/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Omformer
Fra : sigfrid
Vist : 670 gange
500 point
Dato : 27-03-13 11:43

Jeg har læst nogen steder at man skal montere en omformer til jord,når man montere opvaskemaskiner og vaskemaskiner,men hvordan virker det,for mig at se har den tre ben og kan ikke sættes i et stik med to huller,skal man bare skifte kontakten ud med en med jord uden at der er jord?men hvordan fanden virker det.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-03-13 12:16

Der skal jordforbindelse. Hvis der ikke er jordet stikkontakt (vægudtag), skal du have en instillatør til at sætte en op. Hvis der er en, og din nye maskine har europæisk stikprop, kan du få en, som ikke er farveblind, til at montere en gammeldags dansk LK-NES-stikprop.
Af dit spørgsmål kan jeg se, at skal du ikke selv. Har du ingen naboer, du kan spørge og evt. give en bajer for ulejligheden.
Jeg synes naboer er en alt for overset ressource. Både i mit hverdagskvarter og her i ferieboligen sørger Fruen og jeg for at have gode relationer til dem i nærheden.
vh
pbp

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-03-13 13:37

der er mange der bare afmonterer jordbenet.
det virker fint,MEN ER ABSOLUT IKKE LOVLIGT.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-03-13 14:41

Ja det virker fint indtil varmelegemet er tæret så meget at de kommer spænding på kassen og så brugeren rører ved den samtidig med vandhanen. Så virker det daog stadigvæk med den døde bruger har ikke mere gavn af maskinen.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 27-03-13 15:39

Jeg har godt nok ikke meget forsand på det her,jo det er fint nok hvis man få monteret jord så får man et udtag med tre huller,men det jeg har set er ligesom en addabt der bliver sat i stikket som har tre huller til stikket fra maskinen.
V.H. Sigfrid.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-03-13 16:40

Det er da smartere at få monteret en stikkontakt med jord, som passer direkte med stikproppen på husholdningsmaskinerne.
Det universalstik, som maskinerne bliver leveres med passer umiddelbart i enten en schukokontakt, af typen som er normal i bl. a Tyskland og Sverige.

Det passer også i en stikkontakt efter det fransk/belgiske system. De er alle lovlige i Danmark, men det er ikke gået op for alle elinstallatører.
Selv foretrækker jeg de franske.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-03-13 17:37

Den adaptor du vil købe, annullerer automatisk din livsforsikring. Få sat en jordet stikkontakt op!

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 29-03-13 09:09

Den omformer har jeg set i el giganten,men det jeg kan se ud af det skal man have jord i stikket,og hvornår skal man så bruge den?
Hilsen Sigfrid.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 500 point
Dato : 29-03-13 10:00

Du SKAL have jordforbindelse til opvaskemaskine, vaskemaskine og elkomfur.

Det er først og fremmest for din egen sikkerheds skyld, og familiens. at lovgivningen også kræver det kan man måske tage mere roligt.

I den slags apparater kommer der med tidem en overgang fra de spændingsførende dele til stellet.
Det er bare et spørgsmål om tid.

Når de kommer afledning til stel vil det med korrekt jordforbindelse , både holde spændingen på stellet ufarlig lav og sikre at fejlstrømsrelæet slår fra på et tidligt tidspunkt. Har man ikke fejlstrømsrelæ vil i stedet en sikring brænde over og derved afbryde.

Der er nogele andre metoder, som kan være på tale under specielle forhold, hvor egen direkte jordledning ikke kan etableres.

Om man så vil have en stikkontakt ,som passer direkte til stikproppen eller vil bruge en adapter er en smagssag. Jeg synes det er tåbeligt at elbranchen vil levere apparater og stikkontakter, som ikke umiddelbart passer sammen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-13 10:30

Få sat en europæisk stikkontakt/vægudtag op. så passer de fleste apparater umiddelbart

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 30-03-13 08:53

Tak for svaret transor.
Og også jer andre.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 30-03-13 09:06

Du omtaler " omformer " er det et adapterstik eller en netdele der transformer strømmen om.....for en omformer er det sidste i den verden som jeg arbejder i......
Som regl i nyre hus (fra midt 80 og frem )er der da lavet strøm til opvasker vaskemaskine og tøretumbler , men det er som regl kraft udtag der er sat af til dette formål.
I så fald skal der laver udtag med jord til hvidevare idag også når man udskifter, hvordan man så laver det mrd ny stikprop eller en adapter er ligemeget, men som elmand vil jeg vælge en ny stikprop da den er skruet fast på ledningen og har fat i kobberet.

Bassebo