/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
STORE BOGSTAVER
Fra : jens-lyn
Vist : 4000 gange
15 point
Dato : 21-03-13 08:27

Jeg søger en mobil/smartphone der har et tastatur med store og tydelige bogstaver. Det er som om producenterne af telefoner ikke har opdaget at der sendes rigtig mange SMS'er, og til det anvendes bogstaverne, og når vi skal ringe op, anvender vi vores kontaktbog i telefonen, så tallene bruges ikke så meget mere, men det er stadig dem der fylder mest på tasterne.

Jeg har pt en LG KF300, men den er ved at opgive livet, så jeg søger efter noget andet.
Det er ikke lykkedes mig at finde en telefon med store bogstaver og evt lidt mindre tal, og jeg har været ude og kigge på ex DORO, der jo fremhæver det tydelige tastatur, de har dog ikke bogstaver så store og tydelige som på min gamle LG'er som desværre ikke produceres mere.

Er der nogen der har forslag, hører jeg meget gerne, - tak -

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-13 09:15

Jeg kan heller ikke finde en mobil med store bogstaver - kun store tal.
Men jeg gør noget andet, nemlig at skrive og sende sms over programmet SKYPE.
Så kan jeg på computeren sidde og skrive det jeg vil.
Det eneste jeg skal huske er at bruge "skift + enter" til linie skift.

Det fungerer på den måde at man starter skype og betaler et beløb ind og så trækkes der lidt fra kontoen hver gang jeg sms'er (det er vist omkring en 25 øre hver gang.

Modtagelse af sms er på normal vis via mobilen.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 21-03-13 09:21

Det er da en ide, men det er jo ret 'stationært' -

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 21-03-13 09:42

Jeg er ejer af en HTC smartphone.
En gang imellem lykkedes det også at ringe med den hej hej.
for det meste smider den røret på når jeg besvarer et opkald.
så må jeg jo ringe op og betale en gang mere, så det er måske lavet med vilje.
Men den kan lyse og tage billeder, se hvor mange omdrejninger min bil kører,
se hvordan der ser ud foran mit hus.
god dag hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-03-13 09:49

Steen - det er vist bare store tydelige bogstaver der efterlyses.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 21-03-13 10:28

korrekt Eyvind m- tak-

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-03-13 13:52
Kommentar
Fra : stone47

Dato : 21-03-13 13:56

ok ok godt ord igen hej hej

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-03-13 15:23
Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 21-03-13 16:02

Hvori ligger løsningen?

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 21-03-13 16:59

Hej katekismus og andre
Det er godt forsøgt, listen indeholder også min egen LG KJ300, og den findes ikke mere, så listen er nok ikke aktuel mere, alle DORO er prøvet men for små bogstaver, lmen tak, der er også andre på listen, kigger, - på mobiltest er det ligeledes 'den gamle' KG KF300 der testes, og den ER god, men desværre udgået, -

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 21-03-13 22:00

HJÆLP, er der ikke nogen der kan løse dette problem ???

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 21-03-13 23:25

Hej jens-lyn.
Er det problemet bokstaverne på tasterne eller på displayet, hvis det er på tasterne er der nok ikke stort håb. En mulighed er EMPORIALIFE+.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-03-13 02:01
Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 22-03-13 09:26

KimPetersen - det er STORE BOGSTAVER jeg savner, når du skal ringe til 'kurt' bruger du jo din kontaktbog, så skal du ikke bruge tallene, og når du skal tale med dine børn/børnebørn er det via SMS, og der skal du bruge BOGSTAVERNE, - mange -
Katekismus - flot arbejde, men har du kigget på bogstaverne på alle dine forslag, de er meget små, -
Det er utroligt at ingen mobil-designere er fulgt med tiden - der SMS'es i dag -

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-13 09:50

Ja det er utroligt at de ikke laves med større tastbogstaver.
Og så er tast og tekstfarve tit for tæt på hinanden, så der skal meget lys til for se (med gamle øjne)
Jeg har faktisk også ledt længe efter en der er tasttydelig.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 22-03-13 10:19

Eyvind - hvordan kan vi fortælle designerne at der er et marked for et sådant produkt ?
- jeg kender flere der gerne vil skifte deres telefon/smartphone ud, hvis de fandtes med større bogstaver, alle SMS'er jo i dag, -

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 22-03-13 10:27

Er der ikke en knap med en opadvendt pil på telefonen, som på dit tastatur til PC'en?

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 22-03-13 10:33

- hvilken telefon ? på min LG KF300 er der pile op-ned-højre-venstre- som udfører shortcut til forskellige funktioner i telefonen -?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 22-03-13 14:44

Hej igen jens-lyn.
Hvis du under skrivning skal bruge et stort bogstav skal du trykke på den knap nederst til højre, den med firkant og pil, lige før du trykker på bogstavet. Så FoR dU store bogstaver lig som når du skriver på tastaturet / PC'en.
Prøv jeg tror at det lykkes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-13 15:10

Jeg var lige inde hos TDC og købe et snakkekort - og der så jeg en LG klaptelefon A250 (600 kr.)
Bogstaverne virkede rimelige - men ikke rigtig store

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 22-03-13 16:11

KimPetersen - ja det er ikke et spørgsmål om at skrive bogstaver med stort, det er spørgsmål om at have store bogstaver på tastaturet, så de er nemmere at se når man skal bruge dem -
Eyving - hvor betænksomt, tak for det, men som du selv siger, de var ikke specielt store,

jeg kunne tænke mig at bogstaverne på tastaturet fyldte mere end tallene, og stadigvæk på forholdsvis fysisk store taster, så ville det være kanon, -

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-03-13 18:23
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-13 18:37

Klaudi - de bliver grønne af misundelse henne i bussen og toget.
Men det er da ikke så tosset.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-03-13 18:46

Ved så ik' om det passer med LG KF300

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-13 18:49

LG KF300 = udgået

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 22-03-13 20:16

Klaudi - det er da kreativt, men så skal man vel 'slæbe' rundt på et seperat tastatur også ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-03-13 20:25

Ja det er jo så ulempen ved så'n et tastatur, men det er ikke ligeså stort som et alm. tastatur!

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-03-13 07:38

kan en ipad ikke telefonere og her er tastaturet da større.
Bare en tanke.
Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-13 09:04

Om ikke andet så kan der "skypes" og dermed sende E-mail.
Jeg syntes også det ville være smart hvis Ipad eller tablet kunne telefonere.
Men det kommer vel - for jeg tror ikke de kan endnu.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 23-03-13 12:10

Hvor er I kreative - bliv bare ved, så kommer der måske flere muligheder, - tak -'
mvh jens

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-03-13 12:37

Jow stone - det kan man faktisk.
http://www.phonearena.com/phones/Asus-Fonepad_id7751

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-03-13 20:03

Ja den der asus ser god ud.læste de er ved at lave en phone , tablet og PC, med samme Ubuntu styresysten. http://www.ubuntu.com/devices
lige noget for os. hej hej.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 23-03-13 22:57

- giver det mulighed for lættere læsbarhed ? eller er det en ny smart ting der ikke kan læses ?

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 24-03-13 03:02

Hej jens-lyn
Min LG optimus 2x p990 har rimlige store bogstaver især når jer vender telefonen på den lange led så strækker tastaturet sig jo og bliver større, måske er det løsningen, prøv at vende telefonen på den lange led, når du skal bedømme bogstavstørrelsen, du skal også vælges en stor skrifttype, i indstillinger, det har også meget at sige.
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 24-03-13 10:28

Hej jens-lyn
prøv at se denne
Citat
Xperia ™ pro
der er fuld taststur.

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 24-03-13 12:45

Det er som om I ikke har fået fat i at det ikke er tastaturet der er så interessant for Jens-lyn, men skriftens størrelse når han skal aflæse en SMS, eller er det mig der har misforstået det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-13 17:24

Som jeg har forstået det:

De mekaniske taster på en ganske almindelig telefon, kan fås med store tal. (til os gamle)
Men bogstaverne som også står på tasterne er meget små ..........det er dem der skal være større.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-03-13 17:26

Om igen.

Som jeg har forstået det:

De mekaniske taster på en ganske almindelig mobiltelefon, kan fås med store tal. (til os gamle)
Men bogstaverne som også står på tasterne er meget små ..........det er dem der skal være større.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 24-03-13 19:45

Euvind har ret det er bogstaverne på tasterne som jeg synes er for små, man bruger dem jo hele tiden til SMS'er
GWH - det har du ret i, det kunne blive løsningen, jeg skal lige selv opleve det, det må jo være på smartphones, ikke ?

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 25-03-13 09:14

Xperia pro - ser ud til at være et godt bud, nu er næste problem så at finde et sted hvor jeg kan se den, jeg bor mellem Roskilde og Holbæk, og har forhørt mig hos elgiganten i Roskilde, de har den ikke mere, de mener MÅSKE den er udgået, kan nogen hjælpe med en forhandler på midtsjælland, så vil jeg køre derhen og se / prøve den, -

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-13 14:18

Den Xperia pro ser ikke så tosset ud - det må være nemt at sms'se med den.
Ja - så er det bare hvor den kan købes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-03-13 14:23

Du kan prøve at ringe til Sony.
http://www.sonymobile.com/dk/support/contact-us/

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 26-03-13 10:20

Har ringet til Sony,
de henviser til TDC telenor osv. Dem har jeg kontaktet, de har den ikke mere - forslag ?

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 26-03-13 10:44

http://www.pricerunner.dk/pl/1-2748086/Mobiltelefoner/Sony-Ericsson-Xperia-Pro-Sammenlign-Priser

Her må du kunne du købe den.

Har selv haft den og købte den netop på grund af det gode lille tastatur som er fremragende til SMS, men der var ikke en telefonliste på samme måde som jeg har været vant til på mine andre mobiler så jeg solgte den hurtigt igen.

Hvorfor ikke købe den let brugt på dba.dk !

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 26-03-13 12:00

Otnob - fordi jeg vil gerne have den i hånden før jeg køber -

lad mig lige sige tak for en rigtig god tone i denne tråd, alle har været hjælpsomme -
men jeg hører gerne flere ideer til hvor jeg kan 'prøve' denne smartphone, eller hvis der findes andre med store/tydelige bogstaver på tastaturet - tak -

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 26-03-13 16:27

Jeg købte min Experia-Pro på dba. den var total fejlfri og næsten ubrugt.

Havde god mulighed for at afprøve den, men kunne dog, overraskende nok, ikke låne den med hjem og konstaterede efterfølgende at Experia havde gjort meget ud af trykskærmens muligheder for at komme på nettet og mange andre smarte ting, hvorimod telefondelen nærmest var en biting.

Så du kan sagtens have den i hånden inden du køber på samme måde som i en forretning, men jeg køber altid kun elektronisk udstyr som er max. 1 år gammel og med kvittering som giver fabriksgaranti på udstyret.

Accepter aldrig en brugt mobil med "de sædvanlige lommeridser" som flere sælgere skriver.
Den skal være total fejlfri og som ny at se på.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 26-03-13 17:46

tak for tipset - synes du skriver at der ikke er en telefon liste, det er ikke korrekt, vel ?

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 26-03-13 19:29

jens lyn der er også Nokia Asha 302. Jeg ved ikke om den er lettere at få i hånden inden du lægger pengene på bordet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-03-13 19:53
Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 26-03-13 22:31

http://files.customersaas.com/files/Manual/Sony_Ericsson_Xperia_X10_Mini_Pro_Brugervejledningen.pdf

Her kan du hente vejledningen ned og der er en telefonliste, men den forekom mig lidt besværlig,
men læs i vejledningen under telefonliste.

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 27-03-13 03:12

Hej Jens-lyn
Alle android telefoner har jo tastatur der kommer frem lige så snart du skal skrive en sms og det er et tastatur KUN med bogstaver på ligesom på en pc og der er en taste hvor der står "123" og så kommer der et tastatur KUN med tal og symboler frem, jeg syntes at den der Xpiria pro ser noget mere besværlig ud , der har du stadig flere ting på hver enkelt taste. Du kan også sætte billeder af dine kontakter i telefonlisten og når de ringer til dig så kommer billedet frem af den person der ringer. Men vælger du en smartphone så husk endelig at få internet med på dit abonnement, det bliver man hurtig afhængig af.
Gå ind i en Telebutik eller i Føtex / Bilka der kan du se hvad de har .
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 27-03-13 08:39

Nokia c6, kaldes i testen for -noget biksemad- så den bliver det nok ikke.
mht bogstaverne på Xperia pro, så se lige typernes størrelse, de fylder meget af tasten, og dermed nemmere at læse for mig, men måske er bogstaverne også tydelige på en god skærm med god kontrast, når det vendes vandret ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-13 08:49
Kommentar
Fra : jens-lyn

Dato : 27-03-13 09:46

Eyvind - du er bare stærk i dette - det kigger jeg lidt på - tak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-13 13:54

Det er mere eller mindre fra de andres link at jeg falder over noget.