/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Meteor om 100 år?
Fra : sebberdii2
Vist : 672 gange
30 point
Dato : 23-03-13 23:06

Hallo!

HVad er der med den der meteor der måske rammer jorden inden for 100 år? Kan vio lige få nogle facts på bordet!

på forhånd tak

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-03-13 00:07

Det er jo ikke noget du kommer til at opleve alligevel...

Kommentar
Fra : sebberdii

Dato : 24-03-13 00:20

hvad med BØRNENE ! ! ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-03-13 02:12

Hvis det er en asteroide, du mener, må du spørge astronomerne. Meteorer kan ikke forudsiges. Stjerneskudsregn kan findes i de bedre kalendere og optræder når Jorden passerer resterne af en komet.
vh
pbp

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 24-03-13 02:37

sebberdii2 spørger bare om en Meteor der åbenbart skal komme om 100 år og i stedet for at fortælle om den ved marken84 intet om det og for at dække over sin egen uvidenhed taler han så bare om noget andet, det er jo ikke noget du kommer til at opleve alligevel...
det han siger er at når du ikke kommer til at se den hvorfor skal du så vide noget om den, logikken kender sku ingen grænser mere.
alan57

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-03-13 08:16

Citat
logikken kender sku ingen grænser mere.
alan57

Tilsyneladende ikke alan57...

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-03-13 08:18

Citat
HVad er der med den der meteor der måske rammer jorden inden for 100 år? Kan vio lige få nogle facts på bordet!

Hvor har du de oplysninger fra sebberdi2?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-03-13 10:11

Citat
Hvor har du de oplysninger fra sebberdi2?

Det er en Asteroide,det drejer sig om.Så godt overskriften i EB.Mener det var en amerikansk videnskabsmand,der forudsiger at vi vil blive ramt af tingesten,engang i dette århundrede.

Men jeg ta`r det nu rimelig roligt.For det første:Hvor ved han det fra=Ren gætteværk,vel for at gøre sig interessant. For det andet:Er det 6 mill. år jordkloden har bestået? Og hele tiden været udsat for bombardement fra universet.Så det går nok lidt endnu.

Selvfølgeligt,kommer der en "sten",på størrelse med Fyn,med 200.000 km i timen,og rammer os,bliver det nok "nat med Olsen".

Iøvrigt kan kometer forudsiges med stor nøjagtighed.Mere vanskeligt med en Asteroide.Men det er jo også to vidt forskellige ting.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-03-13 10:28

Så forresten for et stykke tid siden,at russerne er ved at lægge planer om at sende en raket op med en atom-ladning,for at angribe en Asteroide,der evt. kommer for tæt på jorden.

Så bare rolig,sebberdii2.

Måske de er inspireret af Bruce Willis og Armageddon.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-03-13 11:38

Citat
hvad med BØRNENE ! ! ?

Næste gang man gå på gaden kan man også blive ramt af en bil

Man kan kun håbe det bedste for dem...........og deres oldebørn som lever i næste århundrede.

Alverdens kriser, sygdomme, krige og naturkatastrofer har aldrig i nyere kendt tid hindret folk i at få børn, også selv om der er kyniske statestikker for hvor mange der dør af et eller andet før forældrene.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-03-13 11:39

Facts er nok svære at få, og en ny meteor kan ligeså godt komme i morgen, som om 100 år eller mere.

I 1908 skete det der kaldes Tunguska-hændelsen, en eller anden kæmpeeksplosion over et heldigvis ubeboet område i Rusland, formentlig en ismeteorit på omkring 100 m i diameter, der eksploderede i atmosfæren, der er (endnu) ikke fundet rester af den. Den lagde træer ned i en diameter af over 50 km, så havde den ramt en storby havde det været en katastrofe.

I år var der endnu et meteornedfald i Rusland, og igen uden dødsfald. Muligvis havde det sammenhæng med den meteor, der drønede forbi jorden nogle timer senere, muligvis ikke.

Den meteor/komet, der formentlig udryddede dinosaurerne for 65 mill år siden, var af en meget større kaliber, omkring 10 km i diameter, eller 1 million gange større i masse.

Den sidste slags kan vi formentlig spore i god tid, og måske forhindre at de rammer jorden, den første slags er det urealistisk (i dag) at vi kan spore, endsige gøre noget ved.

2/3 af kloden er dækket af hav, bortset fra tsunamier giver et nedslag der ikke de store problemer, og en pæn del af landmassen er ikke (eller kun tyndt) befolket.

Såvidt jeg har kunnet finde ud af, er der ingen troværdige rapporter om mennesker der er døde af meteornedfald, men nogle få husdyr.

Så jeg mener, der er langt større risici, vi langt nemmere/billigere kan gøre noget ved, end mindre meteornedfald.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-03-13 12:13

Må jeg stille et spørgsmål,i spørgsmålet.Nu da vi er igang med astronomien?

Vi har et par små vinduer (60x60),i den ene ende af stuen.Hver aften i denne tid,i klart vejr,ved 21-21.30 tiden,er der en meget klar stjerne,der "kigger" ind til mig,når jeg sidder på min vante plads.

Den står ca.på 220 gr. Måske 25-30 gr. oppe.Faktisk den eneste jeg kan få øje på.Er det Sirius??

Har tænkt på Nordstjernen,men den står vel ikke SSV??????

Som i nok fornemmer,er jeg ikke særlig stjerne-kyndig.

M.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 24-03-13 12:46

Hvis man har set den ude i rummet kan man måle dens hastighed så ved man hvor hurtig den flyver derefter skal man udregne hvor den er på vej hen og med de oplysninger kan man sku da udregne om den rammer jorden og hvornår den gør det pbp_et.
Normalt får videnskaben ikke lov til at fortælle om disse ting før de har overbevist andre folk at det passer ellers ville der ikke være noget blad der ville skrive om disse ting, men måske gætter jeg bare.
alan57

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-03-13 22:22

>alan57: De større asteroider har astronomerne styr på og kan forudsige banen ret præcist de næste mange år. Om "man" kan er straks en helt anden sag. Det kræver dels, at man kender banen og dels, at man har algoritmerne og regnekraften til at forlænge det hidtil kendte forløb. De muligheder har astronomerne, så det var aldeles ikke en smart bemærkning fra min side men en konstatering af fakta.
Videnskabsmændene har en simpel pligt til at fortælle om den sandsynlige fremtid uanset om de får overbevist andre folk. Det er en sørgelig kendsgerning, at en stor del af den videnskabelige tankemasse er samlet i USA, også mht. astronomi, global opvarmning og den biologiske udvikling på Jorden. alligevel er en stor del af USAs befolkning overbevist om, at Jorden og dens livsformer er opstået ved et gudskabt design, og at at vores overforbrug af kul, olie og naturgas intet har at gøre med den globale opvarmning, ørknernes fremmarch og den større hyppighed af voldsomme orkaner og andre ekstreme vejrfænomener.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-03-13 22:26

Meteorer skal man ikke være så bange for på menneskehedens vegne. Det er meget værre med asteroider som den, der ramte for 65 Mio år siden, slog et stort hul i Mellemamerika og rejste en støvsky, der formørkede solen i årevis, udryddede kæmopeøglerne og gav plads for udviklingen af pattedyrene.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-03-13 23:00

Inden denne tråd kommer for vidt skal vi vist lige lægge mærke til en ting...

Læg mærke til spørgeren: sebberdii2 (Almindelig bruger) Medlemsnummer : 284954

og dernæst spørger: sebberdii (Almindelig bruger) Medlemsnummer : 284888 hvad med BØRNENE ! ! ?

Jeg tror vi er blevet taget ved næsen af "SpørgeJørgen med den røde klud" eller en lignende person i en smart forklædning denne gang

sebberdii2 som stillede spørgsmålet har overhovedet ikke kommenteret spørgsmålet på noget tidspunkt!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-03-13 06:10

Citat
Det er en sørgelig kendsgerning, at en stor del af den videnskabelige tankemasse er samlet i USA, også mht. astronomi, global opvarmning og den biologiske udvikling på Jorden. alligevel er en stor del af USAs befolkning overbevist om, at Jorden og dens livsformer er opstået ved et gudskabt design, og at at vores overforbrug af kul, olie og naturgas intet har at gøre med den globale opvarmning, ørknernes fremmarch og den større hyppighed af voldsomme orkaner og andre ekstreme vejrfænomener.

Du har helt ret, pbp, det er et helt uforståeligt paradoks!

Men hvad andet kan man forvente af et folk, der ikke stoler på systemet/staten, men roligt affinder sig med en mordrate (4,8 ud af 100.000 mennesker) på niveau med Thailand, Hviderusland og Cuba, fordi en over 200 år gammel forfatning (måske?) giver befolkningen frihed til at have våben.

At det farligste våben i slutningen af 1700-tallet var en enkeltskuds forladerriffel, der af en rutineret skytte kunne affyres 4-5 gange i minuttet, mod nutidens håndholdte automatvåbens langt flere skud i sekundet, giver tilsyneladende ikke anledning til eftertanke!

Men der er folk derovre, der i ramme alvor mener, USA skulle opbygge et opsparings- og nedskydningssystem for meteorer til en pris af min. 100 milliarder $.

Som Asterix sikkert sagde "De er skøre de amerikanere"

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 25-03-13 07:38

Jeg ved ikke hvordan loven om våben kom ind, men jeg vil godt have den samme lov her i Danmark så ustraffede mennesker kunne have et våben derhjemme, den lov vi har nu er brygget sammen i de danske børne haver jeg skal sku søge om lov til at have blank våben til at hænge på min væg det er rent gøg og gokke, men en ting har du ret i folk i USA er gale med religion og det er meget farligt politik og religion blandet sammen så kan man godt lukke butikken.
alan57

Kommentar
Fra : sebberdii

Dato : 25-03-13 13:39

Det er dejligt at folk diskuterer og syntes emnet er interessant

Angående det med de to profiler er det fordi, at jeg glemte kodeordet til den første; et eller andet i denne stil "WP2HsA". Valgte at lave en ekstra profil, så nu har jeg to :)

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-03-13 17:07

Så lige denne,fra USA:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1943084.ece

Jeg tror nu ikke på,at en meteor kommer "luntende" gennem atmosfæren,som en anden sportsfly.

Ved godt en sportfly ikke når derop.Det er hastigheden,jeg sammenligner.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-03-13 17:26

Det ser mere ud som en vildfaren nytårsraket, eller endda et faldskærmsblus, det går alt for langsomt, medmindre det er optaget i høj hastighed (og det tror jeg ikke overvågningskameraer gør).

Mon det er NASA, der er overbevist, eller det bare er Ekstravrinsk?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-03-13 18:50

Er det ikke meget alm.,at der efter en lang debat,kommer et passende musik-indslag??
Her er et nummer,som jeg ialtfald faldt for,med PS12:

http://www.youtube.com/watch?v=1Bvh7DfkMq0

Som sædvanlig,lyder CD`en noget bedre.Denne er jo live.Men jeg synes den tåler et "hør".

M.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-03-13 00:00

hej vagnr.
det er da ikke skør at forbrede sig for noget der er helt sikker er at der kommer meteor på et eller andet tidspunkt det er sket før og det vil ske igen, hvad der kan gå galt, vil gå galt, men det er da ikke noget at begræde for så kommer de nye dyr naturen er smuk på denne måde, vi mennesker er 7 millia: altså 4 for mange og går det ikke galt på den ene måde så går det galt på en anden måde.
alan57

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-03-13 05:43

Hej alan57

Jeg synes da det er fint at vi efterhånden kan finde og forudsige om en asteroide, der kan udslette store dele af jorden, vil ramme os, og sende Bruce Willis op og sprænge den i småstykker (eller bare flytte den så den ikke rammer os).

Men i forhold til så mange andre natur-, og især menneskeskabte katastrofer (global opvarmning, forsuring af jorden, uddøende dyre- og plantearter mm., som altsammen hænger sammen med overbefolkning) er meteorbekæmpelse ikke værd at spilde kræfter og penge på, selv om en meteor, der rammer "rigtigt", kunne udslette det halve Sjælland.

Man reparerer jo også hullet i taget, før man maler loftet!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-03-13 10:42

Vi er en udrydningstruet dyreart.Som om det ikke var nok med de selvskabte forsøg på udryddelse,"hjælp" fra rummet,er der en "ny" vulkan,der rører på sig i Indonesien.

Jeg tror de selvskabte,som vagnr også antyder,er langt de alvorligste.Og typisk for mennesker,er alle klar over det,men ingen ta`r sig sammen til at gøre noget,så længe der er penge i det.

Igen,ta`r vi et land som Kina,hvor det hele bare kører derud`a,ligner det jo rent fiktion,(selvom det er den barske virkelighed) at folk i storbyerne,er tvunget til at have åndedræts værn på,så snart de er udendørs.

Dommedagsprofetier har vi haft mange af i tidens løb.Er heldigvis ikke effektueret endnu.

Min nu afdøde mor,var stærk troende. Og hun havde ind imellem den bekymrede mine på,når hun sagde:Vi lever på de sidste tider.Så plejer jeg gerne at svare,at det har vi jo altid gjort.
For hver dag der går,har vi een mindre tilbage.Rent logik.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-03-13 11:34

Endnu et indre trussel,nemlig penge:

http://nordjyske.dk/nyheder/pengesedler-kan-goere--br-dig-syg/ca41f896-03b5-40ae-8685-275ffb604209/112/1513

Men her føler jeg mig ikke i farezonen.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-03-13 11:49

Adrr, nu får jeg bakterier i min kokain