/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvilke dvd-skiver skal jeg vælge
Fra : jensviggo
Vist : 676 gange
32 point
Dato : 18-03-13 10:21

Har heller ikke den store erfaring med brænding af dvd´er, men vil nu i gang, så nu er mit spørgsmål, hvad er en dvd-r og hvad er en dvd rw, jeg ved det så nogenlunde, men kan ikke forstå, at jeg på et tidspunkt fil en dvd-r med en kopi af Blå Mænd (dvd-film), på dvd´en står der dvd-r 4,7 GB 120 min 16x.
Jeg spekulerer på, hvordan man kan få en kopi af en original............man kan da ikke kopiere til dvd-r.
Er færdigkøbte blanke dvd´er formatteret??

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 18-03-13 10:30

det R er vist recordable W må så være whrite, altså ikke read-whrite, altså record-whrite, men hvad er forskellen optage og så skriv?..ja I må squ undskylde

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 42 point
Dato : 18-03-13 10:35

RW kan genskrives, d.v.s. de kan formatteres og nyt indhold kan skrives på den, hvorimod på R udgaven kan der kun skrives 1 gang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-13 10:46

DVD+R kan bruges til at skrive til en enkelt gang eller flere alt efter om den bliver lukket eller holdes åben til mere skriveri

DVD+ og DVD- har noget at gøre med hvad brænderen kan skrive på (og vist nok også kvaliteten)

DVD-RW kan du betragte som en slags harddisk/USB pen/diskette. Men de er så dyre at det kan betale sig at bruge R skiverne

Når du skriver flere gange på en R skive bruges der noget af pladsen så den virker mindre.

Dual layer kan have dobbelt datamængde men det kræver at brænderen kan klare det.

Skal du kunne bruge den DVD alle steder skal du huske at lukke den.

Et godt brænderprogram til almindelig brug bruger jeg dette gratis program.
http://cdburnerxp.se/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-13 10:48

Brænderen formaterer selv ved brænding.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 18-03-13 11:03

Hvordan kan det forklares: jeg havde et gammelt mp4-videoklip liggende, jeg skubbede en CD-R skive i drevet og kopierededet klip på CD-R disken, den brændte filen og jeg kunne afspille, dvs, at en mp4-videofil er næsten det samme som en DVD-fil?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-13 11:32

Citat
at en mp4-videofil er næsten det samme som en DVD-fil?

På ingen måde og meget langt fra, du skal tænke på filens størrelse, en cd kan ikke indeholde hvad en dvd kan, og du vil aldrig få lige så god film kvalitet på en cd = med mindre klippet ikke er i dvd kvalitet, så er der ingen grund til at smide det på en dvd, med mindre det er for at gemme, så kan du have masser af film på en enkelt dvd, der ville jeg så vælge formatet XVID og ikke mp4/m4p
Du kan sikkert finde meget på denne side, angående dvd og brænding.
http://www.abmedia.dk/video/dvdguide.htm

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-13 11:35

Når jeg engang imellem brænder en dvd, så bruger jeg dette program, som er gratis og meget hurtigt, bare træk filerne over og brænd, du kan også lave en pæn menu osv
http://sourceforge.net/projects/avstodvd/

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 19-03-13 15:07

Tak for svaret IBM760.