtra, og læst om disse midler.

Kvit D indeholder delta metrin, som beskrives som værende ganske effektivt overfor (vist nok) alle insekter o.l.

RTU Xtra indeholder permethrin, som også findes i mange andre midler mod lopper, men derudover indeholder det "d-trans-allethrin", som ser ud til, at være noget giftigt l*rt, også for mennesker.

http://pmep.cce.cornell.edu/profiles/extoxnet/24d-captan/allethrin-ext.html
"Allethrin is slightly to moderately toxic by dermal absorption and ingestion (2). Short-term dermal exposure to allethrin may cause itching, burning, tingling, numbness, a feeling of warmth, with no dermatitis (2). Exposure to large doses by any route may lead to nausea, vomiting, diarrhea, hyperexcitability, incoordination, tremors, convulsive twitching, convulsions, bloody tears, incontinence, muscular paralysis, prostration and coma (2). Persons sensitive to ragweed pollen are at increased risk from exposure to allethrin (2)."

Derudover ser det ud til, at jeg kan købe Kvit D hos den lokale "land og Fritid".

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 30-03-13 18:09

Jeg har i mange år brugt
Citat
Program Vet. anvendes til forebyggelse og behandling af loppeangreb på hunde, forårsaget af katteloppen (Ctenocephalides felis) og hundeloppen (C. canis).
Aktivstoffet oplagres i fedtvævet og afgives langsomt til blodet, hvorfra lopperne
optager stoffet og overfører det til sine æg. Opbygningen af larve kintinstrukturen
(hudskelettet), som er en typisk proces hos insekter, blokeres og udviklingen af
loppernes afkom forhindres. 24 timer efter første dosis stoppes loppernes udvikling. Effekten opretholdes i en måned.

Virksomme stoffer:
Lufenuron

uden problemer, hvis ikke hunden har loppe allergi, da loppen ikke dør, men ikke kan formere sig.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-03-13 18:16

Citat
http://www.mypets.dk/shop/luquit-giftfri-spray-4048p.html

Ser interessant ud, men jeg savner en liste over indholdet.

Tidligere på året fandt jeg ud af, at produkterne "AniBio Tic Off" og "Plaque Off" indeholder præcis det samme.

Ligeledes fandt jeg ud af, at mange alternative midler til forebyggelse af lopper er baseret på geranium-olie.
Og så kan jeg jo lige så godt bruge af den flaske geranium-olie, som jeg af uforklarlige årsager har stående i mit skab.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-03-13 18:25

Citat
Jeg har i mange år brugt
Citat
Program Vet. anvendes til forebyggelse og behandling af loppeangreb på hunde, forårsaget af katteloppen (Ctenocephalides felis) og hundeloppen (C. canis).
Aktivstoffet oplagres i fedtvævet og afgives langsomt til blodet, hvorfra lopperne
optager stoffet og overfører det til sine æg. Opbygningen af larve kintinstrukturen
(hudskelettet), som er en typisk proces hos insekter, blokeres og udviklingen af
loppernes afkom forhindres. 24 timer efter første dosis stoppes loppernes udvikling. Effekten opretholdes i en måned.

Virksomme stoffer:
Lufenuron

uden problemer, hvis ikke hunden har loppe allergi, da loppen ikke dør, men ikke kan formere sig.

Det eneste negative jeg kan finde om Lufenuron:
"though the orally administered pills can sometimes cause an upset stomach with acid reflux."

Men indrømmet, jeg er dælme ikke meget for, at komme kemi i/på min hund.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-03-13 19:10
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-03-13 19:25

Citat
Kvit D indeholder delta metrin, som beskrives som værende ganske effektivt overfor (vist nok) alle insekter o.l.

Mit ''gamle'' hed KUN kvit og kunne købes i brugsen? og den var i en ORANGE ½/ 1L sprøjteflaske
OG, den var betstemt IKKE ment til en loppe-kur, KUN til forebyggelse af samme + andet kryb
Men den er åbenbart røget på den SORTE liste? over / AF EU sprøjtemidler
((Fandt lige denne gamle frem fra skuffen))
Men kan ikke rigtig huske at jeg har købt den, så måske er det bare en jeg fik med hjem/ familie
den virker så ikke mod al krybende og flyvende insekter.
http://www.gratisimage.dk/image-5F97_51572BE0.jpg

Der kommer ikke flere gode/ andet fra mig.
Syntes bare jeg lige ville give dig anvisningen på den flaske?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-03-13 20:56

Loppespray fra Bio spotix, som er på dit link ( http://www.danske-dyreinternater.dk/loppemiddel-til-hjemmet ) indeholder citonella, lavendelolie og geraniumolie, de to sidstnævnte har jeg stående i hver sin flaske.
Og jeg kan se, at der er delte mening m.h.t. om det virker, især når først der er et loppeangreb.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-03-13 21:01

Citat
Mit ''gamle'' hed KUN kvit og kunne købes i brugsen? og den var i en ORANGE ½/ 1L sprøjteflaske
OG, den var betstemt IKKE ment til en loppe-kur, KUN til forebyggelse af samme + andet kryb
Men den er åbenbart røget på den SORTE liste? over / AF EU sprøjtemidler
((Fandt lige denne gamle frem fra skuffen))
Men kan ikke rigtig huske at jeg har købt den, så måske er det bare en jeg fik med hjem/ familie
den virker så ikke mod al krybende og flyvende insekter.
http://www.gratisimage.dk/image-5F97_51572BE0.jpg

Hmmm, nu gør du mig godt nok forvirret.

Du skriver, at dit produkt hed "Kvit", men på billedet, som du linker til, er der en brugsanvisning fra midlet "Absolut D".

Jeg kan godt huske, at man kunne købe Absolut D, så vidt jeg husker kom det efter produkterne fra Chrisco, eller måske samtidig.
Men jeg mener ikke, at man kan købe den længere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-03-13 21:16

Jeg ville lede efter en indholdsdeklaration på dette, som katekismus linkede til:
http://www.mypets.dk/shop/luquit-giftfri-spray-4048p.html
Det fremgår, at det er til båd dyret og omgivelserne.

Men så fandt jeg dette:
http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/490238-luquit__stor_forvirring
Hvoraf det fremgår, at produktet udelukkende er til omgivelserne.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-03-13 22:22
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-03-13 22:31

katekismus, jeg er slet ikke i tvivl om, at du gør det i den bedste mening, men mit spørgsmål var:

Citat
Er der nogen af jer, som har erfaringer med (eller viden om) denne: http://www.animaks.dk/loppemiddel-31/tanaco-rtu-xtra-p5786 ?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-04-13 03:08

Jeg vover pelsen

http://hundekøkkenet.dk/Den%2BLille%2BUrteblog%2B.php?id=24940&snavn=Hundens+Naturmiddel+mod+Lopper%2C+Fl%26aring%3Bter+og+Myg.

http://www.niaoren.info/5/2012/02/naturlig-made-at-slippe-af-med-lopper-i-mit-hus.html

Om aftenen når der er mørkt tager man en dyb tallerken og fylder med vand. I midten sætter man en kaffekop på hovedet og sætter et fyrfadslys på koppen. lopperne tiltrækkes af lyset og hopper enten ind i lyset eller ned i vandet i tallerkenen og drukner. Tallerknen skal stå på gulvet, så det skal være et sted hvor hund/kat ikke har adgang.
Man kan også bruge en balje og sætte et lys i, så går lyset ud af sig selv når det er brændt ned til vandet.
Men der skal lige en dråbe sulfo i vandet, så er man sikker på, at lopperne ikke kan komme op.
http://dindebat.dk/spoerge-joergen/769935-loppeplage.html

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-04-13 06:56

Citat
Jeg vover pelsen[Flov]

Du skal have mange tak.

Hvad angår de naturlige midler til forebyggelse af lopper, så plejer geranium, citron og lavendel, at gå igen.

Den men et lys i en balje vand har jeg kendt i mange år, men jeg kan simpelthen ikke lægge mig til, at sove fra et tændt stearinlys.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-05-13 08:41

Jeg har nu sprayet med "Kvit D" 2 gange, men vovse har stadig lopper (der er ikke, og har ikke været, tale om et stort loppe-angreb).
Der står på flasken, at det virker øjeblikkeligt, men en dag prøvede jeg det mod myrer på terrassen, og de løb fint videre efter, at de var blevet sprøjtet, omend de var lidt våde.

Jeg har så lige studeret dette, fra katekismus:
Citat
http://www.danske-dyreinternater.dk/loppemiddel-til-hjemmet

8 anmeldelser (mener den virker)
http://www.petdreams.dk/biospotix-indoor-spray-slar-lopper-ihjel-i-hundens-miljo.html#

Jeg skulle lige til at bestille det, men undrede mig så over, at man på linket fra katekismus kunne klikke på et til hunde og et til katte, så det måtte jeg jo lige tjekke.

Det ser ud til, at der er ét produkt til, at spraye på katte, og ét produkt til, at spraye på hunde, og så ét produkt til, at spraye omgivelserne med.

Via sidens kontaktfunktion har jeg nu spurgt ind til dette, i håb om, at få oplyst helt præcist hvad forskellen er.