/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Boligkøb
Fra : Belsen84
Vist : 466 gange
20 point
Dato : 18-03-13 12:36

Hej!
Jeg håber at I herinde kan rede nogle tråde ud hvad angår mit spørgsmål.
Min ex-stedfar, som jeg har et godt forhold til, vil sælge mig sit sommerhus (det er et lille parcelhus, som er godkendt til helårsbolig) til billige penge (under 100.00). Huset er vurderet til 550.000 og er ikke i særlig god stand, men skal heller ikke bruges til beboelse, men blot som sommerhus.
Jeg ringede lige til banken for at bestille en tid ang. lån til boligen og telefondamen oplyste mig om, at der nok ville opstå problemer fra SKATs side.
Dette kan jeg ikke se hvorfor skulle komme, da han i princippet selv må bestemme hvad han vil sælge sit hus for?

Derudover ønsker jeg også svar på følgende:
Skal boligen tinglyses og vurderes før man må stå som ejer af skødet? Eller er det kun nødvendigt hvis man opretter et realkreditlån?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-03-13 12:41

Citat
Dette kan jeg ikke se hvorfor skulle komme, da han i princippet selv må bestemme hvad han vil sælge sit hus for?

Nej, det kan han ikke...

For alle eventualiteters skyld, bør du sørge for juridisk hjælp, så er du på den helt sikre side.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-03-13 13:36

Helt enig i ovenstående, og du skal alligevel bruge en advokat i forbindelse med tinglysningen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-03-13 13:56

Citat
Dette kan jeg ikke se hvorfor skulle komme, da han i princippet selv må bestemme hvad han vil sælge sit hus for?

Det er ejendomsværdien,"der bestemmer prisen".Min bror købte vores barndomshjem,efter vores forældrer var døde.Vi var enige om han skulle ha`den billigt.

Men vi måtte kun gå en vis antal % under ejendomsværdien.

M.

Kommentar
Fra : Belsen84

Dato : 18-03-13 14:30

Nåh æv vi troede lige at vi kunne sætte en pris på 50.000.

Er der nogen af jer der ved hvad minimumsprisen skal være ift. den offentlige vurdering?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 18-03-13 15:52

Få 2-3 mæglere til at vurdere, og lad så advokaten komme med et kvalificeret bud på handelsprisen.
/PG

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-03-13 16:36

han må sælge det til dig for 15% under den offentlige vurdering.
hvis prisen er lavere, vil det blive betragtet som en gave og så skal du betale skat af differencen på den pris du giver og prisen på 15% under vurderingen.
det kan sommetider være en fordel at få en ejendomsmægler til at vurdere huset hvis det er i dårlig stand, for så kan der dispenseres for reglerne

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 18-03-13 21:20

Du kan måske blive lidt klogere her: http://www.boliga.dk/bolignyt/jurahj%C3%B8rnet123

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 18-03-13 21:20

Citat
Dette kan jeg ikke se hvorfor skulle komme, da han i princippet selv må bestemme hvad han vil sælge sit hus for?

Jeg kan heller ikke se hvorfor der skal opstå problemer med Skat, han må vil selv bestemme hvad sit hus skal koste.

Bare se på bolig programmerne på TV der vurderer ejendomsmæglerne, huspriserne meget forskelligt.

Kommentar
Fra : Belsen84

Dato : 18-03-13 21:52

Tak for linket.. Men vi er som det fremgår ikke i familie med hinanden, så det har vel også lidt at sige?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-03-13 23:31

Citat
Tak for linket.. Men vi er som det fremgår ikke i familie med hinanden, så det har vel også lidt at sige?

Ikke en snus!

Citat
Jeg kan heller ikke se hvorfor der skal opstå problemer med Skat, han må vil selv bestemme hvad sit hus skal koste.

Du må have fundet de rette briller frem Cimbombom - sådan er reglerne nu én gang bare!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-03-13 23:46

Citat
Bare se på bolig programmerne på TV der vurderer ejendomsmæglerne, huspriserne meget forskelligt.

Dette er jo deres personlige vurdering af tingene.Det har ikke noget med den offentlige vurdering at gøre.Den offentlige vurdering,er jo det du bl.a.betaler ejendomsskat efter.

Men der kan muligvis,søges om nedsættelse.....vi kunne bare ikke.

Citat
Du må have fundet de rette briller frem Cimbombom - sådan er reglerne nu én gang bare!

M.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 19-03-13 09:51

Jeg kender helller ikke reglerne til køb og salg af bolig.
Det lyder bare mest logisk at Belsen kan købe billigere fordi han kender sælgeren.
Men jeg kender ikke lovgivningen på det her område, måske er det ikke tilladt.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 19-03-13 21:21

Cimbombom
Man må godt sælge ting til hvilken somhelst pris det passer.
Men det er så åbentbart at hvis en ting/hus mv sælges til en vis pris under værdien. Ses det som en gave. Og en gave er skattepligtig.

Kommentar
Fra : Belsen84

Dato : 19-03-13 21:48

Så forstår jeg ikke helt hvorfor man kan finde så mange steder på nettet, hvor folk taler om at anskaffe sig en mellemmand, som vedkommende kan stole på. Da det ellers ikke kan betale sig skattemæssigt at sælge direkte til et familiemedlem.
Kunne det være en idé at prøve at få et bindende svar via skat, eller vil dette være spild af ressourcer at vente på?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-03-13 21:59

Reglerne er klare fsv. angår handler mellem nærtstående, så der vil ikke være behov for et bindende svar fra Skat.

Med den store prisforskel i dette tilfælde, vil der altid komme et "gaveforhold" på tale.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 20-03-13 00:10

ERGO!

For alle eventualiteters skyld, bør du sørge for juridisk hjælp, så er du på den helt sikre side.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-03-13 06:48

Med hensyn til familieforhold - jeg huskede det som svigerfar, da jeg svarede med linket...

Jeg fik for nogle år tilbage tilbudt et hus til 1 kr., fordi ejeren var gammel, boede i den anden ende af landet og huset var i kummerlig forfatning. Dengang fortalte SKAT i telefonen, at jeg ville blive gave-beskattet af differencen op til vurderingen (evt. deres egen...!). Og det kostede ikke noget. Skulle svaret til dig blive rigtig godt, så kan du jo altid bede om at få et bindende svar bagefter.

Hvis jeg var dig/jer, så ville jeg få SKAT til at lave en korrigeret ejendomsværdi-vurdering af huset (på sælgers anmodning...!!) og så se, hvad de kommer frem til. Den skulle gerne være en del lavere end den aktuelle, og så er I da kommet dét skridt videre.

Og hvis der stadig er for langt til købsprisen, så må I lege med tallene, indtil det passer med pris, skat og omkostninger.

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 25-04-13 08:43

Hvad skal du betale for huset, hvis I gifter jer ?
I kan jo altid blive skilt igen.
Tag både ejd.mægler og advokat !
w.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-04-13 12:28

Citat
Så forstår jeg ikke helt hvorfor man kan finde så mange steder på nettet, hvor folk taler om at anskaffe sig en mellemmand, som vedkommende kan stole på. Da det ellers ikke kan betale sig skattemæssigt at sælge direkte til et familiemedlem.
Kunne det være en idé at prøve at få et bindende svar via skat, eller vil dette være spild af ressourcer at vente på?

Mod tåber kæmper selv guderne forgæves!

Som du selv skriver, er der meget du ikke forstår - ergo må man jo så forhøre sig hos dem der ved hvordan reglerne er