/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jordstik i kaffemaskine. Vigtigt?
Fra : Andershede77
Vist : 586 gange
20 point
Dato : 28-03-13 15:05

Hader I ikke de runde (tyske?) stik som forhindrer man kan udnytte en dobbeltkontakt? Jeg kappede enden af og påmonterede et tyndt stik, da vi er fattige på stikkontakter i køkkenet.

Men da jeg klippede ledningen til kaffemaskinen over, så jeg at der var et jordstik. Det undrede mig for der var ikke 3 ben i enden, men i stedet nærmest et hul der hvor jordstikket ville have været.

Hvad gør man med jordledningens slutning. Må den godt ligge løst i det selvmonterede stik? Eller er det farligt?

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 30 point
Dato : 28-03-13 15:13

Jordstikket leder ikke nogen strøm, så den er ganske ufarlig...

Godkendelse af svar
Fra : Andershede77

Dato : 28-03-13 15:16

Tak for svaret marken84.

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 28-03-13 15:21

Du bør montere den i en stikprop med 3 ben.
Sker der en overgang til stel, i kaffemaskinen, er det jordlederen der "leder" strømmen til jordspyd.
Der kan dog være installationer, som ikke har jordleder og der bruger man ikke jordlederen og håber bare på at HPFIén slår fra

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-03-13 15:40

Da kaffemaskinen er født med jordledning, betegnes den som kl. 1 app.:
Apparater af klasse I omfatter apparater, der er beskyttet mod indirekte berøring ved brug af beskyttelsesjord. Sådanne apparater skal være forsynet med en særlig stikprop med jordben eller andre midler til forbindelse mellem apparatets beskyttelsesjord og beskyttelseslederen i den faste installation.

Altså skal udskiftning af stikproppen også være med jord, og selvfølgelig forbindes til jordbenet.
Du har dermed overtrådt stærkstrømsregulativet ved at beuge en 2 benet stikprop.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 28-03-13 16:04

De lette apparater behøver der ikke være jord på, såfremt der er HFI/HPFI.

Men på tunge hvidevare over 18 kg og faste installationer såsom ovne, håndklædetør etc skal der jord på.