/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Elektronisk cigaret giver blodnæse
Fra : kartoffel88
Vist : 1747 gange
426 point
Dato : 24-03-13 12:50

Hejsa.

Jeg har brugt en elektronisk cigaret siden nytår, og har haft blodnæse hver dag. Tænkte at det var mærkeligt men vidste ikke hvorfor.
Nu er jeg helt sikker på at det er den der er skyldneren.
På et par forums jeg har været inde på, prøver de at forsvare det med at det er rygestoppet, og ikke den elektroniske cigaret der gør det. Men jeg er stoppe flere gange før i mit liv med at ryge, uden at få næsteblod (Hvor jeg ikke brugte elektronisk cigaret).

(Jeg kan faktisk godt se logikken i at det skulle give blodnæse, når man brænder et eller andet af i svælget).. hmmm

Andre der bruger den og har bemærket det?

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 24-03-13 13:12

kartoffel88,
Hvis du ikke har røget alm: smøger så længe så kan du også godt stoppe med den kunstige smøg tro mig.
Drop det lort min ven.
alan57

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-03-13 13:25

Citat
når man brænder et eller andet af i svælget).. hmmm

Hvad brænder man af ´der´.
Røgen fra en cigaret/pibe må vel være den samme som en elektronisk

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-03-13 13:54

mig-selv en elektronisk giver ikke røg men damp. men de stoffer der er i for at give tobakssmag står der ikke noget om hvad er. kartoffel88 jeg fik voldsom hoste af de elektroniske. de kan i realiteten være mere skadelige end cigaretter, hvis der er stoffer i der er mere skadelige end tjære.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-03-13 14:01

Citat
de kan i realiteten være mere skadelige end cigaretter, hvis der er stoffer i der er mere skadelige end tjære.

Det kan de ja, men er der de det?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-03-13 14:03

Citat
Jeg har brugt en elektronisk cigaret siden nytår, og har haft blodnæse hver dag. Tænkte at det var mærkeligt men vidste ikke hvorfor.

Jeg undrer mig du ikke har søgt læge, hvis det er et nyt fænomen siden nytår...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-13 14:03

Citat
Jeg har brugt en elektronisk cigaret siden nytår, og har haft blodnæse hver dag
så stop med at dampe på den elektroniske lige nu og med det samme og opsøg din læge i morgen, uanset hvad du får næseblod af så bør du undersøges hellere i dag end i morgen, det er ikke normalt at få næseblod hver dag uanset hvad du indtager af røg eller damp

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-03-13 14:08

http://www.sst.dk/~/media/Sundhed%20og%20forebyggelse/Tobak/E-cigaretter/eCigaretterNotat.ashx

Citat
Det skal understreges, at der endnu ikke eksisterer videnskabelige langtidsstudier, der kan kvantificere den konkrete helbredsrisiko ved at anvende ecigaretter. Der er gennemført mindre studier, som viser, at der foregår en
målelig påvirkning af luftveje efter blot få minutters rygning på en e-cigaret
med nikotin, men det er ikke muligt på dette grundlag at vurdere de
sundhedsmæssige konsekvenser på sigt. Det må derfor konstateres, at der er
en betydelig usikkerhed om sikkerheden ved at anvende produktet – især i
længere tid.
Tilsvarende gør sig gældende i forhold til den mulige risiko ved passiv rygning af de dampe, som e-cigaretten spreder til omgivelserne. Verdenssundhedsorganisationen WHO og et anerkendt tysk statsinstitut for risikovurdering - Bundesinstitut für Risikobewertung, BfR- anbefaler, at e-cigaretter
indtil videre behandles som konventionelle cigaretter i relation til gældende
regler og love om røgfri miljøer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-13 14:09

Citat
Andre der bruger den og har bemærket det?
nej jeg bruger godt nok kun den elektroniske uregelmæssig men har ikke problemer med dampen og i øvrigt heller ikke med røgen, jeg foretrækker røg i stedet for damp og har kun den elektroniske som reserve

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 24-03-13 14:09

marken 84 det er netop problemet, at det ved man ikke. for ingen har endnu fundet ud af hvad der er i. Og hvis de stoffer der er i er uskadelige, hvorfor vil producenten så ikke skrive hvad der er i.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 24-03-13 14:49

Det lyder sku mere farligt end at ryge pibe eller smøger, hvis det var mig ville jeg også gå over til North state jeg vil ryge til jeg dør eller det flertals diktatur vi har holder op med at blande sig i hvad alm: mennesker må og især ikke må, ingen politiker skal komme og forbyde voksne mennesker noget som helst, hvad bliver det næste de vil have forbudt?
Jeg er dybt rystet over at de danske politikere blander sig i hvad voksne folk må og ikke må, den ene rettighed efter den anden tager de fra os og det danske folk lader dem sku gøre det, prøv lige og kik tilbage i tiden og se hvad de har ødelagt de har taget vores frihed fra os pga: truslen om terror og de fleste hopper sku på den også selvom det er farligere at gå på gaden og risikoen er meget større for at blive kørt over af en bil end at blive ramt af terror, tro mig den frihed vi afgiver får vi bestemt ikke igen, den har vores forfædre kæmpet brav for og vi afgiver den frivilligt det danske folk er og bliver nogle kujoner og hvor blev alle 68erne af og de unge nå ja de unge dem har de jo købt giv dem noget ny tøj og husk nu at blive ved med at køre dem i skole de stakler kan jo næsten ikke gå selv mere, tak skæbne siger jeg bare, man må da håbe at samfundet ikke bryder sammen for så vil de da være de første der dør.
alan57

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-03-13 16:21

Citat
marken 84 det er netop problemet, at det ved man ikke. for ingen har endnu fundet ud af hvad der er i. Og hvis de stoffer der er i er uskadelige, hvorfor vil producenten så ikke skrive hvad der er i.

I røg og damp som man siger......

Netop derfor har man de steder med totalt rygeforbud også udenfor ligeledes forbudt E-cigaretter.

Blot underligt, der skal gøres rede for alt muligt andet medicin og tilsætninger til mad, men når det gælder E-cigaretter, almindelige cigaretter og tildels også kropsplejemidler er brancherne fritaget for dybdegående spørgsmål.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-03-13 16:33

Umiddelbart tror jeg IKKE de elektroniske cigaretter er så farlige som rigtige cigaretter og det tro Sundhedsstyrelsen angiveligt heller ikke. Intet er dog fuldstændig bevist for eller imod endnu...

(Jeg er heldigvis sluppet af med cigaretterne for 4 år siden, men fruen bruger de omtalte e-cigaretter)

Citat
Sundhedsstyrelsens vurdering af e-cigaretter

Den betydelige usikkerhed om de mulige helbredsmæssige konsekvenser af e-cigaretter både med og uden nikotin indebærer, at Sundhedsstyrelsen på det foreliggende grundlag og ud fra et forsigtighedsprincip indtil videre ikke anbefaler brug af e-cigaretter. Dette gælder selvfølgelig også i relation til gravide og børn.
Tilsvarende er der betydelig usikkerhed om, hvordan den passive udsættelse for de dampe, som e-cigaretrygning udsender, kan påvirke de mennesker, der udsættes for det. Dette indebærer, at man efter Sundhedsstyrelsens vurdering generelt bør undgå at anvende de pågældende produkter inden døre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-03-13 17:43

Sundhedsstyrelsen er sløve......

Man kan finde 1 milligram gris i 1 kilo hakket ko, men tilsyneladende ikke finde bestanddelene i dampe og godkende eller frikende dem, herunder hvor flygtige de er i et givent rum.

Som forhv. ryger er jeg tolerant, folk må gerne ryge eller dampe i min bolig, men det giver jo nogen usikkerhed for alle hvis Sundhedsstyrelsen først kommer med en "betænkning" om 2 år, hvor sagen så måske skal op på EU-plan hvor E-cigaretter forlængst har bidt sig fast i befolkningen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-03-13 17:56

For at vende tilbage til "blodtuden" burde Du måske konsultere lægen, ikke for at få en skideballe, men lægen har så den oplysning at udveksle med andre der skulle være ude for det samme........eller med Sundhedsstyrelsen.

DU skal selvfølgelig oplyse hvilken væsketype Du bruger, en given væske kan jo virke blodfortyndende, ikke nødvendigvis livsfarligt da mange tager blodfortyndende midler, men hvis der også er noget antikoagulativt i suppedasen kan det blive farligt for nogle.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-03-13 18:40

Der er en anden ting du skal tænke på, og det er ikke el-cigaretten.

Men du har muligvis fået forhøjet blodtryk, og det kan være det, sammen med en lille sart åre i næsen, som sammen giver dig blodnæse.

Hvem ved om dit blodtryk stiger når du suger i el-cigaretten. Det kan man måle.

Men jeg ville få mit blodtryk kontrolleret af en læge .

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-03-13 19:03

Citat
Men du har muligvis fået forhøjet blodtryk, og det kan være det, sammen med en lille sart åre i næsen, som sammen giver dig blodnæse.

Hvem ved om dit blodtryk stiger når du suger i el-cigaretten. Det kan man måle.

Men jeg ville få mit blodtryk kontrolleret af en læge .

Der skal nu ikke meget til før trykket varierer, jeg fik målt mit forleden hvor sygeplejersken mente det var lidt højt.....hvad der åbenbart skyldtes at jeg hyggesnakkede med hende, jeg holdt kæft da hun målte det igen og straks faldt det med 15.

Eller også har jeg bare kigget ind i væggen........hun lignede en hest

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 426 point
Dato : 25-03-13 01:17

Forklaringen i dette forum lyder sandsynligt. (Sarte slimhinder)
http://ecig-forum.dk/vbulletin/archive/index.php/t-5082.html?s=298897bf52e06f15008170e929751f15

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-03-13 07:52

Citat
Forklaringen i dette forum lyder sandsynligt.

Der kan jo være mange "gode" forklaringer og gisninger, men det må da anbefales at konsultere sin læge hvis der er sådanne symptomer som ikke plejer at være der...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-03-13 16:45

Jeg har røget Mac Baren`s Mixture og Grønne Cecil,i over 50 år.

Så sent som i går,skulle jeg lige prøve naboens e-cigaret.Det havde nær kostet mig førligheden.

Fy for da....det sved helt ned i lungerne.Hostede så jeg fik vand i øjnerne.Føltes som ren gift.
Næh....så holder jeg mig godtnok,til piben.

Jeg siger med Lily Broberg "der er noget farligt indeni".

På den anden side,jeg har lige læst at det er livsfarligt at drikke kaffe,spise morgenbrøf/fransbrød???

M.

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 31-03-13 16:16

Tak for svaret katekismus.