/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie
Fra : grokraft
Vist : 743 gange
100 point
Dato : 19-03-13 16:02

Hej

Jeg vil gerne spørge om om der er en der kan sige ved hvilken hastighed km/t eller antal kørte timer olieselskabne beregner udskiftnings intervalet for Motor olien.

V. H. Gr

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-03-13 16:27

Det er så bilfabrikanterne der udregner skifteintervallerne. Og man har så set at de også må revidere dem. Senest er det 1600 dieselmotoren som ligger i Peugeot,- Opel m.m..

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 19-03-13 16:40

Som skrevet foreskriver hver bilmodel km-interval for hver skift.
Men generelt kan du køre ca. 40000km på fuldsyntetiske olier, uden problemer.
Og alm og delsyntetiske olier ca. 25000km.
Ved mange koldstarter og små ture, bør olien skiftes lidt før.
Hver eller hver anden gang skal du skifte oliefilter.
Og husk en ny bundproppakning hver gang,
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-03-13 18:05

Citat
Senest er det 1600 dieselmotoren som ligger i Peugeot,- Opel m.m..

stilkene,du ved tilsyneladende mere end mig.(Siger ikke så meget).Men jeg har aldrig hørt om Opel med PSA motorer.(Dog vil de i fremtiden,til at udvikle nye motorer sammen).

"Opel`s" diesel motorer er fra Isuzu (GM selskab) og Fiat.Biler med omtalte diesel motorer,er udviklet af PSA. (Citroen og Peugeot).Og ligger i Citroen,Peugeot,Volvo,Ford og enkelte Suzuki biler.
Og det er kun Turbo motorer,der er i farezonen.

Jeg vil gerne se en link,der henviser til Opel biler,med PSA motorer.For så bliver jeg forundret.
Og jeg vil bøje mig i støvet.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-13 18:50

Og på de diesel/turbo maskiner har en eller anden klovn tegnet olieafløbet omvendt i bundkarret.
Skidt og gammel olie kan ikke løbe ud så den kører videre med en del gammel olie efter "olieskift"
Det må være en motor de har købt billigt, for det er da ikke standard for Opel.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-03-13 18:54

Mosebaeck. -Jeg giver dig fuldstændig ret. - Må indrømme at jeg faktisk også mente Focus, at der kørte med denne motor. --- SORRY.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-03-13 19:08

Helt ok,stilkene.Jeg skal ikke gøre mig til "ekspert",men jeg har haft seks forskellige Opel biler,siden 1983.Og har aldrig hørt om at PSA var involveret.
Derfor skrev jeg også:
Citat
Og jeg vil bøje mig i støvet.

For det ku`jo være,jeg tog fejl.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-03-13 19:11

Og jeg huskede nok også forkert - det er vist ikke Opel, der har den motor

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 19-03-13 19:26

Citat
Og på de diesel/turbo maskiner har en eller anden klovn tegnet olieafløbet omvendt i bundkarret.Skidt og gammel olie kan ikke løbe ud så den kører videre med en del gammel olie efter "olieskift"

De har ikke lige tænkt på jordklodens tiltrækning.Deraf en gylden regel,at flydende materialer næsten altid vil løbe nedad.
Citat
Det må være en motor de har købt billigt, for det er da ikke standard for Opel.

Såså Eyvind,efter forlydende fra påliderlige kilder,er der ikke tale om en Opel motor.

Såvidt jeg ved,har Opel ikke selv konstrureret en diesel motor,siden de glade Record tider.Og den slap de vist ikke særlig godt fra.Siden har de købt ude.(Isuzu & Fiat).

Nå men,det var vel olie,vi kom fra. Og her går jeg ind for pallebhansen`s indlæg.

M.

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 20-03-13 08:01

Undskyld jeg mente antal motor timer

V. H fra

GR

Godkendelse af svar
Fra : grokraft

Dato : 20-03-13 16:13

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 20-03-13 16:23

Citat
Undskyld jeg mente antal motor timer

som så meget andet, er olieskift et kompromis,

men man kan,.. med det rigtige udstyr,.. til enhver tid måle oliens smøreevne,
- gætter på det er en,.. ud af flere metoder til at finde ud af hvor længe olien er brugbar

eksempelvis,
står der i servicehæftet til min bil,
at motorolien skal skiftes for hver 1. (et) år,.. eller 30.000 km.
2. år / 60.000 km. osv.
det vil på alm. Dansk sige at hvis kører 30.000 km på 14 dage. skal olien skiftes,
- ELLER hvis den har stået stille i et år, skal olien også skiftes,
(det er hvad fabrikken befaler / anbefaler) bla. for at garantien dækker.

- bremsevæsken kan køre dobbelt så langt iflg. fabrikken,
uanset kørte km. skal den udskiftes hvert andet år.

Gearkasse- og differentiale olie er ikke nævnt,
men kører ofte hele bilens levetid,,.... medmindre der har været rep. på disse,

det har noget at gøre med at (moderne) motorolie, efterhånden har så mange egenskaber,
som bliver nedbrudt / ødelagt med tiden, (alm. daglig brug)
fx selvrensende (sod / aflejringer fra forbrænding)
opsuger fugt,..... som erstatter forbrugt motorolie,. altså bliver til en slags vand / olieblanding,
kan ske ved mange småture uden motoren varmes ordentlig igennem,

når bilen kommer ud på en længere tur (og gennemvarmes) fordamper fugt / kondens- blandingen
og olieforbruget kan se voldsomt ud, i værste fald for lav oliestand = defekt motor,

det burde så ikke ske hvis du overholder fabrikkens anbefalinger,
kører du 'normalt' KAN fabrikkens anbefaling være overbeskyttende,

--
i gamle dage,.. omkring 50-erne, multigrade
da motorolie udelukkende var mineralsk, og singlegrade olier
og nymodens opfindelser som ,.. 'multigrade olier', - og - 'fuldsyntetisk olie' var ukendte begreber,
skiftede man fra 'sommer-olie' til 'vinter-olie',.. og omvendt,. alt efter årstiden,
........ dengang anbefalede fabrikkerne normalt olieskift for hver 1.000 - 1.500 km,
så kom der gang i udviklingen / konkurrencen,
ét bilmærke reklamerede med at deres biler 'pludselig' kunne køre 3.000 km pr. olieskift,
uden nogen ændringer,
efter kort tid skete det samme for alle andre mærker,....
det blev hurtigt til både 5.000 km og 7.000 km .. i takt med nye (og bedre) olier
indtil i dag hvor en helsyntetisk multigrade olie kan holde både 30 og 40.000 km.

endnu længere tilbage (meget længere)
blev motoren startet, og varmet op på en forholdsvis tynd olie,
når motoren var varmet godt op, tappede man olien af,. og påfyldte 'køreolie',.

for mit eget vedkommende er jeg lidt tvivlende overfor fabrikkens anbefaling,
bilen er nu lige godt 6 år gammel, og har stadig kørt under 30.000 km.
den skal snart have skiftet olie for 3. gang, dvs. den kører dobbelt så mange år pr olieskift
som fabrikken anbefaler,... men det har jeg ikke tænkt mig at ændre på,
især fordi den ikke har nogle koldstarter... nærmest kun sommerkørsel,

her er en ganske udmærket begynder-guide der forklarer de vigtigste egenskaber for motorolier
http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=10

som igen henviser til Castrol guide / forklaring
http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=3165&contentId=7074531