/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Salg af andelslejlighed.
Fra : casper0606
Vist : 581 gange
100 point
Dato : 25-03-13 21:05

Kære alle.

Jeg skal sælge min andelslejlighed, og jeg mistænker at den er større end der står i min kontrakt.

Ifølge min kontrakt er lejligheden 95 m2 og hver m2 har en værdi af 14000 kr.

Men hvordan er det at en andelslejlighed er målt op? er det m2 af de enkelte rum lagt sammen, det indvendige areal fra ydermuren, det udvendige areal af ydermur eller noget helt andet?

Jeg har ladet mig fortælle at i en andelslejlighed tæller trappe rapos med, hvor meget kan jeg her regne med bliver talt med?

Hvordan kan jeg få eftervist min anelse om at lejligheden er større, og hvad vil der ske vis det viser sig riftigt, skal jeg så betale husleje med tilbage virkende kraft?

Håber i kan hjælpe.

Mvh
Casper

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-03-13 00:54

Så skal du gå ind her http://www.bbr.dk/ det er realt det sted som der har med dette at gøre og tal evt med bestyrelsen i din ejendom

Her i ejendommen har vi to størrelser de har samme andels værdi da andelsboliger blev indført i 76

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-03-13 00:56

Hvad angår huslejen kommer an på til hvilken grund huslejen bliver udregnet på

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-03-13 01:18
Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-03-13 01:47

Det link som katekismus henviser til forklarer det fint.
Desværre kan man ikke bruge BBR registeret til at afgøre tvivl om størrelsen.
BBR indholder kun de tal som ejer / andelsforening har opgivet. Hvis man mistror andelsforeningen for at anvende forkert areal, vil den samme fejl være i BBR.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 26-03-13 09:01

Har du prøvet at google dit spørgsmål,.. ?

da du købte den blev handlen vel tinglyst,

prøv at læse i tingbogen,
http://www.boligejer.dk/tingbogsattest

ellers er en alm. tommestok / målebånd ganske udmærket til at udregne størrelsen,
længde gange bredde informerer dig om størrelsen i m2
når det gælder lejligheder regnes det halve af trappeopgangen normalt med,

en et-plan ejendom på 100 m2 (udv. mål) med én opgang opdelt i 2
giver 2 x 50 m2,..

http://www.vektor.as/informationsarkiv/arealbestemmelse-af-ejerlejligheder.html

Citat
Ejerlejligheder

For ejerlejligheder ligger arealet fast, det er det areal, som står i tingbogen, der er gældende. Ejerlejligheden blev opmålt, da den blev udstykket (opdelt) af landinspektøren, som efterfølgende fremsendte arealet og fordelingstallet til tinglysningsdommeren. Fordelingstallet er det forholdstal, som man bl.a. fordeler fællesudgifterne efter.

Opmålingen af ejerlejligheder foretages efter de regler, som står i Lov om Ejerlejligheder og beskriver præcist, hvad der skal måles og hvad som hører med til lejligheden.

Andels- og lejelejligheder

På samme måde findes der for hver af de øvrige lejlighedstyper, andels- og leje-lejligheder, også en lov, som bestemmer, hvordan der skal måles - og de to love minder meget om hinanden. Det er lov nr. 311 af 27. juni 1983 ”Bekendtgørelse om beregning af arealet i boliger og erhvervslokaler”.

Det skal nævnes, at ikke mange procent af andels- eller lejelejligheder er opmålt, da det ikke er et lovkrav. I de fleste tilfælde er det de gamle bygningstegninger, som har dannet grundlag for arealbestemmelsen - men kommer det til en tvist om størrelsen af lejemålet, så er det førnævnte lov, som er gældende for en evt. nymåling af lejligheden.

Bruttoetageareal

Når man taler om arealet af en lejlighed, er det ”bruttoetagearealet” man taler om, hvilket vil sige ”hele” arealet. Man skal altså tænke på samme måde som ved bestemmelse af arealet af et almindeligt parcelhus, hvor det er hele huset, som medregnes, målt langs ydersiden af muren................ bla bla.....