/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
hjælp!! ang kørekort i udlandet
Fra : mikkel-vil-vide
Vist : 552 gange
20 point
Dato : 20-03-13 15:31

hej jeg har mistet mit kørekort i danmark. :(
hvis jeg flytter til tyskland og bliver tysk boger.
keg jeg så tage et kørekort i tyskland??

og måske bruge det i danmark også?

mhv mikkel

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 20-03-13 15:39

Hvad mener du med, at du har mistet dit kørekort?

Og tror du bare lige, at du kan blive borger i Tyskland?

De er skrappe hernede, hvad angår "mistede" kørekort. Hvis du f.x. har mistet det på grund af spritkørsel, skal du kunne bevise, at du ikke drikker mere, før du igen kan tage kørekort.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-03-13 16:37

hvis du er Tysk statsborger på ferie i Danmark,
kan du køre på dit Tyske kørekort - eller et internationalt kørekort - i 3 mdr. hvis reglerne ikke er lavet om for nylig.

faktisk i alle EU lande.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 20-03-13 17:52

Hvis du flytter til udlandet skal du forny dit kørekort inden 6 mdr. Her skal du sikkert til læge og fremvise dit kørekort fra Danmark.
Det er muligt du kan tage et kort i Tyskland, men hvorfor det? Hvis du har mistet førerretten i Danmark gælder denne straf i hele Europa, vel hele verden.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-03-13 18:23

når du mister kørekortet i danmark, betyder det, at du ikke må køre bil i danmark, uanset om du har kørekort der er gyldig i andre lande.
du har i al sin enkelthed kørselsforbud i danmark og det er hammerdyrt at overtræde det.

Kommentar
Fra : mikkel-vil-vide

Dato : 20-03-13 19:07

tak for hjælpen alle sammen :)

frieda, jeg har nemlig mistet mit kørekort på grund af sprit kørelse.
hvordan vil de have jeg skal bevise at jeg ikke drikke???
jeg skal vel have noget på sort og hvid? før jeg kan bevise noget??

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 20-03-13 19:15

Jeg kan ikke helt huske hvordan, men jeg har en bekendt, der netop fik taget kørekortet for spritkørsel, og det tog ham lang tid og kræfter at få det tilbage.
Jeg skal spørge min tyske mand, om han kan huske det.

NB: Jeg håber, du er blevet klogere, ikke kun fordi, du har mistet kørekortet.
Jeg er 200 % imod spritkørsel. Min bedste veninde blev dræbt af en spritbilist.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-03-13 22:44

Citat
Det er muligt du kan tage et kort i Tyskland, men hvorfor det? Hvis du har mistet førerretten i
Danmark gælder denne straf i hele Europa, vel hele verden.

@Thyregod8
det er ikke rigtigt,.. jeg har selv lige taget / erhvervet kørekort i Thailand,
dvs. 2 stk. - 1. til MC og 1. til Bil,
det kostede den nette sum af hvad der svarer til ca. 70 kr. + ca. 75 kr til en lægeattest
incl. 2 dages teori, computertest og praktisk prøve på lukket bane...
+ fremstilling og udstedelse af kortene,
det hele havde været lidt mere enkelt med et internationalt kørekort,
jeg havde 'kun' mit originale Danske kørekort med, det var de ligeglade med,

om jeg ikke havde haft noget kørekort,.. eller var blevet fradømt det her i DK
ville have være uden betydning.

det kan bruges overalt i Asien, og delvis i DK, / EU,
afh. af min bopælsadresse.

Citat
hvordan vil de have jeg skal bevise at jeg ikke drikke???
jeg skal vel have noget på sort og hvid? før jeg kan bevise noget??

det skulle ikke være noget problem,
en erklæring fra lægen,.. eller et alkoholambulatorium, om at du får antabus, (jævnligt)
burde være tilstrækkeligt bevis på du ikke drikker,
hvem spørger,. ?

Citat
Min bedste veninde blev dræbt af en spritbilist.

@frieda
hvis din veninde var blevet dræbt af en billist der kørte for hurtigt,
hvad ville du så mene om billister der overskrider hastighedsbegrænsningerne,. ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-03-13 22:49

Uanset hvilket land du vil flytte til for at erhverve et nyt kørekort, så kan du ikke bruge det i Danmark.

Husk lige, at det er din førerret til at køre bil/motorcykel i Danmark, du har mistet.

Minder dig lige om Bendtners spritdom. Han fik en ubetinget frakendelse på 3 år i Danmark. Han har også erhvervet kørekort i England eller et andet land, men det kan han ikke bruge i Danmark, før de 3 år er gået.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-03-13 14:01

Hvis du har mistet dit kørekort på grund af spritkørsel, så vær du bare glad for at det er svært at få det igen, så kan det være du slipper for at blive dømt for drab.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-03-13 15:08

Citat
så vær du bare glad for at det er svært at få det igen, så kan det være du slipper for at blive dømt for drab.

@Kortoververden
du er lidt inde på noget helt rigtigt der,..

det gælder om at lære,... eller få 'banket ind i knolden' på,.. ikke bare de unge,
men alle der drikker spiritus,... at der er forbundet med livsfare,
både for føreren,.. og alle med-trafikanter, og alt andet liv i nærheden af vejene,
når påvirkede personer sætter sig bag rattet,

det har bare vist sig at være umuligt,

jeg fik selv frataget føreretten pgra. spirituskørsel i en meget ung alder,
fordi jeg troede at jeg kunne det samme som alle de andre,..
nemlig køre uden at blive stoppet af politiet,
det gik egentlig også fint nok de fleste gange,.. lige indtil en dag hvor en lygtepæl,
havde flyttet sig ud midt på vejen,
desværre var jeg ikke hurtig nok til at forlade ulykkesstedet (som alle de andre gjorde)
så det endte med en tur på stationen og fradømmelse af kørekortet,

DENGANG,.... var det eneste der ærgede mig, at BILEN (kun bilen) blev noget nær totalskadet,
det kostede en mindre formue at istandsætte den igen,
-- ALT andet var jeg fløjtende ligeglad med,.......
præcis som 'alle de andre' i kredsen / den alder,

i dag er jeg så i den heldige situation, at lægen gav mig et ultimatum,
'enten holder du op med alkohol og smøger'
eller også dør du indenfor ½ - 1 år.

jeg valgte det første,.. og ryger og drikker ikke mere,
og har dermed intet problem med spritkørsel,-- eller røg i huset for den sags skyld,
men det tog mange år at 'lære',..... !

så jeg funderer stadig over, hvad der mon kan få folk til at holde op med at køre bil
eller andet motorkøretøj,.. i påvirket tilstand,.. incl. narko, nervemedicin, træthed irritabilitet,
altså alle tilstande hvor man ikke er helt oppe på 'dupperne'

de fleste ved jo udmærket det er farligt....

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 21-03-13 15:35

Tag din straf og tænk over det de næste mange år og du kan blive rehabiliteret efter 6 - 7 år vil jeg tro og starte et fornuftigt liv, som ikke udsætter os andre for livsfare.