/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
is blokere afløbsrende i køleskab
Fra : boyelauritzen
Vist : 902 gange
20 point
Dato : 22-03-13 10:32

Jeg tror det er en produktions fejl, at køleskab danner is, der blokere afløbsrende til kondensvand, så vand løber ud i hele skab.

Jeg har forsøgt at afhjælpe problem ved at flytte nederste hylde i køleskab (øge luft cirkulation), og klistret et læder stykke på, der hvor der dannes is - mit første forsøg - har desværre ikke været tilstrækkeligt - på at isolere mig fra problem

Se 2 fotos på www.facebook.com/photo.php?fbid=10201056526999863&set=a.3781233773902.173448.1368675087&type=3&theater

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-03-13 10:34

Du skal rense afløbsrøret for snavs. Brug en piberenser eller lign.

God weekend

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 22-03-13 10:51

Afløbsrenden er formentlig stoppet, du kan forsøge at hælde lidt kogende vand ned i afløbsrenden, eller må du forsøge med at stikke et tyndt stykke virer ned i afløbshullet og trække den op og ned nogle gange, og så forsøge at hælde lidt vand i afløbsrenden til det løber selv.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-03-13 11:01

Ekko! Rens udløbet.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 22-03-13 11:06

Ja afløbet bliver stoppet, men det er af isklumper, når de kommer på tværs.
Det tog lang tid før jeg opdagede, at der ingen anden snavs er / var i afløbet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-03-13 11:20

så er det termostaten der enten ikke virker eller er stillet alt for højt.
du skal have 4 grader i køleskabet, og ved den temperatur dannes der ikke is.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-03-13 12:27

Spiral (den til gardiner) er effektiv til at rense afløbshullet

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 22-03-13 14:28

Ja, jeg skal købe mig et nyt termometer.
Fejl kunne være, at køleskab temperatur er < 5 grader C.

Jeg må finde egnet termometer uden batterier.

God dag.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 20 point
Dato : 22-03-13 15:01

Husk når man måler temperaturen i sit køleskab, skal det stå i et glas vand - det giver den bedste visning. Men pas på med de billige termometere- de er ikke tætte og pappet bliver vådt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-13 15:05

De runde hvide gammeldags termometre uden batteri er udemærket.

1. Maser du varene hen til kølefladen
2. Sætter du noget varmt og fugtigt ind i skabet
3. Sidder termostaten på plads

Isen bør ikke falde af i klumper, for så er der for længe mellem afrimningerne.
Måske er termostaten defekt.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 22-03-13 16:30

Tak for god ide med et glas vand eller flere på strategiske steder.
Så kan jeg åbne skab og måle temperaturer med et digitalt termometer jeg allerede har.

NB: Iøvrigt er det et kendt problem at der ikke er 5 Grade C i hele køleskabet.
Tydeligvis er temperaturen 0 grader C, ved kondensvand afløbs rende.
Temperatur graduering burde have fremgået af dokumentationen for køleskab .

Godkendelse af svar
Fra : boyelauritzen

Dato : 22-03-13 16:35

Tak for svaret smuller54.
God idé men nogle glas vand på strategiske steder (der er åbenbart 0 grader C, ved afløbs rende).

Og jeg kan måle temperaturen med et digitalt termometer jeg har i forvejen